גלאון: ההתקפלות בפני IDB תהפוך חוק הריכוזיות לחסר שיניים

זאת בעקבות חשיפת "גלובס" ■ שרת המשפטים בתגובה ליו"רית מרצ: "אין זה ראוי לתקן את החקיקה בעת הזו, אך אם חברות נוספות ילכו בדרך זו - נתקן את הפירצה"

זהבה גלאון / צילום: אלון רון
זהבה גלאון / צילום: אלון רון

נמשכת הסערה בעקבות חשיפת "גלובס" כי המדינה לא תמנע מקבוצת אי.די.בי לעקוף את חוק הריכוזיות באמצעות קיפול קומה בפירמידה. לאחר הפרסום ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, לפיו שרת המשפטים איילת שקד לא תתקן את החקיקה באופן שימנע מאי.די.בי לנצל פירצה בחוק, פנתה יו"רית מרצ, ח"כ זהבה גלאון, לשרת המשפטים וביקשה ממנה לשנות את החלטתה.

גלאון כתבה לשקד, בין היתר, כי "מתן אישור למהלך נותן עדיפות פסולה ולא הוגנת לחברת אי.די.בי ופוגע בצורה קיצונית ביציבות הרגולטורית".

לדברי גלאון לשרת המשפטים, "אישורך את מהלך האקרובטיקה הפיננסית של אי.די.בי הוא בבחינת פגיעה אנושה בחוק הריכוזיות. הסיבה לכך היא שהמהלך מנוגד לחלוטין למטרה של חוק הריכוזיות: למנוע עשיית שימוש בכסף ציבורי בידי בעל שליטה יחיד, כדי להשיג שליטה על פירמידה".

לדבריה, "ברגע שחוק הריכוזיות רואה כשכבה לא רק חברה ציבורית, אלא גם חברת אג"ח, הרי ששימוש בחברה אחות פרטית, גם אם יש ברשותה הון עצמי - שממומנת על-ידי חברת אג"ח שזה עיקר פעילותה - הוא עקיפה של כוונת המחוקק".

יו"רית מרצ הטיחה במכתבה בשרת המשפטים כי "ההתקפלות שלך בפני אי.די.בי הופכת את חוק הריכוזיות לחוק כנוע וחסר שיניים, שיאפשר את המשך חליבת כספי הציבור על-ידי טייקונים ממונפים!".

לאור האמור, סיכמה גלאון, "אני מבקשת ממך לחזור בך מאישורך והנצחתך את הפירצה בחוק הריכוזיות שמאפשרת לחברות ציבוריות לחמוק מהוראות פרק ההגבלות על מבנה פירמידאלי בחוק הריכוזיות. במקום זאת, יש להעניק לאי.די.בי ארכה קצרה ככל הניתן לקיפול קומה בפירמידה, ולהתחיל בהליך חקיקה לתיקון הפירצה שאותרה בחוק".

היום (ב') השיבה שקד לגלאון וכתבה לה כי "הריני להשיבך כי לא אישרתי לחברת אי.די.בי לבצע את המהלך המתואר במכתבך, וכי ממילא אין לשר משפטים סמכות לאשר עסקאות דומות".

לדברי שקד, "אכן, אני רואה חשיבות רבה בשמירה על יציבות רגולטורית ובאי-שינוי כללי המשחק באמצע הדרך, ועל כן החלטתי כי אין זה ראוי לתקן את החקיקה בעת הזו ולהתקין תקנות מיוחדות שיאריכו את המועד שבו על אי.די.בי לקפל שכבה, אך הבהרתי כי אם חברות נוספות ילכו בדרך זו, אשקול בהחלט לקדם תיקון לחקיקה לסתימת הפירצה".

הרקע לחלופת המכתבים הוא חוק הריכוזיות, הקובע כי פירמידות של חברות, שמניותיהן או איגרות החוב שלהן נסחרות בבורסה בישראל, יצומצמו ללא יותר מ-3 שכבות עד דצמבר 2017, וללא יותר משתי שכבות עד דצמבר 2019.

פירמידת אי.די.בי כוללת כיום 4 שכבות: בראש הפירמידה עומדת אי.די.בי, שרק האג"ח שלה נסחרות בבורסה, ומתחתיה חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמחזיקה בחברת נכסים ובניין, שמחזיקה בחברות גב ים, ישפרו ומהדרין.

לפני מספר שבועות הודיעה אי.די.בי לרשות ניירות ערך כי אין באפשרותה לצמצם את מספר הקומות כנדרש בחוק עד ל-31 בדצמבר בדרכים המקובלות, וכי הדרך היחידה לעשות זאת מבלי לחרוג מהדד-ליין היא דרך יצירתית שבמסגרתה תמכור אי.די.בי את מניותיה בדסק"ש לתאגיד ייעודי חדש שיהיה חברה פרטית בשליטתו של בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין.

בדרך זו תצא אי.די.בי מפירמידת הקבוצה ובמקומה תהפוך דסק"ש לקומה הראשונה (מלמעלה) בפירמידה. את המימון לרכישת דסק"ש תקבל החברה הפרטית מאי.די.בי עצמה בהלוואת מוכר (שמימון לה יגויס על-ידי אי.די.בי בהנפקת אג"ח).

במשרד המשפטים שקלו להתקין תקנות שימנעו מאי.די.בי את ניצול הפירצה בחוק, אבל אחרי שקיימה מספר ישיבות בנושא, והוצגו בפניה האפשרויות השונות על-ידי גורמי המקצוע, קיבלה שרת המשפטים את עמדת רשות ניירות ערך כי לעת הזו אין זה נכון לתקן את החוק לסגור את הפירצה. זאת, בין היתר כאמור, לאור החשיבות עליונה בשמירת היציבות הרגולטורית, וכי אין זה ראוי לשנות את כללי המשחק באמצע הדרך מבלי לתת התראה סבירה מראש.