איך תאגיד סמסונג יצליח להסתדר בלי הבוס?

לי ג'יי-יונג, שמנהל בפועל את תאגיד הענק, נידון בסוף השבוע ל-5 שנות מאסר, לאחר שהורשע בנתינת שוחד לנשיאה הקודמת של דרום קוריאה ■ בקונצרן נערכים לאפשרות שייעדר לתקופה ארוכה

לי ג'יי־יונג בבית המשפט. עצור מאז חודש פברואר / צילומים: רויטרס
לי ג'יי־יונג בבית המשפט. עצור מאז חודש פברואר / צילומים: רויטרס

סמסונג, אחת מאימפריות העסקים הגדולות בעולם, ניצבת בפני משבר מנהיגות מחריף, לאחר שיורש האימפריה, ומנהלה בפועל, לי ג'יי-יונג, הורשע בשיחוד הנשיאה לשעבר של קוריאה הדרומית, ונשלח לחמש שנות מאסר. מספר שנות המאסר שנגזרו על לי בן ה-49 - נכדו של מייסד סמסונג המכהן כסגן יו"ר סמסונג אלקטרוניקס - קטן מ-12 השנים שדרשה התביעה, אך גם תקופת מאסר זו עלולה לפגוע בקונגלומרט שתלוי בצוות ההנהגה הבכיר שלו.

סמסונג עדיין דנה בזהות מחליפו - אם בכלל - של לי, לדברי מקורות יודעי דבר. נכון לשבוע שעבר, עדיין לא תודרכה מועצת המנהלים של סמסונג על תרחישים שבהם יבלה לי מאחורי סורג ובריח לפרק זמן ממושך. מאז מאסרו של לי בפברואר, לא ביצעה סמסונג עסקה גדולה, וזאת לאחר שב-2016 ביצעה סמסונג שורת רכישות, כולל רכישת יצרנית חלקי הרכב Harman International תמורת 8 מיליארד דולר.

החלטות חשובות

משפחת לי עיצבה את חזון החברה וקיבלה החלטות חשובות, כגון הכניסה לתחום השבבים ומכשירי הטלפון, שתחילה נראו כעתירי הפסדים אך לאחר מכן תרמו להזנקת רווחי סמסונג לשיא. הקונגלומרט כולל עשרות חברות בנות, שלכל אחת מכן מנכ"ל וצוות הנהלה משלה. סמסונג אלקטרוניקס, יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, מניבה את מרבית רווחי הקונגלומרט. לי מתמקד כמעט לחלוטין בסמסונג אלקטרוניקס, לדבריו, אך הוא משמש גם כדמות מאחדת - וכבעל המילה האחרונה בקבלת ההחלטות.

מאסרו עלול לבלום זמנית את מאמצי סמסונג לבצע מודרניזציה בתרבות התאגידית ההיררכית ועתירת הסודיות של סמסונג, וכן את הרכישות שמבצעת החברה - שני מהלכים שלהם העניק לי עדיפות. בייג'ינג מזרימה מיליארדי דולרים לתעשיית המוליכים למחצה והדבר מאיים על פרת המזומנים הנוכחית של קוריאה הדרומית. כמו כן נתפסת סמסונג כמפגרת אחר עמיתותיה בעמק הסיליקון בפיתוח תוכנה.

ללי, בנו היחיד של יו"ר סמסונג, לי קון-הי, אין מחליף ברור בקרב בני המשפחה. יש לו שתי אחיות שעובדות בחברות בנות של סמסונג, אך לאף אחת משתי האחיות אין ניסיון רב בסמארטפונים או במוצרי אלקטרוניקה. אם יישאר גזר הדין בעינו, תהיה זו התקדמות נוספת במאמציה של ממשלת קוריאה הדרומית לשנות את מערכת היחסים הקרובה והסימביוטית בין הממשלה לבין הקונגלומרטים המשפחתיים הענקיים, הידועים בשם צ'אבול (chaebol). כמו כן יאשש הדבר את הבטחתו של הנשיא בעל הנטיות השמאלניות, מון ג'יי-אין, להתיר את הקשר ההדוק בין הממשלה והמגזר העסקי.

שלשום (ו'), באולם בית משפט מלא גדוש, הורשע לי בשוחד, מעילה, הסתרת נכסים בחו"ל ועדות שקר. בעבר הודתה סמסונג כי הסכימה לשלם 38 מיליון דולר ליישויות שונות, אך טענה כי לא ידעה באותה העת על הקשר בין יישויות אלה לבין ידידה קרובה של נשיאת קוריאה הדרומית לשעבר. כמו כן הכחישה החברה כי תשלומים אלה היו בתמורה לחסדים פוליטיים, כולל תמיכה ממשלתית בעסקת מיזוג.

השופט קבע כי 7.9 מיליון דולר מסך הסכומים ששילמה סמסונג היו בבחינת שוחד. מתוקף החוק הדרום קוריאני, חייב לי לרצות שליש מעונש המאסר שלו לפני שיוכל לזכות בשחרור מוקדם. לאחר פסק הדין שלשום, אמר עורך דינו של לי כי יערער "לאלתר" על פסק הדין. אם לא ישנה בית המשפט לערעורים את גזר הדין של חמש שנות מאסר, ישתחרר לי מהכלא בסתיו 2018, בהנחה שיזכה בשחרור מוקדם.

בתוך כך הרשיע בית המשפט ארבעה בכירים אחרים בסמסונג שהיו מעורבים באותה הפרשה. שניים מהם קיבלו עונש מאסר של ארבע שנים, והשניים האחרים קיבלו מאסר על תנאי. סעיפי האישום נגדם היו דומים לסעיפי האישום נגד לי, למעט עדות שקר. כל הארבעה הכחישו כי עברו על החוק. נשיאת קוריאה הדרומית לשעבר, פארק, הודחה מתפקידה בהצבעה פה אחד של שופטי בית המשפט לענייני חוקה במארס. היא תישפט בגין 18 סעיפי אישום, כולל שוחד.

שלשום (ו') ירדה מניית סמסונג אלקטרוניקס ב-1% בלבד, מכיוון שמחירה כבר גילם עונש מאסר ממושך. למרות המשיכה מהשוק (ריקול) אשתקד של גלקסי נוט 7, ולמרות משפטו של לי בגין שחיתות, דיווחה סמסונג על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר בתולדותיה, ומנייתה נסחרת ברמה שמתקרבת לשיא. "זה נדיר שהיעדרו של מנהיג קונגלומרט משפיע על הביצועים העסקיים", אמר ריו יונג-ג'י, מנהל Suninvest, חברה שמספקת ייעוץ לבעלי מניות ופועלת מסיאול. "במרבית המקרים הפעילות העסקית נשארת ללא שינוי או אפילו משתפרת".

במהלך המשפט, שארך ארבעה חודשים ועורר תהיות לגבי תפקידו של לי, העיד לי כי כ-95% מזמנו הוקדש לסמסונג אלקטרוניקס. עוזריו העידו במהלך המשפט שהם מטפלים בענייני הקונגלומרט הרחב כולו - כולל ארגון מחדש ומרבית האינטראקציות עם ממשלת קוריאה הדרומית. כמעט שאין מהלכים חשובים שמקודמים ללא אישורו של לי, ויש חשיבות קריטית למערכת היחסים של לי עם מנהיגים עסקיים בעמק הסיליקון, מכיוון שסמסונג מתחרה - ובמקביל גם מספקת רכיבים אלקטרוניים ליריבות הגדולות שלה. לי וסמסונג חייבים כעת לברר האם מתכונת של הנהגה משפחתית מתאימה לחברה עולמית כמו סמסונג אלקטרוניקה, שמרבית מניותיה נמצאות בידי משקיעים זרים.

"להרפות אחיזה"

"אדם אחד לא צריך לקבל את כל ההחלטות", אמרה פארק יו-קיונג, דירקטורית בהונג קונג של חברה בת של קרן הפנסיה הגדולה ביותר באירופה, Stichting Pensioenfonds ABP, הפועלת מהולנד ומחזיקה במניות סמסונג אלקטרוניקס. "ג'יי. י. חייב להרפות את אחיזתו", אמרה פארק, שהשתמשה בכינויו של לי במערב.

במשך כמה דורות הנהיגה משפחת לי את קונגלומרט סמסונג בדרך להצלחה. המייסד, לי ביונג-צ'ול, נכנע ללחץ של בנו, לי קון-הי, ואישר בסוף שנות השבעים כניסה לשוק המוליכים למחצה. יכולת ההנהגה של לי קון-הי, מנהיג מהדור השני, המכהן כעת כיו"ר החברה, נפגעה בעקבות שבץ שבו לקה ב-2014. היה זה קון-הי שפעל להפיכת סמסונג לשחקנית בקנה מידה עולמי, והפך אותה מיצרנית של מוצרי אלקטרוניקה זולים לחברת טכנולוגיה עוצמתית. מהלכים אלה הצריכו השקעות הון ראשוניות גדולות.

לי עצמו יהיה מעורב משמעותית בכל החלטה לגבי זהות מחליפו בראשות החברה, לדברי מקורות יודעי דבר. לדרום קוריאה יש היסטוריה ארוכה של ראשי קונגלומרטים שמנהלים את עסקיהם מאחורי הסורגים. קים יון מי, לשעבר דירקטור עצמאי בסמסונג אלקטרוניקס ודיקן פקולטה באוניברסיטת Ewha Womans בסיאול, אמר כי היעדרו של לי יקשה על סמסונג לקבל החלטות עסקיות בעלות מקדם סיכון גבוה יותר בתחומים שבהם אין ודאות לגבי ההצלחה.

סמסונג כבר התמודדה בעבר עם היעדרויות של בני משפות לי, אך מעולם לא עם מאסרו של ראש החברה. אביו של לי, היו"ר הנוכחי לי קום-הי, התפטר מתפקידו לתקופה של קרוב לשנתיים לאחר שב-2008 הוגש נגדו כתב אישום בגין מעילה והשתמטות ממס - שני סעיפים שבהם הוא הורשע ב-2009. הוא שב לתפקידו בחברה ב-2010, לאחר שזכה בחנינה נשיאותית. מאחורי הקלעים משחק מנכ"ל סמסונג אלקטרוניקס, קוון אוה-היון, תפקיד גדול יותר בייצוב החברה לאחר מעצרו של לי בפברואר.

לחברה מצליחה דרוש מנהיג שלא יושב בכלא

הבוסים שלכם בכלל מצדיקים את המשכורת שלהם? אם לשפוט לפי האירועים האחרונים בחברת סמסונג, אולי לא. ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית הפליאה להסתדר בלי מנהיג במשך חודשים בעוד הבוס בפועל, לי ג'יאה יונג, ממתין למשפטו בחשד למתן שוחד ולמעילה. ואולם, למרות הצלחתה של החברה, אסור למשקיעים בחברה להתעלם מן ההרשעה ומחמש שנות המאסר שנגזרו על לי ביום ו' האחרון.

עד כה נדמה כי שערוריית השחיתות המתמשכת - שבין המעורבים בה נמצאת גם נשיאת דרום קוריאה לשעבר, פארק גן-האייה - לא השפיעה על סמסונג לרעה. החברה דיווחה כי הציגה הכנסות שיא ברבעון שהסתיים ב-30 ביוני. מאז מעצרו של לי בחודש פברואר, מנייתה עלתה בשיעור של 25% - יותר מן השיעור הממוצע בשוק הקוריאני ויותר מאשר מניותיהן של יריבות דוגמת חברת אפל.

עורכי דינו של לי ציינו כי הוא מתעתד לערער על פסיקת בית המשפט, והביעו תקווה כי לא יידרש לרצות את תקופת המאסר במלואה.

את ביצועיה המרהיבים של סמסונג יש לזקוף בעיקר לדרישה האיתנה לשבבי הזיכרון ולמסכי הסמארטפונים מתוצרתה. מכשיר הדגל האחרון שלה, גלקסי S8, זכה למכירות יפות. ארגון גדול אשר תחומי האחריות בו מוגדרים היטב יכול להמשיך לתפקד בשגרה גם בעיצומו של משבר מנהיגות.

ואולם, היעדרות מתמשכת של מנהיג עלולה להותיר את סמסונג בלא כיוון. מאז 2014, אז פרש אביו של לי מתפקידו בעקבות התקף לב, ניסה לי לצמצם את החברה ובה בעת להניע אותה להיכנס לתחומים חדשים כמו ביוטכנולוגיה.

בשלהי השנה שעברה, תחת שרביטו, ביצעה החברה את הרכישה הגדולה בתולדותיה וקנתה את חברת הרמן, העוסקת בציוד שמע ובמערכות מידע לרכב. באין מנהיג, ייתכן כי סמסונג תתקשה לבצע עסקאות דומות גם בהמשך.

למותר לציין כי תחום הטכנולוגיה משתנה במהירות מסחררת, ומחייב לא פעם מנהיגות גמישה ומהירת החלטה. די אם נבחן את השינויים המשמעותיים החלים כעת בתחומים דוגמת בינה מלאכותית או מכוניות אוטונומיות. נוסף לכך, התאגידים הקוריאניים הגדולים - וסמסונג היא הגדולה שביניהם - נדרשים להתמודד גם עם תנאי חוסר הוודאות לנוכח הבטחות הרפורמה של נשיא קוריאה החדש, מון ג'יאה-אין.

נדמה כי תא מאסר אינו המיקום האידיאלי להתמודד עם כל זה. סמסונג עשויה להמשיך לתפקד היטב על טייס אוטומטי במשך זמן מה, אבל אם ערעורו של לי לא יעלה יפה, בקרוב תידרש החברה להושיב מישהו אחר ליד ההגה.

צפוף בצמרת
 צפוף בצמרת