הסכם רמ"י-קק"ל לא נחתם, ומחיר למשתכן בנתניה מתעכבת

הגשת ההצעות למכרזים, בהיקף 806 דירות, נסגרת היום, אבל קבלנים שגייסו ערבויות - ובינתיים משלמים עליהן ריבית - גילו כי רשות מקרקעי ישראל לא תוכל בינתיים לפתוח את המעטפות

אתר בנייה בסן חוזה / צילום: בלומברג
אתר בנייה בסן חוזה / צילום: בלומברג

קבלנים ויזמים שהתכוננו בשבועות האחרונות לקראת סגירתם של ארבעה מכרזי מחיר למשתכן בנתניה, ואף גייסו ערבויות למטרה זו, הופתעו אתמול לגלות כי למרות שתאריך הגשת ההצעות נקבע להיום (ב'), ברשות מקרקעי ישראל לא יכולים לפתוח את המעטפות. הסיבה: הקרקעות נשואות המכרזים השונים שייכות לקק"ל באמצעות הימנותא (חברה המחזיקה בנאמנות קרקעות של הקרן הקיימת לישראל) וכדי למסור הקרקע ליזמים יש צורך בהסכם בין רמ"י לחברה - שטרם נחתם.

מדובר בארבעה מכרזים שונים בעיר נתניה, הכוללים יחד היצע של 806 יחידות דיור, כולם במסלול מחיר למשתכן. מכרז אחד הכולל שלושה מתחמים שונים בשכונת אגמים לבניית 269 יחידות דיור, מכרז בשכונת אגם 3 לבניית 262 יחידות דיור, מכרז בשכונת נוף גלים לבניית 125 יחידות דיור ומכרז הכולל שני מתחמים בשכונת החורשה הכולל 150 דירות.

בהודעה שפורסמה באתר רשות מקרקעי ישראל נכתב כי "רמ"י מודיעה כי ביחס למתחמים נשוא מכרז זה טרם הושלמה העברת הזכויות מהימנותא, הבעלים הרשומים, לידי המדינה, במסגרת הסכם חליפין אשר עתיד להיחתם בין הצדדים בימים הקרובים. יובהר כי בהתאם להסכמות בין הרשות לבין הימנותא, המכרז ייסגר במועד, ואולם תיבת המכרז לא תיפתח עד להשלמת חתימת הסכם החליפין. ביתר תנאי המכרז אין כל שינוי". כלומר, על פי הסכמות בין הקק"ל לרמ"י המכרז לא יידחה אבל מועד החתימה על ההסכם עוד לא ידוע וכך גם מועד פתיחת המעטפות.

"אנחנו מתכוננים לגשת למכרזים האלו כבר זמן מה ופתאום יום לפני המכרז מופיעה הודעה לאקונית באתר רמ"י על כך שהמכרזים האלו לא יכולים להיסגר", מספר גורם שביקש לגשת למכרזים השונים וגילה את העדכון. "לא רק שאין מועד לחתימה ולפתיחת המעטפות, יש כאן קבלנים שצריכים להגיש ערבויות למכרז. מדובר בערבויות של מיליוני שקלים בכל מתחם, והם יעמדו ויחכו ברמ"י עד פתיחת המעטפות שכאמור אנחנו לא יודעים מתי תתקיים. לגבי מי שיזכה במכרז בסופו של יום זה פחות משמעותי, כי הערבות תחולט, אבל מי שלא יזכה, ישלם סתם את הריבית".

נשאלת השאלה מדוע ברמ"י לא בחרו לדחות את מועד סגירת המכרזים עד שההסכם יהיה חתום וניתן יהיה לנהל את המכרז בצורה הרגילה. תשובה לשאלה זו נעוצה בין היתר בניסיונות של רמ"י, האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, לפרסם במהירות כמה שיותר מכרזי מחיר למשתכן, כדי להגדיל את היצע הדירות המוזלות. מהירות זו לא פעם באה לידי ביטוי במועד מאוחר של מסירת הקרקע לזוכה, אולם במקרה הזה היא הובילה לכך שמכרז ייסגר ללא אפשרות לפתוח את המעטפות.

מרמ"י נמסר: "ההסכם בין הימנותא לרמ"י הושלם והוא עומד לפני חתימה. ההסכם טרם נחתם בפועל עקב חופשת הקיץ ונסיבות אישיות של אחד מהמעורבים. מכיון שההסכם עומד להיחתם בקרוב, הוחלט כי אין טעם לתת ארכה נוספת למכרזים. הוועדה תתכנס עם חתימת ההסכם בין רמי להימנותא כדי להכריז על הזוכים".

מקק"ל נמסר בתגובה: "הנהלת קק"ל הנוכחית, בראשות היו"ר דניאל עטר, הציבה לה כמטרה לסייע בפתרון בעיית הדיור במדינת ישראל ופועלת לשם כך בשיתוף פעולה מלא עם שר האוצר, משה כחלון, תוך שהיא משקיעה בכך מאות מיליוני שקלים מכספה. קק"ל לא תאפשר להליכים מנהלתיים לעכב תוכניות לקידום דיור בר השגה".