ארה"ב מאיימת: "תגובה צבאית מסיבית" נגד קוריאה הצפונית

שר ההגנה האמריקאי: "איננו מבקשים להשמיד טוטלית מדינה, כלומר קוריאה הצפונית, אך יש לנו אופציות רבות לבצע זאת" ■ קודם לכן אמר טראמפ: "נראה", בתשובה על שאלה האם הוא מתכנן לתקוף את פיונגיאנג ■ ועם זאת, הנשיא יוצא נגד "הפייסנות" של קוריאה הדרומית

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס
דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס

רעשי צחצוח החרבות גברו בסוף השבוע בוושינגטון בעקבות הניסוי הגרעיני הנוסף - והמתקדם ביותר עד עתה - שערכה קוריאה הצפונית בשבת. באיום יוצא דופן בחריפותו, אמר אמש (א') שר הההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, כי ארה"ב לא תהסס לנקוט "תגובה צבאית מסיבית" נגד פיוניאנג, וכמה שעות קודם לכן אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "נראה", בתשובה על שאלה האם הוא מתכנן לתקוף את קוריאה הצפונית.

ההסלמה ברטוריקה האמריקאית נבעה מהודעה של משטר קים ג'ונג און, שלפיה הצליחו מדעניו לפוצץ פצצת מימן בפעם הראשונה בתולדות המדינה. בהודעה נטען כי קוריאה הצפונית תוכל להרכיב פצצת מימן כזו על ראש חץ של טיל בין-יבשתי שיוכל להגיע לארה"ב. כמה שעות לפני הניסוי, פרסמה פיונגיאנג תצלום של קים בעת שבחן מתקן שמתואר כפצצת מימן.

על פי "ניו-יורק טיימס", הביעו כמה אנליסטים ספקות לגבי אמיתות ההודעה של קוריאה הצפונית. גם לאחר הניסוי הגרעיני הרביעי של המדינה, בינואר 2016, טענה פיוניאנג שעלה בידה לפוצץ פצצת מימן, אך נמצאו מומחים שטענו אז, כי לא הייתה כל ראיה לכך. אנליסטים אחרים אומרים עתה, כי עוצמת המתקן שפוצץ המשטר בפיונגיאנג בסוף השבוע גדולה פי ארבעה לפחות, ופי 16 לכל היותר, מכל מתקן גרעיני שפוצצה המדינה עד עתה - וגדולה הרבה יותר מעוצמת הפצצות האטומיות שהטילה ארה"ב על הירושימה ונגסאקי במלחמת העולם השנייה.

הפיצוץ היה כה עז עד ששירות הניטור הגיאולוגי של ארה"ב הודיע, כי ביום א' בבוקר (שעון ישראל) התחולל רעש אדמה מקומי בצפון המדינה, באזור שבו נמצא אתר הניסויים הגרעיניים התת-קרקעיים של המדינה, בעוצמה של 6.3 בסולם ריכטר.

אנליסטים בוושינגטון מציינים, שההודעה של קוריאה הצפונית היא פעולת תוקפנות ברורה, בלי קשר לאמינותה או מידת דיוקה, ולו רק בגלל איזכור ארה"ב כמטרה אפשרית של פצצה מימן צפון-קוריאנית. הם מדגישים, כי הניסוי - וההודעה הרברבנית שבאה בעקבותיו - מהווים סטירת לחי אישית לטראמפ, ולא מן הנמנע שזו הייתה מטרת התרגיל מלכתחילה.

לפני כמה חודשים הכריז טראמפ, כי ניסוי של טיל בליסטי בין-בשתי צפון-קוריאני "לא יתרחש". הניסוי התרחש גם התרחש ביולי. באוגוסט הצהיר טראמפ, כי ארה"ב תגיב "באש ובזעם... שהעולם לא ראה כמותם" על כל פרובוקציה חדשה של קים. למחרת אמר שר החוץ, רקס טילרסון: "עכשיו האמריקאים יכולים לישון בשקט". כאילו כדי להציג את טראמפ ככלי ריק - הדהים עתה קים את העולם בפרובוקציה של פצצת מימן.

בעקבות הניסוי הגרעיני החדש, זימן הבית הלבן פגישה דחופה של המועצה לביטחון לאומי, שבה השתתפו גם מאטיס; סגן הנשיא, מייק פנס; יו"ר המטות המשולבים, גנרל ג'וזף דאנפורד ובכירים אחרים. בעקבות הישיבה, יצא מאטיס לעיתונאים שהמתינו ברחבת הבית הלבן ואמר: "כל איום על ארה"ב או הטריטוריה שלה, לרבות גואם ובעלות בריתה (של ארה"ב), יחולל תגובה צבאית מסיבית... איננו מבקשים להשמיד טוטלית מדינה, כלומר קוריאה הצפונית, אך, כפי שאמרתי, יש בידינו אופציות רבות לעשות זאת".

קודם לכן הגיב טראמפ עצמו על הניסוי הצפון-קוריאני בסדרת ציוצים, שבהם ניסה להטיל חלק מהאשם למשבר על סין וקוריאה הדרומית: "קוריאה הצפונית היא מדינה פורעת חוק שנעשתה איום גדול על סין ומקור מבוכה לה; סין מנסה לעזור אך אינה נוחלת הצלחה רבה... קוריאה הדרומית לומדת עתה, כפי שאמרתי בעבר, שכל הדיבורים שלה על פייסנות עם קוריאה הצפונית לא יעבדו; הם (הצפוניים) מבינים רק דבר אחד".

נראה שטראמפ מתכוון להצעה שהעלה הנשיא החדש של קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, ליזום מו"מ מסוג כלשהו עם פיונגיאנג שיוכל להביא לחידוש "מדיניות אור השמש". זו הייתה מדיניות שיזמה סיאול בעבר במאמץ לשכנע את הצפון להסכים לפירוק נשק תמורת תמריצים כלכליים. מחאת טראמפ נגד "פייסנות " תגביר כנראה את החששות בסיאול שדווקא בעלת בריתה, וושינגטון, מעמידה אותה בסכנה. מון אמר באחרונה, כי ממשל טראמפ הבטיח לו שלא ינקוט פעולה צבאית נגד הצפון ללא הסכמתה של קוריאה הדרומית. ארה"ב מעולם לא אישרה זאת.

ובעיתוי מוזר, מצא טראמפ לנכון לאיים על קוראה הדרומית במלחמת סחר. הוא אמר בשבת, כי הוא בוחן עתה אפשרות להתנתקות חד-צדדית של ארה"ב מהסכם הסחר החופשי שלה עם סיאול. הוא טוען, שההסכם אינו מאוזן ופועל לרעתה של וושינגטון. רוב יועצי הנשיא, לרבות יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית, גארי קוהן, ממליצים לנשיא לא לנקוט צעד כזה.

אנליסטים סבורים, שממשל טראמפ מוצא עצמו עתה במצב של נשיאים קודמים שנאלצו להתמודד עם בעיית קוריאה הצפונית: העדר אופציות לריסון הצפון הפרוע. כל הכרזות הממשל על אופציות צבאיות אינן בנות מימוש, למעשה. סיאול ומרכזים אורבניים אחרים בקוריאה הדרומית, לרבות בסיסים אמריקאים גדולים שם, ממוקמים כמה עשרות קילומטרים בלבד מהגבול עם הצפון ונמצאים תחת איום של אלפי תותחים וכלי נשק קונוונציונליים אחרים של משטר קים. ניסיון אמריקאי ליזום פעולה צבאית נגד הצפון עלול להביא למותם של רבבות אנשים, דרום-קוריאנים ואמריקאים.

לדברי "ניו-יורק טיימס", הפנטגון הכין שורת אופציות לפעולות ממוקדות נגד מטרות באתרים גרעיניים ובסיסי שיגור טילים, אך לטראמפ הובהר, שאין שום ודאות שארה"ב תצליח להשמיד את כל המטרות המבוקשות במתקפת בזק. גם מתקפות קיברנטיות לשיתוק אתרי הטילים נחשבות בלתי יעילות.

הבית הלבן העלה יזמה אחרת שמעידה, אולי, על אובדן עשתונות. בציוץ בטוויטר אמר טראמפ, כי נוסף לאופציות אחרות, בודקת עתה ארה"ב אפשרות להפסיק את כל הסחר עם מדינה כלשהי שעושה עסקים עם קוריאה הצפונית. סין לעולם לא תסכים להפקיר את פיוניאנג והמשמעות של יזמה כזו היא, אפוא, ניתוק יחסי הסחר של ארה"ב עם סין. מהלך כזה יגרום נזק עצום לכלכלת ארה"ב וטראמפ לא חזר על האיום הזה, כנראה לאחר שהסבירו לו את ההשלכות של יזמתו.