אוגוסט בת"א: שוק המניות לא נח, שוק האג"ח שקט יחסית

בעוד שרבים מהברוקרים ניצלו את אוגוסט כדי לצאת לחופש, דווקא היקפי הפעילות ברוב חדרי המסחר לא היו נמוכים ■ ומה היקפי המסחר באוגוסט ביחס לכל השנה ב-18 השנים האחרונות?

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

חודש אוגוסט נחשב ברוב ענפי המשק בישראל ל"עונת המלפפונים" - תקופה כמעט "מתה" מבחינת פעילות עסקית, שרבים מהעובדים מנצלים אותה כדי לצאת לחופשה. כך גם נתפס שוק ההון המקומי, ולאורך השנים, בחודש האחרון של החופש הגדול, עם סיום הקייטנות לילדים ורגע לפני החזרה ללימודים, מצטמקים היקפי המסחר היומיים בבורסה ביחס לממוצע השנתי. האם זה המצב גם בנוגע לאיוש חדרי המסחר המקומיים? מבדיקת "גלובס" עולה, כי רבים מהברוקרים הישראלים מבלים ממש בימים אלה בחופשה, והרחק ממערכות המסחר, ושולחנות רבים בחדרי המסחר מתרוקנים.

ואולם, על פי מה שמספרים הברוקרים ל"גלובס", וגם על פי נתוני הבורסה, נראה כי בדומה לפקקי התנועה, שממשיכים לאפיין את הכבישים גם בשיא הקיץ, ולמרות השיעור הגבוה של הסוחרים שיצאו לחופש - המסחר בניירות ערך באוגוסט השנה פעיל יותר מבדרך כלל. בחודש האחרון היקפי הפעילות שנרשמו ברוב חדרי המסחר הגדולים אינם נמוכים יחסית, ובכמה מהם אפילו נרשם, לדבריהם, גידול בפעילות.

ומה לגבי מחזורי המסחר באוגוסט בבורסה? בשוק האג"ח, המחזור היומי הממוצע של המסחר בת"א בחודש האחרון נמוך ב-18% מהמחזור היומי הממוצע עד כה מתחילת 2017 - והממוצע מוטה כלפי מטה בגלל חודש אוגוסט. מנגד, ובניגוד למגמה הרב-שנתית, בשוק המניות המסחר היומי באוגוסט דווקא גבוה השנה ב-6% מהממוצע היומי עד כה השנה - קצת פחות מ-1.6 מיליארד שקל ביום, בעוד שבכל אחד מימי המסחר עד כה השנה המסחר בשוק האקוויטי הסתכם בפחות מ-1.5 מיליארד שקל.

אוגוסט רגוע, כמעט תמיד

על פי נתוני יחידת המחקר של הבורסה, מאז שנת 2000 ועד היום מאופיין חודש אוגוסט כמעט תמיד במחזורי מסחר נמוכים בהשוואה למחזורי המסחר היומיים הממוצעים במניות ובאג"ח (ראו טבלה). כך למשל, במסחר במניות באוגוסט 2016, המחזור היומי הממוצע היה נמוך ב-18% מהמחזור היומי הממוצע בכל 2016, ואילו במסחר באג"ח באוגוסט 2016 המחזור היומי הממוצע היה נמוך בשיעור חד יותר, של 24%, בהשוואה לממוצע השנתי.

למעשה, רק בשלוש מתוך 18 השנים האחרונות (ב-2017, ב-2015 וב-2009) מחזור המסחר במניות באוגוסט היה גבוה מהמחזור היומי הממוצע באותה שנה, ובשוק האג"ח זה קרה רק בחמש שנים מתוך ה-18 (ב-2012, ב-2011, ב-2007, ב-2001 ובשנת 2000).

- האם גם בחדרי המסחר מרגישים את הירידה בפעילות באוגוסט?

בבית ההשקעות פסגות ציינו, כי "היקף הפעילות באוגוסט נמוך מבשנה שעברה בתקופה המקבילה. השוק 'מת' בעיקר בפעילות חו"ל". ואולם, לא כל השחקנים בשוק מציגים תמונת מצב דומה. כך למשל, בלידר שוקי הון ציינו כי בחדרי המסחר "היקף הפעילות באוגוסט דומה לשנה שעברה". גם באקסלנס ברוקראז' התייחסו לסוגיה, ואמרו כי "בחלק גדול מהדסקים היקף הפעילות באוגוסט 2017 עלה, ובחלק הוא ירד, בשל פיזור המוצרים שבהם אנחנו סוחרים. בסך-הכול, היקף הפעילות עלה מעט לעומת אוגוסט 2016".

במיטב דש אמרו, כי "כל אוגוסט מתאפיין במחזורים נמוכים, בגלל שסוחרים בכל שוק ההון נמצאים בחופשים, בדומה לסוחרים מקבילים בעולם, שבשבועיים האחרונים של אוגוסט רובם לא עובדים. אוגוסט הנוכחי לא שונה מחודשים מקבילים בשנים קודמות". עם זאת, הוסיפו במיטב דש, בחדר המסחר של מיטב דש למשקיעים עצמאיים, "במהלך אוגוסט 2017 היקף הפעילות גבוה מעבר לאוגוסט 2016, שהיה אף הוא חודש פעיל מאוד".

באי.בי.אי השיבו, כי "במחצית הראשונה של אוגוסט 2017 הייתה תנודתיות בשווקים, שהביאה לפעילות ענפה לרבות בשל הנפילה של מניית טבע, פקיעה שבועית חריגה במעוף, עלייה במדד VIX ושינויים גיאו-פוליטיים בעקבות המתיחות סביב קוריאה הצפונית.

"אף שבמחצית השנייה של החודש יש ירידה יחסית בפעילות, בסך-הכול בחדר המסחר של אי.בי.אי נרשם חודש אוגוסט פעיל מהצפוי, שאינו חריג ביחס לשאר חודשי השנה. ניתן לומר שהפעילות באוגוסט 2016 הייתה חזקה יותר, אבל אוגוסט הנוכחי אינו חריג, שכן בסך-הכול הפעילות בשוק הברוקראז' ב-2016 במהלך כל השנה הייתה חזקה יותר".

עד 50% מהסוחרים יצאו לחופש

אז כמה מהברוקרים המקומיים נמצאים בימים אלה בחופשה? מבדיקה שערכנו בקרב 12 מחברי הבורסה בתל-אביב (מתוך 16 חברי בורסה ישראלים), המנהלים את חדרי המסחר הגדולים והמשמעותיים ביותר בשוק הברוקראז' המקומי, עולה כי שיעור גבוה מבין הסוחרים העובדים בחדרי המסחר יצאו לחופשה במהלך אוגוסט.

ואולם, בגופים אלה מספרים כי למרות החופשות הרבות, היקפי הפעילות בחלק ניכר מחדרי המסחר לא הצטמצמו, ובמקרים מסוימים הם אפילו התרחבו.

בדקנו את חדרי המסחר של חמשת בתי ההשקעות אי.בי.אי, לידר שוקי הון, אקסלנס, מיטב דש ופסגות, ושל שבעת הבנקים הפועלים, לאומי, הבינלאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, ירושלים ואגוד. היחיד מבין 12 חברי הבורסה שלא השיב על פנייתנו בעניין היה בנק ירושלים.

"בשבוע האחרון של אוגוסט, כ-13% מצוות העובדים של חדר המסחר של אי.בי.אי יוצאים לחופש", אמרו בבית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, המנוהל על-ידי ג'וליאן אסוס. "בסך-הכול, בכל אוגוסט מספר העובדים שהיו בחופש בזמן נתון היה סביב שיעור של 10%".

בלידר שוקי הון, שבראשו עומד המנכ"ל שי בן יקר, סיפרו כי "כ-20% מעובדי חדר המסחר יצאו לחופש בשבוע האחרון של אוגוסט, בדומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה". אקסלנס ברוקראז', המנוהל על-ידי אלעד בנבג'י, ציינו כי "בשבוע האחרון של אוגוסט נכחו 80% מעובדי הדסקים השונים בחדר המסחר (12 מתוך 15 סוחרים)", והוסיפו כי "בכל העת היה מענה שוטף של יותר מ-70% מהסוחרים". כלומר, באקסלנס שיעור העובדים שבחופשה נע בין 20% ל-30%.

בפסגות, שבניהול ברק סורני, ציינו שיעור גבוה יותר של סוחרים שניצלו את ימי החופשה שלהם החודש, ומסרו: "50% מהסוחרים שלנו יצאו לחופש באוגוסט לסירוגין".

גם בחדרי המסחר של מיטב דש, בניהול אילן רביב, נרשם שיעור דו-ספרתי ניכר של עובדים בחופשה: "בחדר המסחר שלנו למשקיעים עצמאיים אין חופשים מיוחדים במהלך אוגוסט, והמצב זהה לאוגוסט 2016. לעומת זאת, בחדר המסחר למוסדיים, 33% מכוח האדם לא נמצא בשבוע האחרון של אוגוסט, ובכל אוגוסט יותר מ-50% מהעובדים יצאו לחופש".

ומה לגבי הבנקים המנהלים חדרי מסחר בניירות ערך? בבנק אגוד השיבו לנו, כי "כ-50% מהסוחרים יצאו לחופשה בסוף אוגוסט. היקף הפעילות דומה לאוגוסט 2016".

לעומת זאת, מרוב הבנקים המנהלים חדרי מסחר נמסרו לנו פרטים פחות מדויקים לגבי שיעור הסוחרים שיצאו לחופש באוגוסט. כך למשל, בדיסקונט השיבו: "אין לנו עדיין נתונים מדויקים על ימי החופשה שנוצלו החודש, אבל על פניו, נראה כי ניצול החופשות באוגוסט השנה דומה לשנה שעברה, ומאופיין בעיקר בהורים לילדים".

בדיסקונט הוסיפו, כי "היקפי הפעילות בשוק באוגוסט גם הם נצפים כדומים לתקופה המקבילה, ואין שינוי משמעותי". בבנק הבינלאומי, לעומת זאת, ציינו כי "היקף הפעילות באוגוסט השנה בחדרי העסקאות גבוה מזה שהיה אשתקד", והוסיפו ש"בחודשי הקיץ ישנה, באופן טבעי, יציאה לחופשות".

בבנק הפועלים אמרו בין היתר, כי "מטבע הדברים, באוגוסט שיעור העובדים בחדרי המסחר הנמצאים בחופשה - גבוה יותר," ובלאומי ציינו, כי "חודש אוגוסט אכן מאופיין בחופשות ובנפח פעילות נמוך מהרגיל (זהה לאוגוסט 2016), אבל עדיין קיימת פעילות לא מבוטלת. במהלך אוגוסט כולו, רוב עובדי חדרי המסחר בחטיבת שוקי הון של לאומי - ני"ע ישראלים וני"ע זרים - נמצאים בחופשות לסירוגין. בשבוע האחרון של אוגוסט, כמחצית מהסוחרים בשני חדרי העסקאות נמצאים בחופשה לסירוגין".

משיחות שקיימנו עם גורמים בשוק ההון, עולה כי לא רק הברוקרים שעוסקים במסחר בבורסה המקומית מנצלים את אוגוסט כדי לצאת לחופש, וכפי שראינו השנה, אולי אף פחות מתמיד. גורם בשוק ציינו כי "רבים מהסוחרים נמצאים עכשיו בחופשה, אבל הם לא הסיפור העיקרי. אצל מנהלי ההשקעות מהשוק המוסדי, האחוזים של מי שנמצאים עכשיו מחוץ למשרד, ולא יושבים ליד המחשבים - גבוהים הרבה יותר".

כמה ברוקרים יצאו לחופש בחודש האחרון
 כמה ברוקרים יצאו לחופש בחודש האחרון

בקיץ סוחרים פחות-בורסה
 בקיץ סוחרים פחות-בורסה