עבר מעיריית י-ם לשפיר - אבל לא יטפל במכרזי הרכבת הקלה

על רקע הביקורת ומכיוון ששפיר צפויה להתמודד במכרז להקמת קווים נוספים בעיר - נדב מרוז לא יוכל להיות מעורב בהליך "בשום אופן"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר

ועדת המכרזים של הרכבת הקלה בירושלים שיגרה לפני כשבועיים מכתב לא שגרתי לקבוצות המשתתפות בהליך המיון המוקדם לקראת מכרז הענק על הקמת הקו הירוק והעבודות להארכת הקו האדום שנוספו לו לאחרונה. "לידיעתכם", נכתב, "מר נדב מרוז, מנכ"ל לשעבר של צוות אב לתחבורה בירושלים, קיבל משרה בסופר אנג'י, חברה שבבעלות תאגיד שפיר הנדסה העשוי להשתתף בהליך המיון המוקדם למכרז (PQ). מרוז הפסיק את מעורבותו בפרויקט ממארס 2017. הוא הבהיר לוועדת המכרזים כי אין לו כוונה להיות מעורב בפרויקט בשום אופן".

אפשר להניח כי ההודעה פורסמה על רקע הרמת גבה בענף התחבורה. צוות אב לתכנון תחבורה הוא עמותה בבעלות עיריית ירושלים ואחראי להכנת המכרזים הקרובים בפרויקט הרכבת הקלה בעיר שהיקפם הכספי הכולל 8-10 מיליארד דולר. בין היתר מבצע צוות האב את בדיקת החברות המתמודדות וממליץ עליהן לוועדה. הרמת הגבה הייתה לפיכך על המעבר המהיר של מרוז לקבוצת שפיר, הצפויה להיות מתמודד מרכזי במכרזי הקו הירוק והאדום, ובאופן ספציפי על מעברו לתפקיד מנכ"ל של חברה בת באותה קבוצה העוסקת בהולכת גז, תחום שלמרוז אין בו כל ניסיון קודם.

היכרות עמוקה

מרוז התפטר מתפקידו כמנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים בתחילת יולי, כשבועיים לפני שמשרד האוצר החליט לצרף את הארכת הקו האדום למכרז על הקמת הקו הירוק, זאת לאחר שהוחלט כי סיטיפס לא תהיה אחראית על הארכת הקו האדום. מרוז ייכנס לתפקידו החדש כמנכ"ל חברת חלוקת הגז הטבעי סופר אנרג'י מקבוצת שפיר בספטמבר.

בענף התחבורה מציינים כי בתפקידו כמנכ"ל צוות אב במשך שבע שנים צבר מרוז היכרות עמוקה עם הפרויקט ועם האנשים העובדים בקידומו - ידע וקשרים שכל מתמודדת במכרז הייתה שמחה להיעזר בהם.

מחברת סופר אנרג'י נמסר בתגובה כי "מרוז יכהן כמנכ"ל החברה שהוקמה למטרות מיוחדות (SPC) ולא כמנכ"ל החברה המבצעת, ועל כן ניסיונו הניהולי יעמוד לצידו כיתרון בניהול החברה. יש גם להזכיר כי מרוז מחזיק בניסיון של 16 שנים בעיסוק וניהול פרויקטים בתחומי התשתיות החיוניות. לכך יש להוסיף את העובדה המצערת ששוק הגז הטבעי בישראל מתמודד דווקא עם אתגרים רגולטוריים מורכבים ולא עם שאלות דוגמת קוטר הצינור. המינוי הנכון בשעה זו הוא של אדם שיידע להתמודד עם גורמים שטרם השכילו להבין כי עליהם לעודד את השוק לעבור לגז הטבעי הירוק במקום לצרוך חשמל מזהם.

"בנוסף, יש להלין על כך שמהדברים מתבהרת מציאות לפיה אדם מוכשר אשר הקדיש שנים רבות במשרה ציבורית אינו רשאי ואינו ראוי לעסוק ולנהל חברות בתחומים משיקים אחרים".

"טענות ללא בסיס"

מצוות תוכנית האב לתחבורה ציבורית בירושלים נמסר בתגובה: "הטענות חסרות כל בסיס. נדב מרוז לא הכיר, לא העסיק ולא פעל מול חברת שפיר בכל תקופת כהונתו כמנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים. הוא לא השתתף בישיבות ועדת המכרזים ולא עסק בדבר הנוגע למכרז הקו הירוק כבר כחצי שנה.

"בנוסף הוא הודיע ליו"ר ועדת המכרזים בחשב הכללי באוצר דאז, יריב נחמה, בדבר כוונתו לסיים את תפקידו ולעבור לתפקידו הבא.

"לאחרונה, שב מרוז והודיע על המעבר, יחד עם התחייבות כי לא יעסוק בכל דבר הנוגע לתחום התחבורה בירושלים. ועדת המכרזים העבירה את המידע הנ*ל לידיעת כל הקבוצות המתעניינות במכרז הקו הירוק".