הרווח המצרפי בענף הקמעונאות עלה בכ-22% ל-214 מיליון ש'

מדוחות המחצית הראשונה לשנת 2017 עולה כי הרשתות רשמו שיפור בתנאי הסחר ■ המגמה משפיעה לחיוב גם על מניות שלוש מהן

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

קמעונאיות המזון ממשיכות ליהנות מהתמתנות התחרות, והן סיכמו את מחצית השנה הראשונה עם שיפור ניכר ברווחיהן, ונראה שקריסתה של רשת "מגה", שהחלה עוד ב-2015, וצמצום התחרות שנרשם בשוק בעקבות כך, עושה טוב למתחרותיה.

סיכום התוצאות הכספיות של ארבע רשתות קמעונות המזון הבורסאיות - שופרסל, רמי לוי, ויקטורי וטיב טעם - למחצית הראשונה של 2017 ולרבעון השני שלה, מעלה כי בדומה לכיוון שהציגו בסיכומה של 2016, הן ממשיכות ליהנות מהתמתנות התחרות, וזה בא לידי ביטוי בצמיחה דו-ספרתית בשורה התחתונה - שיפור שנרשם הודות לתמיכת שיפור השורות הגולמית והתפעולית.

18% זהו שיעור העלייה במכירות שהציגה בסיכום מחצית השנה רשת רמי לוי (ל-2.5 מיליארד שקל) - צמיחה שנתמכה בהמשך התרחבות הרשת, שבשנה האחרונה גם הטמיעה בפעילותה כמה מסניפי מגה שרכשה, ובסך הכול גדלה ב-12 סניפים חדשים, ומתקרבת ל-50 (שלושה מהם בזכיינות). גם בסיכום רבעוני הציגה רמי לוי, הנושאת את שם בעל השליטה, קפיצה דו-ספרתית במכירות (של 14%), ל-1.3 מיליארד שקל בנסיבות דומות.

בדומה לכך, גם רשת ויקטורי נהנתה מהרחבת הפעילות ומרכישת סניפי מגה, שהובילו אותה לסכם את המחצית עם צמיחה של 14% בהכנסות ל-785 מיליון שקל, ואת הרבעון השני עם עלייה של 11% בסעיף זה, ליותר מ-400 מיליון שקל, מסיבות דומות.

בניגוד למתחרותיה, ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, הצליחה להציג עלייה במכירות בחנויות זהות (כ-2%-3% בשתי התקופות), לעומת שחיקה בפרמטר זה אצל המתחרות.

שופרסל - הגדולה מבין ארבע הרשתות (עם מחזור פעילות גדול משל שלוש המתחרות יחד) - לא הרחיבה את מספר הסניפים ואת היקף השטחים שבהם היא פועלת, ובסיכום מחצית השנה שמרה על יציבות בהכנסות, ברמה של 5.9 מיליארד שקל, וברבעון השני הן ירדו בכ-2% ל-3 מיליארד שקל. יציבות בהכנסות הציגה גם טיב טעם, ברמה של 717 מיליון שקל.

המגמות השונות הובילו לכך שסך ההכנסות המצרפיות של ארבע הרשתות צמח במחצית השנה ב-5% ל-9.9 מיליארד שקל.

30.4% היה שיעור הרווח הגולמי של רשת טיב טעם שבשליטת חגי שלום - הגבוה מבין ארבע המתחרות - וזאת בעיקר בזכות "שינוי בתנאי הסחר", המעיד על שיפור תנאי השוק עבור הרשתות.

שינוי תנאי הסחר מוזכר גם אצל חלק מהמתחרות של טיב טעם, ובהן ויקטורי, שהתרחבותה סייעה לה בנושא זה, וגם אצל שופרסל, שם שיעור הרווח הגולמי עמד על 25.5%, לעומת 24.5% במחצית המקבילה אשתקד.

בשופרסל מציינים עוד, כי הרשת נהנתה מצמיחת מכירות המותג הפרטי, שינוי במרכיבי הסל ותמהיל המבצעים - שלושה סעיפים המעידים שוב על התמתנות התחרות ועל שיפור הרווחיות.

את עניין המבצעים מייחסים ברמי לוי לכך שהרשת לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח הגולמי שלה מהמכירות, בעיקר בהשפעת הפעילות ברבעון השני.

כמגמה, השיפור בשורה הגולמית מסייע לרשתות להתמודד עם עלייה בהוצאות, ובהן הוצאות שכר (גם בשל התרחבות הפעילות וגם בשל עליית שכר המינימום) והוצאות שוטפות נוספות.

133 מיליון שקל - זהו סך רווחי שופרסל בסיכום המחצית הראשונה של השנה - סכום המשקף צמיחה של 16% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. שיפור תנאי השוק שממנו נהנות שופרסל ומתחרותיה, משתלב עבור שופרסל המנוהלת על-ידי איציק אברכהן עם תוכנית אסטרטגית וצעדי התייעלות שאימצה לפני כמה שנים הרשת.

לפני כארבע שנים, טרם קריסתה של מגה, ועל רקע תחרות חריפה יותר בשוק המזון המקומי, עברה שופרסל תקופה עסקית לא פשוטה, ובעקבות נסיגה בפעילותה ובתוצאותיה גיבשה במהלך 2014 תוכנית התייעלות שגררה אותה להפסדים כבדים. אולם כבר תקופה לא קצרה נהנית שופרסל מפירות תוכנית זו, שכאמור הגיעה יחד עם שיפור בתנאי השוק, והיא מסייעת לה להציג שיפור בתוצאות.

עוד הציגו עליות דו-ספרתיות ברווחיהן בסיכום מחצית השנה גם המתחרות רמי לוי וויקטורי. אצל רמי לוי הרווחים עלו ב-26% ל-59 מיליון שקל - בזכות הרחבת הפעילות והגדלת הרווח הגולמי והתפעולי. ויקטורי, שנהנתה ממגמות דומות, רשמה ברבעון השני גם רווח הון של קרוב ל-5 מיליון שקל ממכירת שני סניפים לשופרסל, מה שהוביל לקפיצה של 36% ברווחיה למחצית השנה - שהגיעו ל-17 מיליון שקל.

אלה יחד סייעו לרווח הנקי המצרפי של ארבע הרשתות לצמוח בשיעור נאה של כ-22% ל-214 מיליון שקל.

רווחיה של טיב טעם, המצומקים מבין הארבע, שעמדו על כ-5 מיליון שקל, משקפים עלייה חדה ביחס למחצית המקבילה אשתקד (אז עמדו רווחיה על כ-1.5 מיליון שקל).

השיפור ברווחי טיב טעם נרשם לאחר שתוכנית אסטרטגית חדשה וקליטת סניפיה של רשת עדן טבע מרקט (שהיו בידי רשת מגה) הובילו אותה בשנה שעברה לסכם את 2016 כולה עם הפסד כבד של כ-34 מיליון שקל.

הפסד זה יוחס בעיקרו להוצאות חד-פעמיות בגין יישום תוכנית רה-ארגון, שכללה בין השאר צמצום חלק משטחי עדן טבע מרקט וסגירת סניפים, ואשר מטרתה בין היתר "חיזוק כושר התחרות ורווחיות החברה".

273 מספר הסניפים שהפעילה רשת שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, בסיום הרבעון השני של השנה - יותר ממספר הסניפים שמפעילות יחד שלוש המתחרות, כל אחת מהן עם כ-45-50.

במבט קדימה, רמי לוי ממשיך עם תוכניות התרחבות הרשת, ועם הגעת הרשת לכ-50 סניפי דיסקאונט, הצפויה ברבעונים הקרובים. הוא שם דגש על פריסת סניפים עירוניים קטנים יחסית, בשטח של כ-300-700 מ"ר כל אחד, ובכוונתו להקים בין 10-20 סניפים בשנה עד לכ-80 סניפים עירוניים ברחבי הארץ.

40% זהו שיעור התשואה שמציגה מניית שופרסל בשנה האחרונה - עלייה המובילה אותה להיסחר ברמות שיא, ומשקפת לה שווי נוכחי של כ-4.5 מיליארד שקל (רחוק בכ-100 מיליון שקל מרמת השיא שרשמה מוקדם יותר החודש). עלייה זו, שמסכמת עבורה הכפלת ערך תוך שנתיים, אפשרה לשופרסל את כניסתה למדד ת"א 35 בעדכון המדדים הקרוב. גם בעלי מניות רמי לוי נהנו בשנה החולפת מעליות נאות, המתקרבות ל-30%. מניית ויקטורי מסתפקת בתשואה של כ-15% בתקופה זו, ומניית טיב טעם בולטת מהצד השלילי, עם ירידה שנתית של כ-10% על רקע הקשיים שאיתם התמודדה.

תוצאות רשתות
 תוצאות רשתות