ההסתדרות: הנהלת טבע תשהה את מכתבי השימוע לפיטורים

(עדכון) - הפיטורים צומצמו ב-25 משרות ■ מוקדם יותר טבע טענה לחוסר שיתוף-פעולה ועדכנה את רשימת המפוטרים ■ ההסכמות באורח פלא - "אחרי התערבות אבי ניסנקורן"

הנהלת טבע  עדכנה היום (א') את רשימת 150 המפוטרים במפעלי החברה בכפר-סבא. בחברה הסבירו את המהלך בחוסר שיתוף-פעולה מצד הוועדים שחייב את ההנהלה לנקוט בצעדים הללו. בכל מקרה, אמרו היום בטבע, לא יפוטר ולו עובד אחד במהלך חודשי החגים, והפיטורים ייכנסו לתוקף רק לאחריהם.

מעוט לאחר מכן, ובאורח פלא "בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במשבר", סוכם כי הנהלת טבע תשהה את מכתבי השימועים. העובדים יחזרו לעבודה מלאה, והצדדים יתכנסו לחידוש המשא-ומתן בלשכתו של ניסנקורן בתל-אביב ביום שלישי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר.

טבע, שניהלה מגעים אינטנסיביים עם עובדי טבע טק, הצליחה לצמצם את היקפים המפוטרים בלא פחות מ-65 עובדים שינוידו למחלקות אחרות בארגון. בחברה ניהלו משא-ומתן עם נציגות העובדים באתר כפר סבא במשך מספר שבועות, אולם המשא-ומתן לא הבשיל לכדי הסכם, כשלטענת החברה הם נתקלו בחוסר שיתוף-פעולה וגרירת רגליים מצד ארגוני העובדים, וזאת בניגוד למגעים שניהלו, לטענת החברה, מול עובדי טבע טק, כשבסופו של דבר נמצא פתרון ל-65 עובדים.

במפעל בכפר-סבא מועסקים כיום כ-1,000 עובדים, ובחברה טוענים כי ניסיונות ההנהלה לייצר ביטחון תעסוקתי הביאו להקטנת מספר המפוטרים ב-25 עובדים. "לאור האמור טבע מודיעה היום על מיצוי תהליך ההיוועצות בכפר-סבא והגשת רשימת שמות העובדים שהמשך העסקתם תיבחן לנציגות העובדים", אמור היום גורמים בטבע.

מההסתדרות נמסר מוקדם יותר היום כי לאור הפעולה החד-צדדית של הנהלת החברה, הופסקה העבודה במפעל החברה בכפר-סבא. "על הנהלת טבע לזכור שהכוח האנושי של החברה הוא שהוביל אותה להישגיה הגדולים. העובדים הם הפתרון ולא הבעיה. אנו קוראים לאנשי הנהלת טבע להתעשת בהקדם", נמסר מההסתדרות.

לשון המכתב שהועבר בשעה האחרונה לעובדי החברה: 

"עובדות ועובדים יקרים,

"בתקופה משברית זו, אנו מחויבים לעשות כל הנדרש על-מנת לאפשר את המשך הובלתה והצלחתה של טבע בסביבה תחרותית ומשתנה, בין היתר, באמצעות הבטחת עתיד הייצור של טבע בישראל שיעניק לכלל עובדנו אופק תעסוקתי ארוך-טווח.

"בשבוע שעבר עדכנו אתכם כי בתום דיאלוג מתמשך ופורה עם נציגות עובדי טבע טק וההסתדרות הצלחנו להגיע להסכמות, במסגרתן צומצם מספר העובדים שיושפעו ממהלך הרה-ארגון באתר מ-175 ל-110. בין השאר, הגיעו הצדדים להסכמות בנוגע לחבילות הפרישה ותזמון המהלך, אשר ייכנס לתוקף רק לאחר החגים.

"סיום העסקה של כל עובד הינה החלטה כואבת, המתקבלת בכובד-ראש ומבוצעת ברגישות המרבית ותוך שימת לב לעובד ולרקע ממנו הוא בא. אנו מברכים על ההסכם ומודים לוועד על גילוי האחריות כלפי כלל 960 עובדי האתר, מתוך הבנה כי המהלך הכרחי ומבוצע כמוצא אחרון אשר ישפר את התחרותיות של האתר ויבטיח לו עתיד בר-קיימא.

"במהלך השבועות האחרונים נעשו ניסיונות רבים להידברות עם וועד העובדים בכפר-סבא, במטרה להגיע עמו להסכמות על פרטי תכנית הרה-ארגון באתר. כל המאמצים העלו חרס ונתקלו בגרירת רגליים מצד הוועד - אותו הוועד ממש שהיה מעורב בתהליך ההתייעלות, שראשיתו עוד ב-2015 בצמצום מסיבי של משרות ניהוליות ובפרישה מרצון של עובדים. למרות היכרותו מקרוב את האתגרים הייחודיים לאתר, מתנער כיום הוועד כאילו אין לו יד ורגל בנושא.

"אנחנו מכבדים את תפקידה של נציגות העובדים בתהליך זה, אך מצרים על כך שדווקא בתקופה זו הוועד נוהג בחוסר אחריות כלפי עובדי האתר כולו. התנהלותו של הוועד בכפר-סבא, אשר מכריז השכם וערב על סכסוכי עבודה בנושאים שוטפים שבמחלוקת, שנפתרו בדיאלוג בריא עם כל עשרת הוועדים האחרים בישראל, מעלה תהיות ופוגעת בסופו של יום באתר כפר-סבא על כל עובדיו.

"בנוסף, בימים אלה, במקום להשקיע את כל מרצו ביישוב הסכסוך באתר כפר-סבא, ועד כפר-סבא עסוק עד צוואר בניסיון לקנות לעצמו דריסת רגל והשפעה בתהליך המתבצע בטבע טק שבנגב, תוך שהוא מתעלם במפגיע מההסכם באתר שנתקבל פה-אחד על-ידי ועד טבע טק וההסתדרות.

"התנהלות זו של הוועד בכפר-סבא אינה אחראית, פוגעת בתדמית האתר וביציבותו ומסכנת את המהלכים הרבים שבוצעו בו בעמל רב על-ידי העובדים וההנהלה בשנים האחרונות, ואשר נועדו להניח את היסודות לייצור מוצרי הדגל העתידיים של החברה בכפר-סבא ולהבטיח אופק תעסוקתי ארוך-טווח למעל 1000 עובדיו. בתקופה זו, יותר מאי-פעם, נדרשים אחריות, שיקול-דעת ומנהיגות מטעם העובדים, המנהלים ונציגות העובדים, על-מנת להבטיח את עתיד אתרי הייצור שלנו בישראל ולצלוח את האתגרים הרבים העומדים בפנינו.

"אי לכך, ובשל התארכותו של תהליך ההיוועצות בכפר-סבא שלא לצורך, שבעטיה נותרים כל עובדי האתר בסיטואציה קשה של חוסר ודאות וחשש לעתידם המקצועי, אנו מודיעים היום - בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי - על מיצוי תהליך ההיוועצות והגשת הרשימה, שבה מפורטים שמות העובדים שהמשך העסקתם נבחן, לנציגות העובדים. במקביל, ובהתאם להסכם, יעודכנו כל העובדים ששמם נמצא ברשימה באופן פרטני ומכבד על-ידי מנהליהם.

"חשוב לנו לעדכן כי מאז שיצאנו לתהליך, עשינו כל מאמץ למצוא פתרונות תעסוקתיים לעובדים בעלי יכולות וכישורים המתאימים לניוד, תוך מתן העדפה לעובדים המתמודדים עם מקרים אישיים מיוחדים. כפועל יוצא הצליחה ההנהלה באתר להקטין ב-25 את מספר העובדים שיושפעו מהמהלך המתוכנן, וכעת הרשימה כוללת 150 עובדים. בכך נוכל לייצר מבחינת החברה ודאות לכלל העובדים באתר, וזאת טרם החגים.

"עובדים שהעסקתם תסתיים יזכו לחבילות ותנאים מהטובים במשק. בנוסף, יוענק להם ליווי אישי, הכולל ייעוץ במהלך תהליך סיום ההעסקה, סדנאות והכשרות מקצועיות וכן חיבור לשירותי השמה, אשר יסייעו להם באיתור חלופות הולמות. ויודגש - גם בכפר-סבא הפיטורים ייכנסו לתוקף רק לאחר החגים.

"הפרידה מכל עובד היא קשה, אך עם כל הכאב, עלינו להשלים את התהליך ההכרחי לשיפור התחרותיות של האתרים, לצאת לדרך חדשה ולהבטיח את עתיד אתרי הייצור בישראל על אלפי עובדיו לשנים רבות נוספות".