אם עברו (בקושי) את קתרינה, יעברו (בטוח) גם את הארווי

כלכלת יוסטון תיפגע קשות מהסופה ■ הגיוון הכלכלי והתעסוקתי בעיר והעובדה שהיא כבר לא תלויה רק בתעשיית הנפט - ימנע מכה כמו זו שחטפה ניו-אורלינס ב-2005

שטפון ביוסטון / צילום: רויטרס
שטפון ביוסטון / צילום: רויטרס

כלכלת יוסטון תספוג פגיעה משמעותית, ייתכן שאף חסרת תקדים, מהסופה הארווי. אך כלכלנים מעריכים כמעט בוודאות שיוסטון תתאושש, בניגוד לניו-אורלינס שעדיין לא הצליחה להתאושש מהוריקן קתרינה.

הארווי צפויה להתברר כסופה היקרה ביותר בתולדות ארה"ב. קווין מ. סימונס, כלכלן מאוסטין קולג' שמתמחה באסונות, העריך כי נכסים בשווי כולל של 145 מיליארד דולר עלולים להינזק. אדם קמינס, כלכלן ב-Moody's Analytics, מעריך כי תג המחיר בדרום-מזרח טקסס עלול להגיע ל-75 מיליארד דולר. הוא צופה שיוסטון עלולה להפסיד עד 10 מיליארד דולר בתפוקה כלכלית, וכי העסקים עלולים לסבול מנזק בסך 10-15 מיליארד דולר לנכסיהם בשל ההצפות. מה עוד? התפוקה הכלכלית עלולה להיקלע לקיפאון במשך חודשיים לאחר הסופה, אך קרוב לוודאי שלאחר מכן תתחדש הצמיחה, לדברי קמינס.

קתרינה גרמה נזק בהיקף של 100 מיליארד דולר לנכסים ב-2005, ועד כה נחשבה לסופה היקרה ביותר בתולדות ארה"ב. אך בניגוד לניו-אורלינס, יש לכלכלת אזור יוסטון רבתי יכולת טובה יותר לספוג את המהלומה - בעיקר בשל גודלה, גיוונה ותפקידה הדומיננטי כמרכז האנרגיה של ארה"ב.

יוסטון היא העיר הרביעית בגודלה בארה"ב במונחי אוכלוסיה ותפוקה כלכלית: 2.3 מיליון תושבים ותמ"ג של יותר מ-503 מיליארד דולר ב-2015, על פי הנתונים העדכניים ביותר של משרד המסחר. במונחים בינלאומיים, כלכלת יוסטון דומה לגודלה של כלכלת שבדיה.

כשקתרינה הכתה, עמדה אוכלוסיית ניו-אורלינס על כ-450 אלף, וכלכלתה הייתה תלויה בעיקר בתיירות. בעקבות הסופה, נמלטו עשרות אלפי תושבים מהעיר ולא שבו אליה מעולם. כיום התכווצה אוכלוסיית ניו-אורלינס לפחות מ-400 אלף. "ניו-אורלינס נפגעה מכיוון שאנשים לא חזרו אליה", אמר ג'יימס ריצ'רדסון, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת מדינת לואיזיאנה. "עדיין לא הצלחנו לשקם את רמת האוכלוסייה שלפני קתרינה". ריצ'רדסון, שחקר את השפעת קתרינה על ניו-אורלינס, גילה שהעיר איבדה 190 אלף מקומות עבודה ושהתעסוקה צנחה ביותר מ-30% בתקופה שבין אוגוסט 2005 ודצמבר 2005. "אני אופתע אם תירשם כזו ירידה ביוסטון", אמר ריצ'רדסון.

בתים ללא ביטוח

כאמור, אחת הסיבות לחוסנה של יוסטון נובע מגיוון כלכלתה. יוסטון תלויה זה זמן רב במחזור הגאות והשפל של תעשיית הנפט, אך בשנים האחרונות היא גיוונה את כלכלתה: בשנות השמונים היוותה תעשיית הנפט והגז כ-84% מכלכלת יוסטון, על פי נתוני הפדרל ריזרב, אך ב-2016 התכווץ נתון זה ל-44%.

ביוסטון קיים אחד המרכזים הרפואיים הגדולים בעולם. מגזרי שירותי הבריאות והחינוך היו המעסיקים הגדולים ביותר בעיר, נכון ל-2014. בנוסף, יוסטון והאזור הסובב אותה נמצאים בעיצומה של גאות בתעשיית הפטרוכימיה, והשקעות הון צפויות בסך 50 מיליארד דולר אמורות ליצור אלפי מקומות עבודה.

קמינס מ-Moody's מעריך כי "הטרגדיה הכלכלית" האמיתית תהיה של בעלי הבתים. הוא צופה כי חלק הארי של הנזק לנכסים - נזק בהיקף כולל של 30-40 מיליארד דולר ליחידות דיור ולכלי רכב - יהיה לנדל"ן למגורים, וקרוב לוודאי שאין לו כיסוי ביטוחי. זה ימנע תנופת בנייה במתכונת מלאה, וייתכן שאף יגרום להאטה בצמיחת האוכלוסייה המהירה באזור, אך לא יגרום לבריחה המונית של תושבים כמו במקרה של קתרינה, להערכת קמינס. "מהבחינה הזאת, הארווי עלול לפעול כמו פס האטה בכביש, אבל הוא לא יסיט את כלכלת יוסטון מנתיבה", אמר קמינס.

ימים ללא עבודה

הסופה שיתקה כ-20% מיכולת זיקוק הנפט של ארה"ב במפרץ טקסס, נכון לשלשום (ג'), והנתון נמצא במגמת עלייה. עובדים בכל התעשיות לא יוכלו להגיע למקומות עבודתם במשך ימים מכיוון שהכבישים אינם שמישים. הסחר בתעלת האוניות של יוסטון - שניצבת במקום השני בארה"ב מבחינת כמויות (טונאז') - הופסקה גם כן, וייקח שבועות עד שהתעבורה תוכל לשוב לרמתה הרגילה.

רג'ינה מאיור, שמשרדה שוכן ביוסטון, ושמנהלת את מחלקת האנרגיה של KPMG, אמרה כי הנזק לבתי הזיקוק היה עד כה מצומצם יחסית. חברות מפסידות מיליוני דולרים ביום בגלל השבתת בתי הזיקוק שלהן, אך "כבר עברנו מצבים דומים בעבר, וגיבשנו תוכניות בהתאם", אמרה.

בטווח הארוך יותר יצטרכו חברות הנפט והגז לשקול היכן וכיצד הן יבנו את משרדיהן, לדברי מאיור. מסדרון האנרגיה של יוסטון, שבו שוכנים משרדיהן של רבות מחברות הנפט והגז הגדולות בעולם, נמצא בין שני מאגרים שנבנו לפני עשרים שנה כדי להכיל מי שיטפונות. מאגרים אלה צפויים לגרום להצפה הראשונה בתולדותיהם ברגע שגובה המים יגיע לרמות היסטוריות, לדברי חיל ההנדסה של ארה"ב.

שטפון ביוסטון
 שטפון ביוסטון