הבהלה לזהב, גרסת 2017: המתכת הצהובה זוכה לעדנה מחודשת

אחרי דשדוש של שנים, המתכת הצהובה זוכה לאחרונה לעדנה, בהשראתם של מתחים גיאו-פוליטיים, הדולר החלש והעלייה המתונה באינפלציה ■ כיצד כדאי להשקיע בזהב, ומה עשוי להעלות את ערכו עוד יותר, חוץ מקים ג'ונג און?

מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק
מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק

הזהב   חוזר לכותרות. לאחר שבחודשים הראשונים של השנה מכרו משקיעים השקעות הקשורות בזהב, הן בתעודות העוקבות אחרי הזהב הפיזי והן בחברות הכורות זהב, החזירו אירועי החודש האחרון את הזהב למוקד. המתיחות הגוברת עם צפון קוריאה, כמו גם מתקפות הטרור בספרד, הביאו את מחירי הזהב לעבור את הרף הפסיכולוגי של 1,300 דולר לאונקיה.

ריי דיילו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם Bridgewater, המנהלת מעל 160 מיליארד דולר, התבטא החודש כי לדעתו יש להחזיק בכל תיק השקעות 5%-10% זהב, כדי לגדר סיכונים פוליטיים. גם אם מדובר בהצהרה הבאה ככל הנראה מפוזיציה אותה דיילו מחזיק בקרנות, עדיין נושא ההשקעה בזהב, שהיה פעם נפוץ ביותר, התעמעם בשנים האחרונות לאור העליות בשוקי המניות והאג"ח.

מחיר הזהב מושפע משלל גורמים, חלקם פיננסיים וחלקם ריאליים, כאשר זהב בשווי כ-27 מיליארד דולר מחליף ידיים מידי יום. מחיר הזהב עולה עונתית בחודשים אוגוסט-ספטמבר בגלל ביקושים ריאליים מצד הודו וסין. בהודו זו תקופת החתונות ובסין מתחילים היצרנים להצטייד לקראת ראש השנה הסיני. ככלל, הביקוש מצד סין והודו במחצית השנה עלה לעומת השנה שעברה, כאשר ניכרת מגמת גידול בביקוש הפיננסי וירידה, בעיקר בסין, בביקוש הריאלי. בהודו עונת מונסונים טובה, המשפרת את רווחי החקלאים, מגדילה גם היא את הביקוש לזהב.

ההשפעות הפיננסיות על הזהב רבות. הזהב כאמור מהווה מקלט בימי מתיחות גיאופוליטית, אך גם מתחזק בתקופת עלייה באינפלציה. כמו נדל"ן, הביקוש לנכסים ריאליים עולה בתקופה של עלייה באינפלציה, כאשר זו הרימה מעט ראש לאחרונה, גם אם בצורה מתונה. כמו לסחורות רבות אחרות, לזהב קורלציה הפוכה עם הדולר, כך שהיחלשותו האחרונה של הדולר, הביאה לתיקון מעלה במחיר סחורות רבות הנקובות בדולר. הריבית היא מאויבי הזהב המשמעותיים, כאשר ריבית ריאלית חיובית פוגעת במחיר הזהב, שכידוע אינו נושא ריבית כלל. הריבית הריאלית השלילית במרבית העולם נותנת דחיפה חיובית לזהב, אולם המשך עליות ריבית בארה"ב בשנה הקרובה, כמו גם תהליך צמצום החזקות הבנקים המרכזיים או צמצום רכישות באג"ח, עשוי לפגוע בביקוש זה.

לזהב קורלציה שלילית עם מחירי המניות, כך שמשקיע החושש ממחירי המניות הגבוהים, עשוי למצוא בזהב מפלט לימי מימושים וירידות. נזכיר רק כי במפולת של 2008, נפל גם מחיר הזהב לאור הצורך מצד קרנות גידור למימוש החזקותיהם. מחיר הזהב נפל אז מ-986 דולר לאונקיה במארס 2008 ל-736 דולר בנובמבר, אך שב והתאושש במהירות וחזר כבר במארס 2009 למחיר של 958 דולר והיה אחד הנכסים שהחזיר את מחירם במהירות הרבה ביותר לאחר המשבר. את 2009 סיים הזהב במחיר של כ-1,100 דולר. דוגמה נוספת ניתן למצוא בזינוק במחיר הזהב בנפילות הבורסות בתחילת 2016. אז הזהב עלה ממחיר של 1,060 דולר בתחילת השנה ל-1,240 דולר בתחילת מארס. דוגמה אחרת לכך ראינו בזינוק הנחשולי במחיר הזהב סביב חוסר הוודאות באירופה בשנת 2011.

בעיות לזהב בטנזניה ודרום אפריקה

הזהב, שמהווה מתכת מבוקשת לכרייה בעיקר באפריקה, גורר איתו גם סיכונים הנובעים משינויים רגולטוריים מחד אך עשויים להשפיע מנגד על היצע הזהב ומחירו. שתי דוגמאות ניתן לציין לאחרונה במדינות משמעותיות להיצע הזהב העולמי. האחת, שיודעת תהפוכות רבות בשנים האחרונות, היא דרום אפריקה. תקנות שהוצגו ביוני במסגרת ה-Black Economic Empowerment, עשויות להשפיע על הרכב הבעלות על מכרות. התקנות יחייבו העלאת רמת החזקת העובדים והקהילות במכרות מ-26% ל-30%, כמו גם צמצום יכולתם של בעלי המכרה לפטר עובדים. התקנות גם יחייבו כי אחוז השחורים בהנהלות יעמוד על 88% וכן כי 70% מרכישות חברות הכריה יהיו מחברות בבעלות שחורים ועוד. חברות הפועלות בדרום אפריקה, כמו Anglo American, Glencore ו-Lonmin, הודיעו כי יערערו על ההחלטה.

מדינה משמעותית נוספת הפועלת לשנות את הבעלות על מכרות הזהב, היא טנזניה, שם החליט הפרלמנט כי המדינה תוכל לרכוש חזרה רשיונות למכרות עד 50% החזקה, כמו גם על הגדלת התמלוגים מ-4% ל-6% והטלת מס על הייצוא בשיעור של 1%. אם לא די בכך, גם הבנק המרכזי של טנזניה עשוי להגביל את יכולת משיכת המט"ח מהמדינה. בעוד שלהחלטות אלה עשויות להיות השלכות שליליות על היצע הזהב העתידי ולהעלות את מחירו, הרי חלק מהחברות הפועלות במדינות אלה עשויות להיפגע, עובדה שמתומחרת בחלק מהחברות לפי איזורי הכריה שלהן. הנפגעות המרכזיות הן חברות Anglo Gold ו-Petra. בהקשר זה נציין כי סין, המייצרת 455 טון זהב בשנה, אוסרת כלל על ייצוא הזהב.

כדי להשלים את חלק מהשינויים הרגולטוריים האחרונים, ניתן גם לציין את הרפורמה במיסוי בהודו, שנכנסה לתוקף בתחילת יולי וקבעה מס קניה גורף של 10%. למרות החשש משינוי, מס הייסף על הזהב אומנם נותר ללא שינוי ברמה של 3%, אולם עדיין מוקדם לקבוע את השפעת המיסוי על סך הביקוש בהודו ועל כוח הקניה של הציבור.

הביקוש בהודו עולה, אצל המשקיעים יורד

מפרסומי המועצה העולמית לזהב (World Gold Council), מקור טוב ומהימן למחפשים נתונים על הזהב, ניתן ללמוד כי ברבעון השני היצע הזהב מצד חברות הכריה נותר ללא שינוי, מגמה שלהערכתם לא תשתנה עד סוף השנה, כאשר הביקושים כאמור היו גבוהים מצד סין ובעיקר הודו ונתמכו בהמשך צמיחה כלכלית מהירה במדינות אלו. מנגד הביקושים לזהב מצד משקיעים פיננסיים נפלו ברבעון השני בכ-10%, לשפל של שנתיים, ירידה שכאמור התהפכה באוגוסט.

המגמות הסותרות שצוינו, צפויות על-פי רבים מהמעריכים לשמור את מחירי הזהב בטווח של 1,200-1,350 דולר עד סוף שנת 2018, רמה גבוהה יחסית לאחר מסחר בטווח של 1,100 ועד 1,300 במרבית התקופה מאז תחילת 2014. מאחר וכידוע לא נושא הזהב הפיזי ריבית, יכולים המשקיעים לבחור אחת מכמה אפשרויות:

רכישה של אחת התעודות הרבות המגובות בזהב פיזי - התעודה הגדולה בתחום, שנסחרת בסימבול GLD; IAU - השניה בגודלה, או אחת התעודות האירופאיות. מהרמה הגבוהה של המחירים ייהנו חברות הכריה הנסחרות גם הן בתעודות רבות ושונות. הגדולה שבהן היא GDX, ולאחריה GDXJ והתעודה התנודתית הנסחרת בסימבול RING. כתבה על התחום שפרסמתי כאן לפני שנתיים בדיוק, הייתה בעיתוי מוצלח וחברות רבות הכפילו את מחירן תוך חודשים, לא לפני שחזרו להתממש כ-30% בשנה האחרונה.

ככלל, את החברות הפעילות בתחום יש לנתח לפי מחיר שווי המשקל לרווחיות ותזרים חיובי, כאשר באופן כללי נקודת שיווי המשקל לחברות בארה"ב עומד על כ-865 דולר לאונקיה לחברות בארה"ב, כ-750 דולר לחברות הנסחרות בבריטניה וכ-1,200 דולר לחברות בדרום אפריקה. האחרונות נסחרות במחצית מערכן של החברות העולמיות האחרות, בגלל החששות הרגולטוריים שצוינו לעיל, כמו גם חוסר הסדירות בכריה ובפעילות. החברות הנסחרות בארה"ב מציעות שילוב של איכות ניהולית, פיזור בשווקי היעד וגמישות גבוהה בתזרים המזומנים. החברות הנסחרות בבריטניה מציעות למשקיעים שילוב של חוב נמוך ותשואה גבוהה על ההון.

חמש המלצות ששוות זהב

מבין החברות המומלצות על-ידי הבנקים הזרים הגדולים, ניתן להזכיר את Rangold ,Agnico Eagle Hochschild Mining ו-Gold field הדרום אפריקאית, הנסחרת ב-ADR (מניה זרה שרשומה למסחר בארה"ב); Polyus הרוסית, שצומחת במהירות ונסחרת גם בבורסה של לונדון, Alacer Gold האוסטרלית ועוד. מחפשי המציאות יכולים לבחון כמה חברות הנסחרות בקנדה.

חברת Rangold (RRS) נסחרת בבריטניה וכורה זהב בעיקר באפריקה (55% במאלי, 23% בחוף השנהב ו-20% בקונגו). החברה נחשבת איכותית ונסחרת לאורך השנים במכפילים מעל התעשיה, אולם מתחילת שנה הצטמצם פער זה ממכפיל כפול לעומת מתחרותיה ל-1.4. נקודת האיזון של החברה עומדת על כ-900 דולר והיא ממשיכה להגדיל תפוקה דרך השקעה במכרות ורכישת חברות. החברה צפויה להגדיל את הדיבידנד בשנתיים בקרובות, העומד היום על 1.2%.

לחברת Agnico eagle הקנדית, הנסחרת גם בארה"ב (AEM.N), היסטוריה של הצלחות מעל הענף במציאת מכרות חדשים. לחברה תשעה מכרות בשלבי פיתוח שיאפשרו לה להגדיל את התפוקה עד 2020 בכ-20%. החברה כורה בעיקר בקנדה (66%) ובאמריקה הלטינית בדגש על מקסיקו (20%). מחיר האיזון לזהב עומד על כ-880 דולר, כאשר ההשקעה במכרות בקרב רבות מחברות הכריה בתחום באה על חשבון הדיבידנד, העומד על 0.8% בלבד.

חברת Gold Fields הדרום אפריקאית נסחרת גם בארה"ב (GFI.N) ובדסקאונט של כ-50% לעומת מתחרותיה, וזאת למרות שמרבית כריית הזהב אינה מבוצעת בדרום אפריקה. תפוקת החברה מגיעה בחלוקה הבאה - 43% מאמריקה הלטינית, 31% מגאנה, 12% מאוסטרליה ורק 13% מדרום אפריקה. החברה היא מהגדולות בתחום ומפיקה 2.1 מיליון אונקיות זהב בשנה, מחיר שווי המשקל לזהב גבוה יחסית ועומד על כ-1,100 דולר ומכאן הסיכון בהשקעה בחברה.

חברת Polyus (PJSC), שנסחרת בלונדון, הינה חברה רוסית שפוצלה מתאגיד Norilsk Nickel ומהווה חשיפה טובה לענף כריית הזהב ברוסיה, על מגבלותיו. לחברה מחיר שווי המשקל הנמוך מבין חברות הכריה, העומד על כ-390 דולר בלבד. החברה הינה השמינית בעולם מבחינת כושר הייצור והיא מתכננת להגדילו בתוך שנים בודדות מ-2 מיליון אונקיות בשנה שעברה ל-2.77 מיליון אונקיות בשנה. החברה היא השניה בעולם מבחינת היקף המכרות הלא מפותחים שברשותה, לאחר חברת Barrick. Polyus מחלקת דיבידנד נאה של מעל 6% וחשופה לשינויי שערי חליפין של הרובל לעומת הדולר. 82% מחובותיה של החברה נקובים דולר ורק 18% ברובל.

דרך נוספת למתוחכמים שבינינו היא השקעה באג"ח של חברות כרית זהב, דוגמת אלו של Newcrest, Newmont Anglo American ו-Barrick gold.

הדרך להרוויח מהתנודתיות

ולא ניתן לסיים מבלי להזכיר את השלכות הטכנולוגיה על המסחר בזהב. קדחת טכנולוגיית ה-Blockchain עשויה לפי רבים להביא לגידול הביקוש הפיננסי לזהב. סליקה מהירה, אמינה וגלובלית של זהב דיגיטלי בטכנולוגיה זו, צפויה לשנות בעתיד הלא רחוק את הדרך בה נסחר הזהב. קבוצת בורסות CME חברה בשנה שעברה לחברת Royal Mint מבריטניה, כדי לבחון את אפשרות לסלוק בדרך זו את העסקאות הפיננסיות, שכאמור מגיעות ביום לסך של 27 מיליארד דולר.

לסיכום, העלייה האחרונה במחירי הזהב לאור המתיחות הגיאופוליטית הגואה, והחששות הצפויים סביב יכולתו של ממשל טראמפ להעלות את תקרת גירעון התקציב, מחזירים את הדיון לגבי חלקו של הזהב בתיק השקעות מפוזר. מחירו הגבוה יחסית והצפי לרמה דומה בשנה הקרובה, מחזקים את הטיעון להחזקת חברות הכריה ולא הזהב הפיזי. לחילופין, ניתן להמתין לרמת מחירים נוחה יותר בחודשים הקרובים וזאת מתוך הבנה כי התחום הינו תנודתי ומתאים למשקיעים בעלי פרופיל סיכון מעל הממוצע.

הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth service advisory. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המדינות המובילות
 המדינות המובילות