ההחלטה על מס דירה שלישית מפלגת את שורות המחנה הציוני

קבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של חברי המפלגה סוערות סביב סוגיית התמיכה בחוק של שר האוצר כחלון: "דירה זה לא פנסיה. מי שמחזיק 3 דירות ומעלה הוא לא מעמד ביניים"

מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הודעת המחנה הציוני בתחילת השבוע, שלפיה המפלגה תתמוך בחקיקה המחודשת של "חוק מס דירה שלישית" בכפוף להקפאת היישום עד שנת 2019 והחרגת בעלי דירות שהשקיעו בהן כמקור פנסיה יחיד, עוררה מהומה בקרב חברים במפלגה. בקבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של מתפקדי המפלגה וחברי הוועידה (המרכז) נרשמו ויכוחים סוערים, ולפחות בחלק מהמקרים - מדובר בצעירים מול מבוגרים מבוססים.

"למרות שאני חבר במפלגת העבודה, אני מתנגד נחרצות לניסיון של המפלגה לסרס את חוק מיסוי דירה שלישית", כתב אורן טיר, מורה ממרכז הארץ, שנמנה עם תומכיה של ח"כ שלי יחימוביץ' ושל היו"ר הנבחר אבי גבאי. "עצם הניסיון לחוקק אותו כבר הרחיק משקיעים, וטוב שכך".

"הטענה שיש כאלה שבשבילם השקעה בדירות היא לצורכי פנסיה היא טענה מוזרה. באותה מידה אפשר היה לטעון שיש להגן על מי שמשקיע במניות לצורכי פנסיה... ההצעות המוזרות של המפלגה שלנו, כמו הרעיון לדחות את היישום ל- 2019, הן הצעות רעות שנודף מהן ריח של קפיטליזם חזירי...

"החוק הזה הוא אבן-בוחן לשאלה מי באמת סוציאל-דמוקרט ודואג לחלשים, ומי מעדיף את האינטרסים של אלה שיש להם", הוא הוסיף וצירף גם איום: "כל חבר כנסת שיפריע לחקיקת חוק מיסוי דירה שלישית כפי שהוא - לא יקבל את קולי בפריימריז".

יוסי שאול, איש היי-טק שנמנה לפחות בפריימריז האחרונים עם תומכיו של עמיר פרץ, כתב: "יש 54 אלף משקי-בית בישראל מתוך 2 מיליון, שמחזיקים מעל 3 דירות. כלומר מפלגת העבודה בוחרת להתייצב לצד אחוז מאוד קטן, המאיון העליון. מי שמחזיק 3 דירות ומעלה, מתמטית הוא לא במעמד הביניים". לדבריו, "התיקון שכחלון עושה חשוב. דירה היא לא פנסיה והקרקע בישראל היא משאב נדיר".

העמדות שהשמיעו טיר, שאול ואחרים, לא נותרו ללא מענה. "דירה זו כן פנסיה במדינה שבה קשיש לא יכול לחיות מקצבה של ביטוח לאומי, במדינה בה החיסכון לא צובר ריבית ובמדינה שבה מנהלי הבנקים נותנים הלוואות ענק לטייקונים מכספי הפנסיה של כולנו", כתבה אסתר רוקח, בת 70 מנתניה.

עם חברי המפלגה הבולטים שכתבו נגד חוק מיסוי דירה שלישית בקבוצת הוואטסאפ "נאמני המפלגה" נמנה דדי סוויסה, מנכ"ל חברה לייעוץ שיווקי ששימש בעבר כראש אגף המבצעים של המפלגה וכמנהל קמפיינים. "זה חוק שיכניס 900 מיליון שקל לאוצר אבל יקרע את השוכרים", הוא כתב. אייבי בנימין, ממובילי ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה, כתב כי "זה החוק היחיד שעצר באמת את מחירי הדיור", וזכה מיד לתגובה מהפעיל הוותיק דניאל כהן, שכתב: "אייבי אתה איש יקר ומלא כוונות טובות, אבל אתה שוגה. מה אתה יודע על החוק? קראת אותו? נראה לך הגיוני שאזרח שיש לו 3 דירות בירוחם ישלם מס, ואזרח שיש לו דירה ברמת-אביב או וילה אחת בהרצליה לא ישלם?"

רק יחימוביץ' תמכה

ההחלטה לאמץ עמדה מפלגתית ופומבית בעניין חוק מיסוי דירה שלישית התקבלה בישיבת סיעת המחנה הציוני כבר לפני שבועיים, אולם נמסרה לתקשורת רק ביום ראשון האחרון. ל"גלובס" נודע כי ח"כ שלי יחימוביץ' הייתה היחידה בין חברי הכנסת של המפלגה שהציגה תמיכה חד-משמעית בחוק המקורי שהוביל שר האוצר משה כחלון, אשר נפסל על-ידי בג"ץ בשל פגמים פרוצדורליים בהליך החקיקה.

גורמים במפלגה טוענים כי יחימוביץ' בחרה בקו הזה רק לאחרונה, לאחר שזיהתה לכאורה את החלוקה המעמדית והתפיסתית בין תומכי החוק לבין מתנגדיו בתוך ומחוץ למפלגה. עם זאת, לאור תמיכתה המופגנת של יחימוביץ' באבי גבאי בסיבוב השני של הפריימריז, היא לא צפויה לנגח בעצמה את העמדה שהוא מוביל בעניין החוק.

חלק מהגורמים שמתנגדים להחלטת המפלגה בעניין חוק מיסוי דירה שלישית משוכנעים כי חברי הכנסת של המחנה הציוני הושפעו מלחצים שהופעלו עליהם בידי בעלי אינטרסים החברים במפלגה. הכוונה בין היתר לפעילים בולטים בקרב קבוצות הגמלאים, לרבות הסתדרות הגמלאים. יו"רית הסיעה, ח"כ מרב מיכאלי, דחתה את הטענה בשיחה עם "גלובס" והבהירה כי לפחות היא עצמה לא הייתה נתונה לשום לחץ כזה, להוציא מספר פניות שהגיעו מנכים שטענו כי הם מתקיימים מהחזקת מספר דירות. מיכאלי הדגישה כי המפלגה תומכת בחוק ולמעשה מעולם לא התנגדה לו, אולם בכפוף לתיקונים עליהם דיברו רבים מחברי הסיעה עוד בראשית הליך החקיקה.