דיווח בדרום קוריאה: הצפון נערך לשיגור טיל בין-יבשתי נוסף

בקוריאה הדרומית דווח כי פיונגיאנג נערכת לניסוי נוסף, וממשרד ההגנה בסיאול נמסר כי הנשיא וגורמים רשמיים סיכמו על חיזוק התגובה הצבאית נגד הצפון ■ בלילה נערך תרגיל משותף לדרום ולארה"ב

שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ככל הנראה נערכת לניסוי שיגור נוסף של טיל בין יבשתי - כך דווח היום (ב') בקוריאה הדרומית. ממשרד ההגנה בסיאול נמסר כי הנשיא מון ג'ה אין וגורמים רשמיים נוספים סיכמו כי הגיעה העת לחיזוק התגובה הצבאית נגד פיונגיאנג.

אתמול הכריזה קוריאה הצפונית כי ערכה ניסוי מוצלח בפצצת מימן, הניסוי הגרעיני השישי שעורכת המדינה המבודדת חרף הסנקציות הבינלאומיות והאיומים מצד ארצות-הברית. לטענת פיונגיאנג, היא מחזיקה עתה ביכולת להרכיב פצצת מימן על ראש קרב של טיל בליסטי בין-יבשתי, התקדמות שעלולה לאיים באופן ישיר על שטחה של ארצות-הברית.

לפי הדיווח המיוחד בטלוויזיה הממלכתית, הניסוי שעליו הורה המנהיג קים ג'ונג און רשם "הצלחה מוחלטת" וכי זהו צעד "חשוב" להשלמת תוכנית הגרעין של המדינה. הניסוי, שלפי השירות הגיאולוגי של ארצות-הברית אירע 55 קילומטרים מצפון-מערב לעיר קימצ'אקגרר, הוביל לשתי רעידות אדמה, אחת מהן בעוצמה של 6.3.

הניסוי בוצע לאחר שביום שלישי שעבר שיגרה פיונגיאנג טיל בליסטי שחלף מעל שטחה של צפון יפן . בעקבות השיגור החריג, תושבים בצפון יפן נקראו להיכנס למקלטים ולנקוט אמצעי זהירות. הטיל לטווח בינוני, שהתפוצץ לשלושה חלקים בטרם נחת באוקיינוס השקט, היה לטענת פיונגיאנג תגובה לתרגיל הצבאי שקיימו ארצות-הברית ו קוריאה הדרומית בחודש שעבר. בחודש יולי שוגרו שני טילים בליסטיים בין-יבשתיים נוספים.

בתוך כך, ערך הלילה צבא קוריאה הדרומית תרגיל בטילים בליסטיים בצל הניסוי הגרעיני של הצפון. בהודעת הצבא נמסר כי התרגיל דימה תקיפה של האזור שבו בוצע הניסוי הגרעיני של פיונגיאנג. בתרגיל מטוסי קרב של דרום קוריאה שיגרו טילי אוויר-קרקע לעבר מטרות, וטילים בליסטיים נורו לעבר הים. בהודעת הצבא נמסר כי ייערכו תרגילים נוספים בזמן הקרוב, חלקם בשיתוף צבא ארצות-הברית.

בעקבות הניסוי שערכה פיונגיאנג שר ההגנה של ארצות-הברית, ג'יימס מאטיס, אמר אמש כי ארצו אינה מעוניינת בהשמדת קוריאה הצפונית, אולם לרשותה עומדות אופציות צבאיות כדי לפעול. "כל איום כלפי ארצות-הברית, הטריטוריות שבשליטתה, או בעלות בריתה, ייתקל בתגובה צבאית מסיבית", אמר מאטיס בהצהרה מיוחדת בבית הלבן, לצד ראש המטות המשולבים בצבא ארצות-הברית ג'וזף דאנפורד. בדבריו, רמז מאטיס גם לאיום של קוריאה הצפונית לפגוע בטריטוריה האמריקאית גואם הנמצאת באוקיינוס השקט.