ברקע מתיחות עם צ' קוריאה: ארה"ב בניסוי מוצלח ביירוט טילים

הניסוי נערך במרכז הטילים בחוף קוואי שבהוואי, כשמשחתת ששטה באזור איתרה את הטיל הבליסטי באמצעות המכ"ם שלה ושיגרה לעברו טיל מיירט

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס
דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס

צבא ארה"ב מסר אמש (ד') כי ערך יירוט מוצלח בטיל בליסטי לטווח ארוך מול חופי הוואי, כיממה אחרי השיגור שערכה קוריאה הצפונית בטיל בטווח דומה שחלף בשמי יפן. הניסוי נערך אתמול, במרכז הטילים בחוף קוואי, כשמשחתת ששטה באזור איתרה אותו באמצעות המכ"ם שלה ושיגרה לעברו טיל מיירט.

מפקד סוכנות ההגנה מטילים, לוטנט-גנרל סם גריבס, אמר כי הניסוי בהוואי מחזיק את יכולותיהן של ספינות הצי לבלום את הטילים הבליסטיים במהלך השלב האחרון של מעופם. "נמשיך לפתח את טכנולוגיות ההגנה מפני טילים כדי להיות צעד אחד לפני האיומים נגדנו", מסר.

מאז הפרובוקציה האחרונה של פיונגיאנג, שגררה תגובות זועמות בקהילה הבינלאומית, איים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי "כל האופציות על השולחן" נגדה. היום אמר טראמפ כי "שיחות הן לא הפתרון", אולם שר ההגנה שלו ג'יימס מאטיס סתר את דבריו כעבור זמן קצר כשטען שדיפלומטיה תמיד נמצאת על הפרק.

לפי הסוכנות להגנה מטילים, המשחתת "ג'ון פול" שיגרה טיל מיירט מסוג SM-6, בפעם השנייה שבה נעשה בו ניסוי מוצלח ביירוט טיל לטווח בינוני. בחודש יוני, המשחתת לא הצליחה לפגוע במטרה בניסוי דומה לחופי הוואי, כשהמערכת SM-3, שפותחה בשיתוף פעולה עם יפן, נכשלה בירוט.

על אף הגינויים, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און איים להמשיך ולשגר טילים. לטענת קוריאה הצפונית, הטיל ששיגרה, מדגם "הוואסונג-12", היה בתגובה לתרגיל המשותף של ארה"ב וקוריאה הדרומית שנערך בימים אלה.

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה דיון חירום בעקבות שיגור הטיל ובסופו גינתה בחריפות את קוריאה הצפונית. בהצהרה כינתה מועצת הביטחון את שיגור הטיל האחרון "שערורייתי", ודרשה מפיונגיאנג לחדול מניסויי הטילים ומפעילותה הגרעינית.

הטיל הצפון קוריאני עבר מרחק של יותר מ-2,700 קילומטרים בטרם התפוצץ ונחת באוקיינוס השקט, במרחק של כ-1,180 קילומטרים מחופיה של יפן. באופן נדיר, הטיל שוגר מאזור פיונגיאנג והגיע לגובה מקסימלי של 550 קילומטרים, נמוך מהשיגורים הקודמים שלה.

בעקבות ההתגרות הצפון קוריאנית, גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי טוקיו תבקש מוושינגטון מערכת הגנה מתקדמת להגנה מפני טילים. מאז השיגור, שוחח ראש ממשלת יפן שינזו אבה עם טראמפ כמה פעמים, והשניים הסכימו להמשיך בשיתוף הפעולה.