קופיקס עברה להפסד רבעוני; 20% צניחה בהכנסות בתי הקפה

לאחר התפטרותו הפתאומית של המנכ"ל חיים אהרון: קופיקס תשלם למנכ"ל הנכנס, יקי ודמני, שכר כפול של עד 2 מיליון שקל בשנה

יקי ודמני / צילום: יונתן בלום
יקי ודמני / צילום: יונתן בלום

האם בשורת בתי הקפה המוזלים של רשת קופיקס  איבדה את קסמה? בעקבות העלאת מחירים של 20% במוצריה, מ-5 שקלים ל-6 שקלים בפברואר האחרון, הצטמקו מכירות בתי הקפה של קופיקס ברבעון השני של 2017 ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-24 מיליון שקל. בעקבות השחיקה במכירות הידרדרו רווחי בתי הקפה של קופיקס, כשבמקביל, הפעילות הצומחת של רשת המרכולים סופר-קופיקס רושמת גם היא הפסד תפעולי גדל והולך.

השורה התפעולית של קופיקס גרופ, שנמצאת בשליטת היזם אבי כץ, הצביעה על מעבר להפסד של 263 אלף שקל ברבעון השני, לעומת רווח של 1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, רשמה קופיקס הפסד רבעוני של 152 אלף שקל, לעומת רווח נקי של כ-1.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מניית קופיקס צנחה כ?40% בשנה האחרונה
 מניית קופיקס צנחה כ?40% בשנה האחרונה

אפסילון הפסידו כרבע מההשקעה

נראה כי לא במנותק מהתוצאות הכספיות החלשות, הודיעה קופיקס לפני כשבועיים כי מנכ"ל החברה, חיים אהרון, פורש מתפקידו באופן מיידי, ובמקומו נכנס לתפקיד יקי ודמני.

לא רק צרכני הקפה איבדו התלהבות מקופיקס. מניית החברה צנחה בשנה האחרונה בכ-40% על רקע האכזבה מתוצאותיה, ושוויה התכווץ לכ-112 מיליון שקל. נזכיר כי ביוני האחרון גייסה קופיקס כ-5 מיליון שקל בהנפקת 3.4% מההון לקרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון במחיר של 11.3 שקל למניה. נכון להיום מופסדות הקרנות על השקעתן.

מכירות רשת המרכולים סופר-קופיקס, שבה מחזיקה קופיקס גרופ 50%, צמחו ברבעון השני ב-85% והסתכמו בכ-50 מיליון שקל. בסך הכל רשמה הרשת עלייה של 29% בהכנסות הרבעוניות, לרמה של 74.3 מיליון שקל.

בסיכום החצי הראשון של השנה, רשמה קופיקס עלייה של 39% בהכנסות לרמה של כ-152 מיליון שקל, על רקע גידול של 108% בהכנסות המרכולים לכ-100 מיליון שקל, לצד ירידה של 15% בהכנסות פעילות בתי הקפה לכ-52 מיליון שקל. הגידול במכירות ברשת המרכולים נבע בעיקר מעלייה במספר הסניפים הפעילים, אם כי גם במכירות של סניפים זהים נרשם גידול של 5.1% מול הרבעון המקביל אשתקד.

פעילות המרכולים הסבה הפסד תפעולי (לפני עלויות טרום הקמה ולפני הוצאות אחרות) של כ-2.5 מיליון שקל במחצית הראשונה (לעומת הפסד תפעולי של כ-1.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד). פעילות בתי הקפה של קופיקס תרמה רווח תפעולי של כ-3 מיליון שקל - ירידה של כ-50% לעומת הרווח התפעולי בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה רשמה קופיקס ירידה חדה של 78% ברווח הנקי, שהסתכם במחצית הראשונה של 2017 ב-662 אלף שקל בלבד.

נכון להיום פועלים תחת קופיקס 166 סניפים, ומתוכם 137 בתי קפה ו-29 מרכולים בישראל. למרות ההפסדים, הרשת מתכננת לפתוח 8-10 מרכולים נוספים בששת החודשים הקרובים.

 

במאי 2016 התחילה קופיקס לפעול ברוסיה, והפעילות שם, באמצעות החברה הרוסית שבה מחזיקה קופיקס 36.44% , כוללת כיום 19 סניפים במוסקבה (2 סניפים בהפעלה עצמאית ו-17 סניפים באמצעות זכיינים) ושני סניפים בתהליך הקמה בסנט פטרבורג.

במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה קופיקס כי החברה הבת אורבן קופיקס, המרכזת את פעילות בתי הקפה, התקשרה עם צד שלישי בהסכם להקמת רשת של בתי קפה בטורקיה, בפורמט דומה לזה שקיים בישראל. זאת, כחלק מכוונת הרשת להתרחב למדינות נוספות בעולם.

הבוקר זימנה קופיקס את בעלי המניות שלה לאסיפה מיוחדת ב-15 באוקטובר, שבה יעלה על סדר היום אישור שכרו של המנכ"ל הנכנס, ודמני. עלות שכרו של המנכ"ל הפורש, אהרון, הסתכמה בכמיליון שקל בשנה, בעוד ודמני צפוי להרוויח שכר כפול. תנאי העסקתו כוללים דמי ניהול של 85 אלף שקל בחודש, הוצאות החזקת רכב ומענק שנתי שיכול להגיע לכ-850 אלף שקל - כך ששכרו השנתי עשוי להסתכם בכ-2 מיליון שקל.

ודמני (65) פרש באחרונה מתפקיד מנכ"ל אפריקה תעשיות, כשנה לאחר שמונה לתפקיד ועם השלמת מכירת החברה הבת שלה, נגב קרמיקה, לידי קבוצת ויולה. ודמני זכה באפריקה תעשיות לשכר בעלות שנתית של 1.5 מיליון שקל. לפני כן כיהן ודמני כמנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה מאז 2007 במשך כשבע שנים, אחרי שפרש משירות הביטחון הכללי. 

מניית קופיקס צנחה כ?40% בשנה האחרונה
 מניית קופיקס צנחה כ?40% בשנה האחרונה

תוצאות המחצית של קופיקס
 תוצאות המחצית של קופיקס