המשך מגמה חיובית בביטוח: שיפור חד ברווחי כלל ואיי.די.איי

הכנסות כלל ביטוח מפרמיות גדלו במחצית הראשונה ב-11% ל-4.9 מיליארד שקל ■ באיי.די.איי הפרמיות צמחו ב-13% ל-1.1 מיליארד שקל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

כלל ביטוח , המשתייכת לקבוצת אי.די.בי (אף שמניות השליטה בה נמצאות בידי הנאמן משה טרי), סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם מעבר לרווח. הקבוצה, בניהולו של איזי כהן, דיווחה על רווח כולל של 205.3 מיליון שקל במחצית השנה. מדובר בשיפור דומה לזה שהציגו גם מתחרותיה בענף הביטוח, כאשר בכלל ביטוח מחצית השנה המקבילה ב-2016 הסתכמה בהפסד כולל של כ-542 מיליון שקל.

במקביל, חברת איי.די.איי , שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן, המוכרת לציבור כ"ביטוח ישיר", ממשיכה להציג תוצאות משופרות ביחס לגודלה. איי.די.איי דיווחה על "רבעון שיא" שבו היא "מציגה לראשונה בתולדותיה רווח רבעוני של כ-50 מיליון שקל". את מחצית השנה סיכמה איי.די.איי ביטוח עם רווח כולל של כ-90.8 מיליון שקל - גידול של 129% ביחס למחצית הראשונה אשתקד.

בכך ממשיכות קבוצות הביטוח להציג תוצאות משופרות, הודות לסיוע חיובי משוקי ההון והודות לכך שבשני הרבעונים הראשונים של 2016 היו השפעות "מיוחדות" שליליות רבות, שמשכו את התוצאות כלפי מטה.

כלל מחקה 53 מיליון שקל בגמל

כלל ביטוח רשמה ברבעון השני רווח כולל של 65.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של 292.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2016. בשורה העליונה הסתכמו הכנסות החברה מפרמיות בחצי הראשון של השנה ב-4.9 מיליארד שקל, לעומת 4.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 11%. ואולם, ההשפעה העיקרית על השורה התחתונה היא "בעיקר מגידול בהכנסות מהשקעות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והשפעות מיוחדות", כפי שציינה כלל.

מהדוחות עולה כי כלל ביטוח מחקה השנה עשרות מיליונים במוניטין של פעילות גמל. על פי הדוחות, בגלל הירידה בדמי הניהול ובגלל היציאה של הכספים מניהול פעילויות הגמל וההשתלמות שלה, החברה מחקה בגמל כ-53 מיליון שקל לאחר מס במחצית הראשונה של 2017.

בתקופת הדוח הושגה בכלל ביטוח תשואה ריאלית חיובית גבוהה מאשר בשנה שעברה בפוליסות המשתתפות ברווחים, כך שהחברה גבתה דמי ניהול משתנים לעומת "היעדר גבייה" בתקופה המקבילה. נוסף על כך, המרווח הפיננסי בתיק ביטוח החיים הישן גדל ביחס לאשתקד.

כמו כן, בתקופת הדוח גם נכללו ההשפעות המיוחדות הבאות: לאור עדכון ריבית ההיוון, המשמש לחישוב ההתחייבויות לגמלאות בתשלום וההתחייבות להשלמה לעתודה לקצבה, וכן מעדכון העתודה הנוספת לאור בדיקת נאותות העתודות, קטנו העתודות של כלל ביטוח לאחר מס בכ-55 מיליון שקל. החברה הגדילה את העתודות בגין המלצות ועדת וינוגרד ב-19 מיליון שקל לאחר מס במחצית הראשונה השנה.

נוסף על כך, הקבוצה עדכנה את ההתחייבויות הביטוחיות בגין טיוב זכויות עמיתים בסך כ-13 מיליון שקל לאחר מס. כל השינויים האלה בעתודות היו בעלי השפעה הרבה פחות שלילית על רווחי החברה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי המנכ"ל כהן, "החברה מתאימה את פעילויותיה ומערכותיה לדרישות רגולציה רבות, בתקופה של שחיקה במרווחי הרווח החיתומי, סביבת ריבית נמוכה ואי יציבות בשוקי ההון. ביצועי החברה ומאמציה בשנים האחרונות בסביבה עסקית מאתגרת זו הם שאפשרו לה לחזק את מבנה ההון שלה בעידן משטר ההון החדש".

40 מיליון שקל דיבידנד באיי.די.איי

איי.די.איי ביטוח, המנוהלת על ידי רביב צולר, נסחרת כיום לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל - רק מעט מתחת לכלל ביטוח. החברה סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם גידול של כ-13% בפרמיות, שצמחו לכ-1.1 מיליארד שקל. לדברי החברה, "הצמיחה נובעת בעיקר מגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים שבהם פועלת החברה".

אגב, בנטרול השפעת הפרמיות המיוחסות למכרז החשכ"ל (לביטוח רכב לעובדי המדינה), שאליו החליטה החברה לא לגשת השנה, צמחו הפרמיות ברוטו של איי.די.איי בכ-19%.

הרווח הכולל גדל, לדברי החברה, בעיקר כתוצאה מ"שיפור משמעותי בתוצאות מגזר ביטוח כללי, שכלל בתקופה המקבילה אשתקד הפרשה בסך כ-25 מיליון שקל לאחר מס בגין השלכות אפשריות של התיקון לתקנות היוון של הביטוח הלאומי לאור המלצת ועדת וינוגרד, וכן משיפור משמעותי ברווח החיתומי בענף רכב רכוש".

איי.די.איי תחלק דיבידנד של 40 מיליון שקל, בהמשך לדיבידנד של 50 מיליון שקל שחילקה מוקדם יותר השנה. בינואר השנה חתמה איי.די.איי על הסכם עם צ'מפיון מוטורס, יבואנית כלי רכב מתוצרת קונצרן פולקסווגן, להצעת שירותי ביטוח רכב ללקוחות צ'מפיון.

לדברי צולר, "אנו שמחים לסכם רבעון חזק שבו נמשכת המגמה החיובית של צמיחת הפרמיות והרווח. אנו מיישמים בהצלחה את אסטרטגיית הצמיחה בכל ענפי הפעילות, כשבענף הרכב חובה קיימת התערבות ממשלתית המשפיעה לרעה על התחרות והיעילות. אנו אופטימיים לגבי המשך השנה, ומאמינים כי המגמה הנוכחית תימשך".

מנורה מבטחים חוברת לשותף סיני לביטוח פרויקטים ועסקים סיניים בישראל

חברת הביטוח מנורה מבטחים, המנוהלת על ידי מוטי רוזן, שבקרוב יוחלף על ידי יהודה בן אסאייג, חוברת לחברה הסינית China Re, לביטוח משותף של פרויקטים סיניים (בעיקר בתחומי התשתיות והנדל"ן, כפי הנראה) בישראל.

על פי הודעת מנורה מבטחים, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.7 מיליארד שקל, שתי החברות "חתמו על הסכם לשיתוף פעולה, שבמסגרתו תשמש מנורה מבטחים ביטוח כמבטח לפרויקטים ועסקים סיניים בישראל".

לדברי אלעד שלף, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, "בשנים האחרונות אנו עדים לעסקים ופרויקטים רבים שמבוצעים על ידי חברות סיניות בישראל", ועתה מנורה תשמש המבטח המקומי לפרויקטים ועסקים סיניים בארץ, ואילו החברה הסינית תשמש מבטח המשנה.

במנורה מסבירים כי "שיתוף הפעולה הוא תולדה של מדיניות ממשלת סין מ-2013, הנקראת One belt One road, ומטרתה להרחיב ולשפר את שיתוף הפעולה בין כלכלות אסיה, אירופה ואפריקה". הם מוסיפים כי "בשנים האחרונות אנו עדים לפרויקטים רבים שמבוצעים בישראל על ידי חברות סיניות וחברות ועסקים גדולים שבבעלות סינית. בהקשר זה, ניתן לציין את הקמת נמל היובל באשדוד, חפירת מנהרת הרכבת הקלה בתל אביב, חפירת מנהרות הכרמל ועוד".

מנורה מבטחים עוסקת בשלל תחומי הביטוח, והיא מובילת שוק בשוק הפנסיה החדשה ובביטוחי רכב. הקבוצה מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-160 מיליארד שקל. יו"ר הקבוצה הציבורית הוא ערן גריפל, ויו"ר מנורה מבטחים ביטוח הוא ארי קלמן. בשנים האחרונות נכנסה החברה גם לפעילויות חדשות עבורה של אשראי חוץ-בנקאי.

גידול חד ברווחיות של חברות הביטוח שפרסמו דוחות למחצית הראשונה של 2017
 גידול חד ברווחיות של חברות הביטוח שפרסמו דוחות למחצית הראשונה של 2017