בתי ההשקעות מסכמים מחצית: גידול בהכנסות ושיפור ברווחים

בדיקת דוחותיהם של בתי ההשקעות הציבוריים מלמדים כי נכון לסוף הרבעון השני הם ניהלו נכסים בהיקף מצטבר של כ-323 מיליארד שקל, כשהגדול מביניהם הוא מיטב דש ■ למדריך קרנות נאמנות

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

דוחות המחצית הראשונה של 2017 מבשרים על כמה שינויים במפת בתי ההשקעות הציבוריים בישראל. הראשון שבהם הוא גידול בהכנסות, שלצד עלייה מתונה יותר בהוצאות התפעוליות, הובילו לשיפור בשורת הרווח המצרפי, שהסתכם ב-121 מיליון שקל, על הכנסות מצרפיות של כמיליארד שקל.

אם ננטרל את הוצאות הרישום למסחר בהלמן אלדובי (שהסתכמו בכ-9.4 מיליון שקל) ובמור בית השקעות, נקבל שיפור חד יותר ברווח "האמיתי" שהציגו בתי ההשקעות הציבוריים עד כה ב-2017.

מיטב דש מוביל בהיקף הנכסים

בדיקת דוחותיהם של ששת בתי ההשקעות הציבוריים (כולל ילין לפידות ה"חצי ציבורי") מלמדים כי נכון לסוף הרבעון השני השנה, הם ניהלו נכסים בהיקף מצטבר של כ-323 מיליארד שקל, כשהגדול מביניהם הוא מיטב דש - בית ההשקעות השני בגודלו במשק (לאחר פסגות הפרטי). אחריו במונחי נכסים מנוהלים נמצא ילין לפידות, שחווה עלייה אדירה בהיקף פעילותו בשנים האחרונות (גם אם באחרונה הפגין תשואות פחות טובות.

שווי השוק המצרפי של ששת בתי ההשקעות הציבוריים הסתכם היום בכ-3.4 מיליארד שקל לערך - כ-1.05% מסך הנכסים המנוהלים על ידם. בית ההשקעות עם שווי השוק הגבוה ביותר הוא ילין לפידות, ששווה קצת פחות מ-1.4 מיליארד שקל (הכפלת שווי אטראו, המחזיקה 50% ממנו), כשהרחק מאחוריו נמצא מיטב דש, עם שווי שוק של כ-883 מיליון שקל - נמוך משמעותית מהשווי שקיבל באחרונה מרוכש זר (קרן XIO), שנסוג לבסוף מעסקת הענק לרכישת בית ההשקעות לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל.

מאחור נסחרים בית ההשקעות אי.בי.אי עם שווי של כ-497 מיליון שקל; מור בית השקעות, שרק באחרונה הצטרף לבורסה, ואנליסט הוותיק יותר, עם שווי של 278 מיליון שקל ו-261 מיליון שקל, בהתאמה; והלמן אלדובי, ששוויו כ-109 מיליון שקל.

כיצד נראית הפעילות של בתי ההשקעות הציבוריים במחצית הראשונה של השנה? ככלל, הסביבה שבה פועלים הגופים האלה היתה חיובית. כך, בדוחות אי.בי.אי מפורט כי "ברבעון השני של השנה, נמשכה המגמה החיובית בשווקים הפיננסיים בעולם, אם כי בעוצמה מתונה יחסית לרבעון הראשון של 2017".

בשורה העליונה הציגו כל ששת בתי ההשקעות הציבוריים עלייה בהכנסות, שעמדה על 24% בממוצע (כאמור, ההכנסות הכוללות הסתכמו במעט יותר ממיליארד שקל). אם נבחן לעומק כיצד ההכנסות המצרפיות נראות, נמצא כי העלייה בהכנסות בקרנות הנאמנות, למשל, הורגשה בעיקר במור, באנליסט ובילין לפידות, שנהנו מצמיחה ניכרת בהיקף הנכסים המנוהל על ידם בשוק זה. מגמה דומה נרשמה אצל מיטב דש, ילין לפידות ואנליסט גם בשוקי הגמל וההשתלמות (ובמקרה של מיטב דש, גם הפנסיה החדשה), כשהיקף הנכסים המנוהל עלה, וזה תורגם לגידול בהכנסות מדמי הניהול.

למעשה, מכלל בתי ההשקעות שנבחנו, רק בית ההשקעות אי.בי.אי הציג ירידה, מתונה מאוד, בהכנסות, כשמתחריו הציגו עליות בשורה זו.

לצד הגידול בהכנסות, חלה במחצית הראשונה של השנה גם עלייה בהוצאות התפעול, השיווק, הנהלה וכלליות. ההוצאות האלה קשורות במידה רבה להיקף הנכסים המנוהל (למשל, בגין עלייה בעמלות ההפצה המשולמות למתווכים), אבל הן עלו בשיעור מתון יותר מזה שבו טיפסו ההכנסות. כך יוצא ששיעור ההוצאות מההכנסות במחצית הראשונה השנה היה כ-75%, לעומת כ-77% במחצית המקבילה.

עובדה זו סייעה לששת בתי ההשקעות להציג בשורה התחתונה עלייה של כ-9% ברווח הנקי לסכום של כ-121 מיליון שקל.