7 איתותים לכך ששוק המניות בארה"ב נתקל בקיר

מה מביא בתקופה האחרונה להידרדרות מתמדת בגורמים שדחפו את בוול סטריט לרצף של שיאים היסטוריים?

ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס
ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס

הגאות ללא לאות בשוק המניות האמריקאי עלולה להיעצר בקרוב. כמה אינדיקטורים מצביעים על הידרדרות יציבה בכמה מהגורמים שסייעו למניות בוול סטריט לרשום רצף של שיאים היסטוריים.

מתחת למכסה המנוע של השוק, הטכנאים מצביעים על כמה בעיות בלתי רגילות במיכון שלו. הנה שבע מהן:

1. מדד ראסל 2000 נכנס לירידה: מדד מניות שווי השוק הקטן (סמול קאפ), ראסל 2000 (RUT), ירד ביום חמישי שעבר אל מתחת לממוצע הנע שלו ב-200 ימי המסחר האחרונים, לראשונה מאז 29 ביוני 2016, כלומר לפני כ-14 חודשים. הממוצע הזה של 200 ימי מסחר נחשב בעיני אנליסטים טכניים רבים לקו ההפרדה בין מגמת עלייה למגמת ירידה בטווח הארוך יותר. נוסף על כך, המניות הקטנות נתפסות כמדד של בריאות כלכלית, והתנתקות שלהן מן המניות הגדולות יותר מאותתת שהמשקיעים אינם אופטימיים במידה מספקת לגבי תחזית המניות בטווח קצר - או הכלכלה. מדד ראסל גם רשם ביום שישי ירידה קצרה אל מתחת לרמת הפתיחה שלו השנה.

2. התפצלות מן המדד הגרמני: ג'ונתן קרינסקי, טכנאי השוק הראשי של MKM Partners, מציין את ההתנתקות או ההיפרדות שנרשמה לאחרונה ביחסים בין מדד 500 S&P ומדד DAX הגרמני. בסקירה מ-13 באוגוסט כתב קרינסקי שכאשר שני המדדים הללו נעים במתאם שלילי, כלומר בכיוונים מנוגדים בו זמנית, זהו בדרך כלל איתות לנסיגה במדד 500 S&P.

הוא מסביר זאת כך: "בעשרים השנים האחרונות היו עד כה רק חמש התרחשויות של מתאם שלילי בין שני המדדים: יוני 1998, פברואר 2000, אוקטובר 2005, אוגוסט 2014 ואפריל 2015. בארבעה מבין חמשת התאריכים הללו התרחשה לאחר מכן נסיגת שוק בינונית עד גדולה (1998, 2000, 2014, 2015). זו של 2000 נרשמה לפני פקיעת בועת הדוט קום, וזו של 2016 הקדימה את המפולת הפתאומית של אוגוסט 2015".

3. מדד התנודתיות או "הפחד" של וול סטריט, VIX : מדידה פופולרית של התנודתיות במחירי המניות בוול סטריט הוא מדד התנודתיות של האופציות למניות בשיקגו, VIX, שנחלץ מרמות שפל היסטוריות ועולה באיטיות אל מעל ממוצע 200 ימי המסחר האחרונים, שאותו פרץ ב-10 באוגוסט, ונשאר מעליו מאז. זהו סימן חיובי למדד, אבל שלילי למניות, מפני ש"מדד הפחד" של המשקיעים, כפי שהוא מכונה, נוטה לנוע במגמה הפוכה מזו של המניות. המדד, כאמור VIX, מודד הימורי אופציות על מדד 500 S&P. מאחר שהמניות יורדות מהר יותר מכפי שהן עולות, המדד נראה לעיתים קרובות כמדידת ציפייה לירידה קרובה בשוק המניות. מדד VIX היה ברמה הנוכחית של 15 נקודות רק פעמיים השנה, במאי ובאפריל, לפני שהוא ירד חזרה. הוא נשאר מתחת לרמה ההיסטורית של 20 נקודות.

4. גאות בזהב : חוזי הזהב עלו אל מעל 1,300 דולר לאונקיה לראשונה מאז הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר. הזהב נסחר מעל הממוצעים הנעים שלו לטווח הקצר והארוך. יש כמה גורמים שמשפיעים על המגמה הזו, ביניהם דולר חלש יותר וירידה בציפיות שהפדרל ריזרב יעלה שוב את הריביות ב-2017. אבל במבט כללי, הביקוש לזהב נובע מדימויו כמקלט מבטחים ומהחששות שתמחור המניות גבוה מדי, והוא עשוי לאותת שמשקיעים מגדרים את ההימורים שלהם לירידה בשוק המניות.

5. דאו ג'ונס תחבורה מתפצל: מדד מניות התחבורה של דאו ג'ונס, DJT, שכולל מניות חברות תעופה, רכבות וחברות הובלות ומשלוחים, התנתק ממדד דאו ג'ונס הכללי ("מניות התעשייה"), והוא במגמת ירידה. התופעה זו נתפסת כסימן לחולשה כללית בשוק, מפני שלפי התיאוריה של דאו, חברות שמעבירות סחורות ושירותים צריכות לעלות יחד עם השוק הרחב. כשהן יורדות במקום לעלות, זה נתפס כאיתות דובי (פסימי), שהשוק הרחב עלול גם הוא לשנות כיוון ולרדת.

6. יותר שיאים שליליים ושוק צר: יותר מניות רושמות מחירים נמוכים של 52 שבועות מאשר מחירים גבוהים של 52 שבועות בבורסת ניו-יורק - משהו שהשוק לא ראה מאז יולי 2015, לפי ג'ייסון גופרט, נשיא סאנדיאל קפיטל ריסרץ'. סן צ'נג ממרקטווץ' מסבירה שזהו סימן רע לשווקים, מפני שהעליות מתבססות על שוק צר, כלומר מבחר מצומצם של מניות. מגמה בריאה של עלייה היא כשיותר מניות נעות כלפי מעלה. גם ירידות בשוק צר יכולות להיות חדות יותר, אם המשקיעים מתחילים לחשוש מרמת המכפילים של מניות ספציפיות.

7. האג'נדה של טראמפ: האיתות הגדול ביותר אולי לכך שהשוק מתקרב לתקופה ממושכת של חולשה הוא הנשיא דונלד טראמפ. וזה לא רק בגלל הדברים האחרונים שהוא אמר, שראשי החברות בוול סטריט לא אהבו לשמוע בנושאי חברה וגזע, אלא גם מפני שהבטחות הבחירות שלו, הכוללות קיצוצי מס והגדלת השקעה בתשתיות כמו כבישים, גשרים ומנהרות, נראות כעת כמו חלומות בהקיץ. ההבטחות הללו היו הכוח המניע מאחורי העליות בשוק המניות, לצד שיפור מסוים בדוחות כספיים וכלכלה יציבה.

הספקות לגבי יכולתו של הנשיא לממש את הבטחותיו - בגלל מעידותיו התכופות בעבודה עם הפוליטיקאים בוושינגטון וקהילת העסקים - הופכים את המדיניות הפרו-עסקית לפחות צפויה, בטווח הקרוב לפחות.

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2017