נשיא סין: "עלינו למלא תפקיד גדול יותר במשילות העולמית"

שי ג'ינפינג, המארח פסגה של מנהיגי מדינות ה-BRICS - ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, קרא להם לדחות מדיניות של חסמי סחר ולהשקיע אנרגיה בצמצום הפער בין מדינות מפותחות למדינות מתפתחות ■ "בלעדינו אי-אפשר להתגבר על אתגרים רבים"

נשיא סין שי ג'ינגפינג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת ה-BRICS / צילום:רויטרס
נשיא סין שי ג'ינגפינג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת ה-BRICS / צילום:רויטרס

מנהיגי חמש כלכלות מתעוררות גדולות התכנסו הבוקר (ב') בעיר שיאמן בדרום מערב סין לפסגה על רקע קריאת הנשיא המארח, שי ג'ינפינג, למדינות הללו למלא תפקיד גדול יותר במשילות העולמית, לדחות מדיניות של כפיית חסמי סחר (בנוסח הנשיא טראמפ) ולהשקיע אנרגיה חדשה בניסיון לצמצם את הפער בין המדינות המפותחות למתפתחות בעולם.

"אנחנו צריכים להפוך את הסדר העולמי ליותר שוויוני", אמר שי למנהיגי ברזיל, רוסיה, הודו ודרום אפריקה בנאום הפתיחה שלו. "היחסים ההדוקים יותר ויותר שלנו עם שאר העולם מחייבים שחמש המדינות שלנו ימלאו תפקיד גדול יותר במשילות העולמית. בלעדינו אי-אפשר להתגבר על אתגרים רבים".

שי הוסיף שחמש המדינות "צריכות לדבר בקול אחד" כדי להציג את הפתרונות שלהן לבעיות העולמיות ולהגן על האינטרסים המשותפים להן.

הוא קרא לעמיתיו ממדינות BRICS - נשיא ברזיל מיקל טמר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה - להתנגד לגל הגואה של פרוטקציוניזם כלכלי ברחבי העולם.

BRICS הוקם כמועדון של כלכלת גדולות ומהירות-צמיחה לפני כעשר שנים כדי לפעול לייצוג טוב יותר של מדינות מתפתחות ולערער על הסדר העולמי שבשליטת המערב מאז תום מלחמת העולם השנייה. הוא הגיע בתוך זמן קצר להסכם על הגדלת זכויות ההצבעה של המדינות המתעוררות במוסדות פיננסיים עולמיים כמו קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי. הוא החל גם להפעיל בנק פיתוח משלו.

שי רוצה שמדינות BRICS ימלאו תפקיד חשוב יותר בענייני העולם, גם כאשר כמה משקיפים סבורים שכוחו של המועדון נחלש בגלל היריבות בין סין להודו, והמצוקות הכלכליות של ברזיל, רוסיה ודרום אפריקה.

"שיתוף הפעולה בין מדינות BRICS איננו מועדון של דיבורים אלא כוח משימה שגורם לדברים להיעשות", אמר שי. "המטרה שלנו היא לבנות שוק גדול למסחר ולהשקעות, לקדם זרימה חלקה של מט"ח ופיננסים, לשפר את החיבורים בין התשתיות שלנו ולבנות קשרים הדוקים יותר בין העמים".

חמש מדינות BRICS תומכות באופן כללי בסחר חופשי ומתנגדות לחסמי סחר, למרות שסין במיוחד מואשמת ביצירת חסמים לתחרות זרה כאשר החברות הסיניות חופשיות לקנות חברות זרות בחו"ל. אבל שי מיצב את עצמו כאביר הגלובליזציה כאשר עמיתו האמריקאי דונלד טרמפ פותח מחדש את הסכם הסחר הצפון אמריקאי, ומוציא את ארה"ב מהסכם סחר מתוכנן עם מדינות אגן האוקיינוס השקט.

אבל קיימים פערים פוליטיים וכלכליים בין מדינות BRICS. הן נעות בין דמוקרטיה לסמכותנות, וחלקן שומר על שליטה ממשלתית גדולה בכלכלה ובחברה האזרחית.

הכלכלות של ברזיל, רוסיה ודרום אפריקה תלויות מאוד ביצוא חומרי גלם, והן נפגעו מירידת מחירי הסחורות הללו, בעוד שסין והודו מוטות יותר לכיוון ייצור ושירותים.

המסחר בין מדינות BRICS נוטה מאוד לטובת סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ומנוע מפתח לצמיחה עולמית מתמשכת.

נשיא דרום אפריקה זומה אמר בשיאמן שלמרות הכפלת ממדי הסחר של ארצו עם מדינות BRICS מ-15 מיליארד דולר ב-2010 ל-31.2 מיליארד דולר ב-2016, "הסחר לא נהנה משוויון".

"אופי הסחר היה מאוד לא שווה", אמר זומה בדברים שנשא בפני מועצת העסקים של מדינות BRICS אתמול. "היצוא מדרום אפריקה הורכב בעיקר מחומרי גלם. הדומיננטיות הזו של יצוא חומרי גלם משפיעה לרעה על כלכלת דרום אפריקה".

הוא קרא ליתר מדינות BRICS להשקיע בתוכניות אספקה ופיתוח באפריקה, ובפיתוח כישורים והעברת טכנולוגיה, עם עיסוק בפרויקטים "שיתמכו בפיתוח כוללני ובשיתופי פעולה שווים".

זומה קרא גם לבנק הפיתוח החדש שהוקם על ידי מדינות BRICS ב-2014 והחל לפעול בשנה שעברה, להלוות יותר לאפריקה.

שי אמר למנהיגי BRICS הבוקר שהם "עוד לא מיצו במלואו את הפוטנציאל של שיתופי הפעולה בין מדינות המועדון".

מתוך השקעה חיצונית כוללת של 197 מיליארד דולר שנעשתה על ידי מדינות BRICS ב-2016, רק 5.7% הייתה בתחומי חמש המדינות, הוא אמר. מנהיג סין קרא ליותר שיתופי פעולה בפיננסים, חיבורים, פיתוח בר-קיימא, חדשנות ושותפויות תעשייתיות.