"הוצאות הנפקת אירונאוטיקס נראות גבוהות מדי"

יום המסחר הדרמטי שעבר על יצרנית המל"טים אתמול מוסבר ע"י משקיע בחברה בגידול שנרשם בין היתר בהוצאות המו"פ ■ סמנכ"ל הכספים: "החברה מעולם לא הייתה חזקה יותר פיננסית מאשר בנקודת הזמן הנוכחית"

כלי תעופה של אירונאוטיקס/ צילום: אתר החברה
כלי תעופה של אירונאוטיקס/ צילום: אתר החברה

מניית יצרנית המל"טים אירונאוטיקס צנחה אתמול במסחר בבורסה בתל אביב בשיעור ניכר, לאחר שעוררה אכזבה ואף כעס בקרב משקיעים, זמן קצר לאחר שהחברה הונפקה, וזאת עקב גידול בשורת ההוצאות בדוח הכספי הראשון שפרסמה מאז שהפכה לציבורית.

הדוחות שפרסמה החברה התלוו להודעה נוספת של החברה, שתרמה לסנטימנט השלילי מאוד לגביה במסחר אתמול, על כך שמשרד הביטחון התלה זמנית את רישיון היצוא של אירונאוטיקס למדינה מסוימת.

ואולם, יום לאחר מכן, נראה כי הדרמה שהתחוללה אתמול במסחר במניית אירונאוטיקס, שהסתיימה עם צלילה של כ-17% בערכה במחזור מסחר גדול מהרגיל, נרגעה היום - והמסחר בה התאפיין בשעות הצהריים בעליות קלות.

משקיע מוסדי בחברה, שעמו שוחחנו היום, הסביר את הירידה החדה בערכה של מניית החברה ביום המסחר הקודם: "לדעתי, ההוצאות שהציגה החברה היו גבוהות מכפי שציפיתי. בין היתר, הוצאות ההנפקה נראות גדולות מדי, וגם בכל שאר סעיפי ההוצאות של החברה נרשם גידול". לדבריו, "ההודעה לגבי ההתפתחויות עם משרד הביטחון גם הטרידו, אבל לא בצורה מיוחדת. זה אמנם לא נעים, אבל זה משהו שיכול לקרות במהלך עסקים".

שווי החברה ירד ב-150 מיליון שקל

בחברה מיבנה מציינים, מנגד, כי מדובר בחברה פרויקטלית, וככזו, הנתונים הרבעוניים שהיא מציגה, עשויים להשתנות במידה ניכרת, לכיוון אחד ברבעון מסוים ולכיוון האחר ברבעון האחר. לדבריהם, מדובר בחברה במצב טוב וחזק. לדברי שאול גלעד, סמנכ"ל הכספים של אירונאוטיקס, "רמת ההכנסות של החברה נמצאת במגמת עלייה, ומבטאת צמיחה יפה של 19%" ו"החברה מעולם לא היתה חזקה יותר פיננסית מנקודת הזמן הנוכחית".

נציין כי הירידה האמורה בערכה של המניה השילה משוויה של יצרנית המל"טים מיבנה כ-150 מיליון שקל, לשווי חברה נוכחי של כ-800 מיליון שקל - נמוך בשיעור דומה (כ-17%) משוויה לאחר הנפקתה, שהסתכם בכ-950 מיליון שקל.

במסגרת הנפקתה הראשונית לציבור (IPO) של אירונאוטיקס בסוף יוני, מכרו בעלי המניות הקיימים בחברה, בראשות קרנות המנוף בראשית ו-KCPS וקרן ויולה, ממניותיהן בהיקף של כ-400 מיליון שקל.

הוצאות המו"פ עלו ב-70%

אירונאוטיקס, העוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון מטוסים ללא טייס (מל"טים), מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, המהווה את עיקר פעילותה; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים.

בסיכום תוצאותיה הכספיות של אירונאוטיקס לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2017, בולטת העלייה הרוחבית בסעיפי ההוצאות השונות שלה, ובראשם עומדת הוצאה חד-פעמית של יותר מ-8 מיליון דולר שרשמה החברה בגין הנפקתה, שכללה עמלת חיתום, שכר טרחה ליועצים חיצוניים (בעיקר עורכי דין ורואי חשבון), וכן מענק חד-פעמי שקיבלו עובדי החברה.

ככל הידוע, מבחינת החברה מדובר בהוצאות הנפקה חד-פעמיות שהסתכמו בכ-3.7 מיליון דולר, בעוד שהמענקים בגין ההנפקה הסתכמו בהוצאה חד-פעמית נוספת של כ-3.9 מיליון דולר.

ואולם לצד זאת, החברה הציגה עלייה ניכרת גם בשאר הוצאותיה. כך, הוצאות המכירה והשיווק שלה במחצית השנה צמחו ב-34% ל-9.5 מיליון דולר, הוצאות ההנהלה והכלליות טיפסו ב-21% ליותר מ-5 מיליון דולר והוצאות המו"פ (מחקר ופיתוח) זינקו בכ-70% והתקרבו ל-3.5 מיליון דולר.

בחברה מסבירים כי מדובר בגידולים שנגזרים מהגידול בהכנסות ומעצם היותה של החברה חברת פרויקטים, כשבדוחות הנוכחיים היו הוצאות המו"פ שהיא מממנת גבוהות מהוצאות המו"פ שהיא משיתה על לקוחותיה. נוסף על כך, אחרי שנהנתה במחצית המקבילה מהכנסות אחרות של 3 מיליון דולר בגין ביטול הפרשה לתביעות משנים קודמות, במחצית הזו סעיף זה כמעט התאפס.

מלבד השפעת הוצאות ההנפקה, את שאר העלייה בהוצאות קושרים באירונאוטיקס לצמיחת הפעילות, לאחר שהכנסותיה במחצית השנה עלו ב-11% ל-55 מיליון דולר, וזאת בעיקר בתמיכת התקדמות במימוש פרויקטים בפעילות המערכות הבלתי מאוישות של החברה - הפעילות המרכזית שלה - וכן מימוש פרויקט גדול וצמיחה בפעילות זרוע המערכות האלקטרו-אופטיות שלה.

גלעד, סמנכ"ל הכספים, הסביר בתגובה לביקורת שנשמעה על הגידול בהוצאות, כי "לאחר פרסום הדוח, החברה גבתה 19 מיליון דולר מלקוח מהותי, וכפועל יוצא ברבעון השלישי תזרים המזומנים השוטף יהיה חיובי, ויראה תמונה הפוכה לזו שאנו רואים בדוחות הנוכחיים". הוא הוסיף כי "בעקבות ההנפקה ולאחר הגבייה, החברה נותרה ללא חוב פיננסי ועם יתרות מזומנים משמעותיות של כ-17 מיליון דולר בקופתה", ולכן "החברה מעולם לא היתה חזקה יותר פיננסית מנקודת הזמן הנוכחית".

עוד אמר גלעד כי "ברבעון השני היו לחברה הוצאות חד-פעמיות של 8.2 מיליון דולר" ש"הן הוצאות ההנפקה, וכן הוצאות שבהן נשאה החברה בעקבות ההנפקה, והן אינן חלק מהפעילות השוטפת", ו"השחיקה ברווחיות נובעת מתמהיל הפרויקטים שבגינן נרשמו הכנסות ברבעון".

בכל אופן, על רקע העלייה בהוצאות, עברה אירונאוטיקס להפסד תפעולי של 5-6 מיליון דולר בסיכום המחצית והרבעון, לאחר רווח תפעולי של 9-10 מיליון דולר בתקופות המקבילות אשתקד, לעומת רווח תפעולי שהסתכם בכל שנת 2016 בכ-19 מיליון דולר. בשורה התחתונה סיכמה החברה את הרבעון השני ואת מחצית השנה בהפסד של כ-5.5 מיליון דולר.

ההסתבכות באזרבייג'אן

- מה קרה עם המל"ט - והאם זה קשור לתחרות מסחרית בין חברות?

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) שבמשרד הביטחון ממשיך בבדיקת התלונה שהוגשה לו באחרונה נגד חברת המל"טים מיבנה, אירונאוטיקס, ביחס לתקרית שנויה במחלוקת שאירעה במהלך יולי האחרון באזרבייג'אן.

על פי התלונה שנבדקת במשרד הביטחון, והובילה להתליית רישיון היצוא של אירונאוטיקס לאותה מדינה, שני נציגי החברה נדרשו לכוון "מל"ט מתאבד" מסוג אורביטר-1K אל עמדה מאוישת של צבא ארמניה - וזאת במסגרת "הדגמה חיה" בניסיון להמחיש את יכולות כלי הטיס הבלתי מאויש, שבכוחו לטוס מעל מטרה, להתביית ולהתפוצץ עליה באופן מדויק. על פי דיווחים מהשבועות האחרונים, בשל התנגדותם של אנשי החברה לתקוף למעשה את העמדה של צבא ארמניה, עובדים בדרג בכיר יותר בחברה הובילו את ההדגמה האמורה והמל"ט עצמו פגע במרחק של כמה עשרות מטרים מאותה עמדה. באירוע לא היו נפגעים.

אירונאוטיקס הכחישה בתוקף את הטענות שהובאו במסגרת התלונה שהוגשה למשרד הביטחון. משם נמסר כי "החברה משווקת את מוצריה ללקוחות בכ-50 מדינות שונות, בהתאם לאישורי אפ"י בלבד. הפעלה מבצעית נעשית תמיד בידי הרוכש בלבד, ובאחריותו. אירונאוטיקס לעולם לא מבצעת הדגמות על מטרות חיות, וכך גם במקרה זה".

במשרד הביטחון סירבו להגיב על הידיעה ולמסור פרטים אודות התקדמות הבדיקה בנושא. עם זאת, גורמים ביטחוניים אמרו כי התלונה עדיין נבדקת ועד לסיומה - לא ניתן לחדש את ההיתר שעל בסיסו אירונאוטיקס עתידה למכור מל"טים מסוג אורביטר-K1 לאזרבייג'אן.

לקוחה מרכזית של אירונאוטיקס

אזרבייג'אן נחשבת ללקוחה מרכזית של אירונאוטיקס, ועל פי הערכות של גורמים בתעשיות הביטחוניות, כ-20% ממכירותיה מיועדים לשוק זה. הגורמים טענו כי ברשות הכוחות הצבאיים של אזרבייג'אן כבר מצויים מל"טים מסוג אורביטר-K1 מתוצרתה, כמו גם דגמים נוספים של מל"טים מתאבדים ומל"טים טקטיים המשמשים למשימות של איסוף מידע מודיעיני לטווחים קצרים ובינוניים.

גורם אחר שמעורב בנושא טען כי לא מן הנמנע שהסיבה לתלונה שהוגשה נגד אירונאוטיקס למשרד הביטחון היא תחרות מסחרית בין חברות ביטחוניות: "האזרים מחזיקים ממילא במל"טים מתאבדים, גם מסוג המל"ט שנעשתה לו תצוגת יכולות. אם הם היו רוצים לתקוף עמדה ארמנית - הם היו עושים זאת בעצמם. לא בלתי סביר שחברה ביטחונית אחרת שעוסקת בתחום המל"טים עומדת מאחורי ההליך הזה", טען.

המספרים של אירונאוטיקס כולל ההוצאות שגדלו
 המספרים של אירונאוטיקס כולל ההוצאות שגדלו