טוויסט בעלילה של הבחירות בגרמניה: הקמפיין מאוד משעמם

זה היה אמור להיות מסע בחירות קשה מאוד, אבל ההובלה הברורה של אנגלה מרקל והנאומים השקטים ייבשו את הדרמה לקראת 24 בספטמבר

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

כמה משעממות הבחירות בגרמניה? תג ההקבצה (האשטאג) של הקמפיין של אנגלה מרקל והמפלגה הנוצרית-דמוקרטית הוא #fedidwgugl. בתרגום חופשי זהו קיצור של הסיסמה: "למען גרמניה שבה אנחנו חיים טוב ובאושר".

סיסמה כזו הייתה מביאה לפיטורים מיידייים של הממציא שלה בארה"ב: היא לא נכנסת לכובע בייסבול, למשל.

במשך שבועות רבים, מפלגתה של הקנצלרית מרקל, CDU, מובילה בבטחה את המרוץ ברוב של 15 נקודות אחוז מול היריבה הגדולה ביותר, הסוציאל-דמוקרטים. בעצרות הבחירות שלה, מרקל נושאת נאומים שקטים ואינה מעלה נושאים שנויים במחלוקת. רוב הופעותיה הן בעיירות כפריות רחוקות מהבירה.

מרקל נמנעת בכוונה מהתאגרפות אלקטורלית בריצה לבחירות שיהיו ב-24 בספטמבר. הדבר הגרוע ביותר שיש לה לומר על יריבה העיקרי בקלפיות, מרטין שולץ מה-SPD, הוא: "אני מעריכה את היריב שלי".

איפוק טקטי

מדעני מדינה כבר המציאו מונח לאיפוק הטקטי של הקנצלרית, "סירוס א-סימטרי", או האמנות של נטרול המתמודדים נגדה על ידי סירוב להתנגח איתם. בנוסף, עם האבטלה הנמוכה והעלייה בשכר, אין בגרמניה הזעם הכלכלי שהוליד את קמפיין הבחירות האחרון לנשיאות.

"יציבות היא דבר משעמם", אמר הנינג והן, סטנדאפיסט שמינה את עצמו ל"שגריר הקומדיה הגרמנית בבריטניה".

כמה מועמדים מנסים לנער קצת את המצב עם סיסמאות מוזרות, כפתורי בחירות תלת-ממדיים ומצגות אינטראקטיביות. אבל אפילו המפלגה האנטי-ממסדית ביותר, AfD, אלטרנטיבה לגרמניה, נוקטת גישה נינוחה למסר שלה נגד המהגרים. הכרזות שלה מראות נשים בבגדי ים מינימליים על חוף ים עם הכיתוב: "בורקה? אנחנו מעדיפים ביקיני".

עם ניצחון שנראה מובטח למרקל, אם לא יופיעו האקרים רוסים או יתרחש אירוע לא צפוי אחר, הוויכוח הלוהט בין פרשנים הוא איזו מבין המפלגת הקטנות יותר תסיים במקום השלישי, ואלי תקבל מקום כשותפה זוטרה בממשלה הבאה.

"אני חושב שטוב שיש לנו מסע בחירות משעמם", אמר עוזר של מרקל, כשהוא מציין את הסצנה הפוליטית בארה"ב ואת הבעיות שהיא מקרינה כתופעה שגרמניה לא הייתה רוצה לחקות.

נשארו עדיין ארבעה שבועות למרוץ להתחמם, אבל הקמפיין האנמי הנוכחי מעורר פחדים בין פרשנים פוליטיים שמה שנותר להם הוא לנסות להבין את השעמום, במקום לעסוק בנושאים כמו הטרור וגורלו של גוש האירו, שאינם מקבלים תשומת לב רבה מן המועמדים.

HR Info, תחנת רדיו ציבורית בדרום גרמניה, שידרה בתחילת החודש תחקיר מיוחד של 24 דקות תחת הכותרת "הקמפיין המשעמם". "אסור שזה יקרה, עוד לא-קמפיין כזה", אמר פרשן הרדיו כריסטוף קופלר. "זה משעמם למוות".

כהונה רביעית

זה לא היה אמור להיות כך. בסוף השנה שעברה, כשהתמיכה הציבורית הגבוהה המסורתית בקנצלרית צנחה על רקע משבר הפליטים/מהגרים הלא פתור, היא הודיעה שתבקש מהבוחרים כהונה רביעית, וצפתה את הקמפיין הקשה ביותר במדינה מאז איחוד גרמניה ב-1990.

כעבור כמה שבועות, נשיא הפרלמנט האירופי לשעבר שולץ הודיע שהוא ינהיג את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית היריבה, והבטיח "קמפיין לוהט". מפלגת SPD עלתה בסקרים, ועקפה לזמן קצר את CDU.

אך ההתמקדות של שולץ בצדק חברתי ובחלוקה חוזרת של ההון, יחד עם ספיקות לגבי כושר מנהיגותו, התבררו כדוחי מצביעים. כל הישגיה של SPD נמוגו.

"תראו את השיער, הזקן, המשקפיים שלו", אמרה מיכאלה פרוסט-אדמס, חברת מפלגת CDU בת 40 מברלין, ועוזרת פרלמנטרית בעבר. "הוא מגיע ישר משנות ה-80".

דוברי SPD אמרו בעבר שהעובדה ששולץ נראה כמו אדם ממוצע ולא כמו פוליטיקאי היא יתרון ולא חיסרון.

שתי המפלגות הגדולות לא יכולות להשמיץ זו את זו אחרי השתתפות ב"קואליציה גדולה" בארבע השנים האחרונות. זה נכון גם לגבי רוב הפלגות הקטנות, שמקוות להגיע לקואליציה קטנה עם אחת הגדולות אחרי הבחירות.

המועמדים הללו מנסים לתפוס את תשומת הלב של המצביעים בדרכים מקוריות. מפלגת FDP, הדמוקרטים החופשיים, שהיא פרו-עסקית, הזמינה את הצלם הידוען אולף היינה להפוך את המנהיג שלה, כריסטיאן לינדנר, בן 38, למשהו כמו דוגמן של הוגו בוס, עם זקן התיש, החולצה הפתוחה ובאחד הצילומים גם עם אוזניות מוזיקה.

לצד הצילומים האמנותיים הופיעו סיסמאות מבלבלות במתכוון. "חוסר סבלנות הוא גם מעלה", אומרת אחת מהן. "תיקי בית ספר משנים את העולם, לא תיקי עסקים", אומרת אחרת.

"זה קצת מתוחכם", אומר אנדריאס מנגלה, מנהל ואסטרטג של היימט, סוכנות הפרסום שמאחורי הקמפיין. "אבל אנחנו לא צריכים לשכנע 80% מהבוחרים. אם רק 8% או 9% יבינו את זה, אנחנו במצב טוב".

דוברת של CDU נמנעה מלהגיב על העדר רוח החיים בקמפיין, אבל הציעה לבקר ב"פלטפורמת הבחירות המהלכת", חוויה אינטראקטיבית שהמפלגה פתחה השבוע בחנות כלבו לשעבר בברלין כדי להדגים את המצע שלה.

המצגת המזדקרת (פופ-אפ) - הראשונה מסוגה בבחירות בכל העולם, לפי המפלגה - כוללת לב אנושי ענק שמדגים את "הדופק של העסקים בגרמניה", ואת "מראת העתיד", קטע וידאו שבו יכולים המבקרים להביע את דעתם באמצעות אימוג'ים.

קמפיין סקס

מפלגה קיקיונית אחת מנסה ללא הצלחה להחדיר קצת מחלוקת לקמפיין הבחירות. מרטין זונבורן, יו"ר Die Partei, מפלגה סאטירית חצי-רצינית שהשיגה 0.1% מהקולות בבחירות הקודמות ומחזיקה מושב בפרלמנט האירופי, התחייב לנהל "קמפיין סקס טהור שיהיה ללא מתחרים בגולמיות ובפרימיטיביות".

הסיסמה של המפלגה, "פוליטיקה שאפשר לגעת בה", מרוחה על כרזות בחירות תלת-ממדיות שנתלו ברחבי ברלין, והפכו לפופולריות בקרב גנבים.

עורכי הסקרים אומרים שגימיקים כאלו לא ישפיעו על מערכת הבחירות, והם עלולים להזיק יותר מאשר להועיל.

"רק אינטלקטואלים חושבים שקמפיין צריך להיות צעקני ושנוי במחלוקת", אמר מנפרד גולנר, יו"ר חברת הסקרים פורזה מברלין. "רוב הבוחרים אוהבים קונצנזוס. זה מה שהם מעדיפים, בפשטות".