שר הכלכלה: "מיזוג של בנקים לא תורם להגברת התחרות"

השר אלי כהן, המקורב לשר האוצר, מתנגד למיזוג בין מזרחי-טפחות לבנק אגוד וטוען כי מהלך כזה יגביר את הריכוזיות במערכת הבנקאית

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

"מבחינת בנק ישראל, פיקוח על כמות קטנה של בנקים הוא נוח יותר, אולי גם קל יותר, אולם זה בניגוד לאינטרס הצרכני ולמגמה להגברת התחרות במערכת הבנקאית", אומר היום ל"גלובס" שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ("כולנו"), שעמד בראש ועדת הרפורמות שאישרה את החוק להגברת התחרות במערכת הבנקאית.

השר כהן יוצא חד-משמעית נגד תוכניות המיזוג בין בנק מזרחי-טפחות לבין בנק אגוד, ותוקף את התמיכה של המפקחת על הבנקים, חדוה בר, בעניין זה. כהן מסרב לומר זאת, אולם ההערכה היא שעמדתו זהה לעמדת שר האוצר משה כחלון, אף שהאחרון טרם הביע עמדה בעניין. יש לציין כי לקראת הדיון הבא בוועדת הכספים מתכוון יו"ר הוועדה, משה גפני, כפי שהודיע היום בסיום הדיון, לזמן את הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, ולשמוע את עמדתה באשר למיזוג ולתוצאותיו.

"המיזוג בין אגוד למזרחי-טפחות הוא קודם כל בניגוד לרוח החוק להגברת התחרות בבנקאות, שהתקבלו על בסיס המלצות ועדת שטרום, אושרו והתקבלו בחקיקה", אומר כהן.

המפקחת על הבנקים אומרת שמיזוג בין בנק קטן לבנק בינוני יגדיל את התחרות בכך שייצור בנק שלישי שיאתגר את שני הגדולים, פועלים ולאומי, וזה יהיה לטובת הלקוחות.

"זו הייתה עמדת בנק ישראל גם במיזוגים קודמים - וקשה לומר שזה הוכיח את עצמו. לי נראה שמבחינת בנק ישראל קיום פיקוח על כמות קטנה יותר של בנקים, הוא נוח יותר, רק שזה בניגוד לאינטרס הצרכני ובניגוד חד-משמעי למגמה להגברת התחרות במערכת הבנקאית. מה גם, וזו עובדה ברורה ומוכחת, שמיזוג של בנקים קטנים לתוך בנקים גדולים, כפי שנעשה עד היום בלא מעט מקרים, לא תרם מאומה להגברת התחרות במערכת הבנקאית. כך שמיזוגים זו לא הדרך - אלא בדיוק הפוך מהדרך הנכונה. מעבר לזה, בזמן שבנק ישראל חוזר ומדבר על מתן הקלות לכניסת בנקים חדשים - הרי בפועל הוא מבצע בדיוק מהלך הפוך, מכווץ את מה שיש ומגדיל את הריכוזיות. בפועל הבנק המרכזי ממשיך, בעצם המיזוג הזה, את מגמת הקונסולידציה של בנק ישראל שהתקיימה ומתקיימת ב-47 השנים האחרונות, שבהן לא נפתח אף בנק חדש בישראל ונוצרה מערכת בנקאית ריכוזית מהגבוהות בעולם המערבי".

- איזה יתרון יש בקיום בנקים קטנים?

"הבנקים הקטנים מציגים מסלולים אטרקטיביים שלרוב אנו לא זוכים לראות בבנקים הגדולים, וכבר זה לטובה, אבל בהחלט לא די בזה. בשיקול הדעת שמתקיים בעניין מיזוג בין אגוד למזרחי, בנק ישראל חייב לראות לנגד עיניו את האינטרס הציבורי והצרכני ולהימנע מהגברת הריכוזיות, שהיא מנוגדת לאינטרס הציבור".

- בנק אגוד עצמאי לא הביא ולא תרם מאומה לתחרות הבנקאית.

"אבל בנק אגוד ממוזג בתוך מזרחי-טפחות בטח לא יביא לתמורה תחרותית. קידום מערכת בנקאית תחרותית חיונית לצמיחת המשק וגם ליציבות המערכת הבנקאית. תהליכי מיזוג כאלה מקטינים את התחרות במערכת הבנקאית והופכים את לקוחות הבנקים ללקוחות שבויים עוד יותר מאשר היום".

- מה אתה מצפה מבנק ישראל ומהמפקחת?

"בנק ישראל והמפקחת חייבים להוביל הקלות להקמת בנקים חדשים ולשמירה על הבנקים הקטנים הקיימים, ולסייע להם לקדם תחרות במערכת הבנקאית".