נכסים ובניין הפסידה 18 מיליון שקל ברבעון השני של 2017

החברה הסבירה את המעבר להפסד, בין השאר, בהפחתה של 143 מיליון שקל בשווי פרויקט הטיבולי בלאס וגאס ובעלייה בהוצאות המימון

חברת נכסים ובניין  - זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי - הציגה היום (ב') תוצאות כספיות מעורבות לרבעון השני של 2017. מצד אחד, הציגה החברה שיפור בכל הפרמטרים התפעוליים שמאפיינים את ענף הנדל"ן.

מנגד, נכסים ובניין סיימה את הרבעון השני בהפסד של 18 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 42 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

את הסיבות למעבר להפסד הסבירה החברה ב-3 פרמטרים עיקריים: הפחתה של 143 מיליון שקל בשווי פרויקט הטיבולי בלאס וגאס; עלייה בהוצאות המימון עקב אינפלציה גבוהה יותר; ועלייה בהוצאות המס. מנגד, רשמה החברה רווח של 64 מיליון שקל מעלייה בשוויו של מגדל HSBC בניו יורק.

מס הכנסה, אגב, העביר לנכסים ובניין בחודש שעבר שומת מס של 187 מיליון שקל בשל פסילת קיזוזי הפסדים שנעשו ב-2012-2015. עם זאת, החברה החליטה שהיא אינה נדרשת לפי שעה לרשום הפרשה בגין דרישה זו, מכיוון שלהערכתה, קיימות לה טענות טובות נגד עמדת רשות המסים.

נכסים ובניין היא חברת החזקות, שפועלת באמצעות חברות בנות, הן בתחום הנכסים המניבים והן בתחום הבנייה למגורים. תחום הנכסים המניבים כולל את החברה הבת גב ים, שמקימה בנייני משרדים להשכרה, חברת ישפרו, שמקימה ומפעילה מרכזים מסחריים, ובניין HSBC ופרויקט הטיבולי.

ברבעון השני גדלו הכנסות החברה מהשכרת נכסים ב-4% לעומת הרבעון המקביל ל-2019 מיליון שקל, כתוצאה מאכלוס פרויקטים שהושלמו במהלך 2016, וכן מעלייה ריאלית בהכנסות משכר דירה. הרווח מהפעלת הנכסים (NOI) טיפס ב-7% ל-175 מיליון שקל, בעוד ה-NOI מנכסים זהים עלה ב-3%.

בתחום הדיור למגורים החליטה השנה נכסים ובניין על אימוץ מוקדם של תקן IFRS 15, שמאפשר הכרה בהכנסות ממכירת דירות על בסיס התקדמות המכירה והבנייה של הפרויקטים. כתוצאה מאימוץ התקן, רשמה החברה ברבעון השני הכנסות גבוהות של 124 מיליון שקל, לעומת 59 מיליון שקל אשתקד.

לדברי סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובניין, החברה רשמה במחצית הראשונה של 2017 המשך גידול בפרמטרים התפעוליים. לדבריה, "ההכנסות משכר דירה הסתכמו ב-433 מיליון שקל, ובגילום שנתי בכ-866 מיליון שקל. הכנסות אלה צפויות להמשיך לצמוח בשנים הקרובות בכ-97 מיליון שקל בשנה, הן מפרויקטים שאוכלסו באחרונה וההכנסה בגינם טרם באה לידי ביטוי בדוחות, והן מאכלוסם של פרויקטים שנמצאים כיום בשיווק ובבנייה".

עוד ציינה איתן כי "המחצית הראשונה של השנה התאפיינה ביציבות בתחום הנכסים המניבים, הן ברמת התפוסה והן ברמת שכר דירה. בתקופה זו ניכרו ביקושים נרחבים למשרדים, ובעיקר מחברות בתחום ההיי-טק על גווניו - ענף שנמצא בצמיחה ומהווה מרכיב חשוב בצמיחת המשק בכלל. ביקושים אלה באו לידי ביטוי הן בביקוש להרחבת שטחים להשכרה של שוכרים קיימים בפארקי ההיי-טק והן בביקוש לשטחים חדשים נרחבים, כמו חברת אמזון, ששכרה באחרונה שטח בהיקף של 12 אלף מ"ר בפארק מת"מ בחיפה".

לדבריה, "בתחום ענף המגורים, במחצית הראשונה של 2017 ניכרת ירידה במספר הדירות שנמכרו במשק, לעומת המחצית המקבילה אשתקד, תוך שמירה על יציבות במחירים". נכסים ובניין מכרה ברבעון השני 80 דירות חדשות, לעומת 130 דירות ברבעון המקביל.

עלייה בשכר הדירה במגדל HSBC

נוסף על כך, הודיעה נכסים ובניין באופן רשמי כי החליטה להעמיד למכירה את החברה הבת ישפרו, ואף שכרה לשם כך את שירותי הבנקאות להשקעות של חברת לאומי פרטנרס. שווי ההשקעה של נכסים ובניין בישפרו הוא 587 מיליון שקל (הון עצמי בתוספת הלוואת בעלים), אבל היא מבקשת להשיג תמורה גבוהה יותר, שתייצג כנראה פרמיה של 20%-25% על סכום זה. בינתיים מכרה נכסים ובניין החודש מרכז מסחרי בכרכור תמורת 51 מיליון שקל.

על התוצאות הכספיות העיבה הפחתה נוספת בשיעור של 9% בשווי פרויקט הטיבולי בלאס וגאס ל-268 מיליון דולר. הפחתה זו נבעה מירידה בצפי ההכנסות מדמי שכירות נטו בשני השלבים הראשונים שכבר נבנו (A ו-B), וכן מדחייה בהקמת השלב השלישי (C) בפרויקט, שהביאה לרישומו לפי ערך הקרקע במקום לפי ערך תזרים המוזמנים הנוכחי שינבע ממנו בעתיד. שלבים A ו-B כוללים נדל"ן להשכרה בשטח של 64 אלף מ"ר, שמהם נותרו עדיין פנויים כ-20 אלף מ"ר.

מנגד, עלה ברבעון השני שוויו של מגדל HSBC בניו יורק בכ-4% ל-900 מיליון דולר, בזכות הסכם השכירות החדש שנחתם באפריל עם השוכר העיקרי בבניין, בנק HSBC. ההסכם יגדיל את ההכנסות השנתיות משכר דירה מ-58 מיליון דולר ל-72 מיליון דולר, וה-NOI השנתי צפוי לעלות מ-35 מיליון דולר ל-46 מיליון דולר.

נתוני הרבעון
 נתוני הרבעון