פנאקסיה הישראלית תקים בארה"ב 4 מפעלים בתחום הקנאביס

היו"ר דדי סגל: "את רוב רכיבי המוצר, למעט הקנאביס עצמו, אנחנו מייצרים בישראל"

חברת פנאקסיה הישראלית, שנבחרה לפני כשנה וחצי להקים מפעל לייצור מוצרי קנאביס רפואי בניו-מקסיקו, והחלה לפני כחצי שנה בייצור מתוך המפעל האמור, הודיעה על חתימת חוזה חדש להקמה של ארבעה מפעלים נוספים באותו הסגנון, במדינות נוספות בארה"ב.

ההסכם החדש נחתם מול החברה הקנדית Canadian Bioceutical Corporation, הנסחרת בבורסה הקנדית לפי שווי של 70 מיליון דולר. החברה הקנדית, הפעילה בעיקר בארה"ב, תממן את הפרויקט, תספק את הקנאביס ותשווק את המוצרים במדינות הנבחרות. פנאקסיה תקים ותנהל את המפעל ותספק את רכיבי התרופה, מלבד הקנאביס עצמו.

עו"ד אסי רוטברט, שותף בפנאקסיה, אמר כי "במארס האחרון התחלנו לשווק את מוצרי המפעל בניו מקסיקו, 28 מוצרים כולל טבליות תת-לשוניות, לכסניות, משאף, שמנים ועוד. גילינו כי לא הערכנו נכון את עוצמת הביקוש. כרגע המפעל עובד בשיא הקיבולת ומייצר כ-10,000 יחידות לחודש שנמכרות ב-10-15 דולר ליחידה (קצב מכירות שמגלם הכנסות של כ-2 מיליון דולר בשנה, הנחלקות בין פנאקסיה לשותפתה למפעל זה, חברת Ultra Health האמריקאית) ואנחנו בתהליכי ההרחבה שלו. המפעלים שייבנו במסגרת ההסכם החדש, יהיו כבר הרבה יותר גדולים".

המפעלים החדשים יוקמו במדינות אריזונה, נבאדה, מרילנד ומסצ'וסטס. באריזונה ונבאדה החברה הקנדית כבר פעילה בשיווק של קנאביס, ולמרילנד ומסצ'וסטס היא ופנאקסיה ייכנסו ביחד. הכוונה היא להפעיל חלק מן המפעלים בהסכם זה עוד לפני סוף 2017.

לדברי ד"ר דדי סגל, יו"ר פנאקסיה: "אנחנו עושים ייצוא בפועל לשוק הקנאביס האמריקאי, אף שאת הקנאביס עצמו עדיין אסור לייבא לארה"ב. אנחנו מייצרים כאן את כל החומרים הדרושים לייצור התרופה, ורק את הקנאביס עצמו מערבבים במפעל שבארה"ב".

- כמה ישראלים מועסקים סביב הפעילות הזו?

"כרגע 10-15 רק עבור המפעל הראשון בניו-מקסיקו".

בחודשים הקרובים צפויה פנאקסיה להשיק גם מפעל מוצרי קנאביס בישראל, במסגרת הרפורמה בשוק המקומי. רוטברט: "הרפורמה גורסת שהמגדלים ימכרו את הקנאביס לגורמים כמונו שיכולים להפיק ממנו מוצרים מבוקרים ואחידים בהרכבם, ככל האפשר. אנחנו לא מודעים לגורם נוסף בארץ שכבר יש לו מפעל כזה".

רוטברט מציין כי לחברה חשוב שהמוצר יהיה באיכות של תרופה וסגל מציין: "כיום אי אפשר לקבל אישור על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), לכך שמפעל לקנאביס עומד בתנאי ייצור GMP, כלומר תנאי ייצור כמו של תרופה. אנחנו פנינו מיוזמתנו לאחד מקבלני המשנה של ה-FDA, שבודק עבורם את מפעלי התרופות, וביקשנו שיערוך עבורנו בקרה עצמאית, אף שה-FDA אינה מחייבת זאת ואינה מאשרת זאת. אנחנו מקווים כי הבקרה הזו תתרום עוד יותר לתפיסה של המוצרים שלנו כתרופתיים". בישראל כן נדרש אישור לייצור באיכות רפואית והחברה מקווה לקבל אותו בקרוב.

סגל: "אחד הדברים שהפתיעו אותנו בפעילות בארה"ב, היה הרעב של השוק המקומי, רופאים ורוקחים וחוקרים באוניברסיטאות, לחבור אלינו. הם רצו ללמוד מהידע שלנו וביקשו מאיתנו לערוך להם תוכניות הכשרה לשימוש במוצרי הקנאביס".

פנאקסיה שייכת לקבוצת חברות בראשות סגל שכוללת גם את חברת הרפואה האסתטית לומינרה ואת חברת התרופות ללא מרשם Tree of life, המייצרת ומשווקת כ-300 מוצרים בישראל ולייצוא.

"הקבוצה כבר רושמת הכנסות של עשרות מיליוני דולרים רבים", מגלה סגל. "טרי אוב לייף היא חברה שהוקמה לפני כ-17 שנה, על בסיס הפעילות של רשת בתי המרקחת שייסדו ההורים שלי לפני 40 שנה. את תחום הקנאביס הרפואי זיהינו כמעניין לפני כשבע שנים כשאף אחד עוד לא רצה לגעת בו, מחשש שהעיסוק בקנאביס 'ילכלך' את השם של חברת תרופות. זה השתלם לנו. החדשנות שלנו טובה ואנחנו מצליחים לתרגם אותה למובילות בשווקים שבהם אנחנו פועלים".

Panaxia

שנת הקמה: 2009

תחום פעילות: מוצרי קנאביס

מספר עובדים: כ-15, בלוד

משקיעים: דדי סגל

מקור: IVC אונליין