טראמפ מכריז על רפורמת מיסוי; קורא לקיצוץ מס חברות ל-15%

על כף המאזניים: הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים ואולי גם בסנאט בבחירות הביניים ב-2018 ■ טראמפ מדבר על חזון לצמיחה כלכלית באמצעות קיצוץ במסים, אבל הקונגרס יצטרך להתמודד עם פרטי מלאכת החקיקה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השיק הערב (ד') את החזון הרפובליקאי לרפורמה במערכת המס. אחרי קריסת היזמה הרפובליקאית למוטט את אובמה-קר, חקיקת מיסוי חדשה תהיה חיונית לשמירת הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, ואולי בסנאט, בבחירות הביניים ב-2018. אובדן הרוב אפילו באחד משני הבתים יתקע מקל גדול בגלגלי בנשיאות טראמפ ויהפוך אותו לנשיא מקרטע בשנתיים האחרונות של כהונתו.

במרכז תוכנית הרפורמה שמציע טראמפ - קיצוץ מס החברות מ-35% ל-15%, והורדת שיעור המס לאזרחים. אך מעבר לכך, לא מציע טראמפ שום תוכנית מפורטת והוא מותיר את מלאכת החקיקה הקשה לקונגרס בלי שום הנחיות. מגעים בין נציגי הממשל לקונגרס בחודשים שחלפו לא הולידו בינתיים שום תוכנית.

טראמפ, שדיבר בכנס במיזורי, אמר: "הגיע הזמן לתת לעובדים האמריקאים העלאת שכר שהם ממתינים לה כבר שנים רבות רבות".

כהרגלו, שרטט טראמפ את חזונו בקווים כלליים. הוא דיבר על קיצוצים גדולים במסים על חברות גדולות וקטנות, וכן במסים על רווחי הון ועל הפלחים העשירים באוכלוסייה. אך, בה בעת, הוא קרא גם להקל בעול המסים על בני מעמד הביניים. עם זאת, אך בצד הגזר לבני מעמד הביניים הוא מציע גם לבטל ניכויים פופולריים.

כמקובל בחשיבה הרפובליקאית, סומך טראמפ על הצמיחה הכלכלית שתניב הרפורמה לכיסוי הגרעון התקציבי שהיא תיצור.

בתגובה אמר ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר: "אם הנשיא רוצה להשתמש בפופוליזם כדי למכור את תוכנית המס שלו, הוא צריך לפעול כפי שהוא מטיף ולקדם תוכנית שתשים במרכז את בני מעמד הביניים, לא את המאיון העליון".

"המאבק על התוכנית של טראמפ עומד להיות אחד מהמאבקים הגדולים ביותר שנראה בשלושת החודשים הקרובים", אמר הסנאטור הדמוקרטי.