טבע ציננה באוגוסט את עליית החברות הישראליות בארה"ב

מדד גלובס-פרומתאוס סיים את אוגוסט עם ירידה של 0.6%, בשל ההתרסקות של טבע ולמרות עליות נאות מצד קייט פארמה

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

בחודש אוגוסט החברות הישראליות בנאסד"ק רשמו עליות משמעותיות, אולם הקריסה של טבע משכה את המדד כלפי מטה, כך שבסופו של דבר, מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, סיים את החודש עם ירידה של 0.6%. לעומתו, מדד נאסד"ק ירד ב-2% ואילו מדד ת"א 125 עלה ב-1.3%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה רשם תשואה נאה של 2.1%, אך פחותה ביחס למדד הנאסד"ק טכנולוגיה, שעלה ב-2.5%. בניגוד למניות הטכנולוגיה בשוק האמריקאי, מדד ת"א-טכנולוגיה נותר כמעט ללא שינוי, עם ירידה של 0.3%. מבין החברות שבלטו בחודש אוגוסט ניתן למצוא את סולאראדג', העוסקת בייצור מוצרים משלימים למערכות סולאריות. סולאראדג' עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון החולף ועלתה ב-16%. חברות נוספות שבלטו לחיוב היו יצרנית השבבים טאואר, שעלתה בכ-15% ואורבוטק שהוסיפה לערכה כ-12%.

מרבית מניות הפארמה הישראליות בלטו לחיוב, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב-5.1%. עלייה משמעותית הורגשה גם במדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה, שטיפס ב-4.5%. בדיוק כמו בחודש שעבר, גם באוגוסט המגמה במדד ת"א-ביומד הייתה הפוכה לגמרי עם ירידה של 1.6%.

שתי חברות הפארמה הישראליות הבולטות והמשמעותיות ביותר בחודש האחרון הן קייט פארמה שזינקה ב-65% (ועל כך נרחיב מיד), ובניגוד גמור אליה ענקית התרופות טבע שזכתה לכבוד המפוקפק והוכתרה כמניית השורט של אוגוסט, לאחר שאיבדה משוויה נתח חסר תקדים של 51% בחודש אחד.

ההישג של קייט

קייט פארמה, שבאוגוסט דווח על מכירתה תמורת 11.9 מיליארד דולרים לחברת גיליאד האמריקאית, היא תופעה מסדר גודל שלא נראה בארץ. קייט אינה חברה ישראלית באופן רשמי, אך היא הוקמה בארה"ב על-ידי הישראלי פרופ' אריה בלדגרין, על בסיס טכנולוגיה שפיתח פרופ' זליג אשחר ממכון ויצמן.

בפרומתאוס מציינים שמדובר באקזיט השני בגודלו אי פעם בישראל (אחרי האקזיט של מובילאיי, שנמכרה ב-15 מיליארד דולרים לאינטל מוקדם יותר השנה), והיא כמובן מתהדרת בהישג לא פחות חשוב - האקזיט הגבוה ביותר שנרשם בישראל התחום הפארמה.

לדברי אייל שבח, שותף מנהל וראש מחלקת הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, "מבחינות מסוימות, האקזיט של קייט מרשים אף יותר מזה של מובילאיי מאחר וקייט נוסדה רק בשנת 2009, עשר שנים לאחר מובילאיי, ומכאן שעליית הערך שלה הייתה מטאורית".

שבח מוסיף כי קייט פארמה היא תופעה ייחודית בעולם הפארמה במובנים נוספים. "ראשית, האקזיט הוא כולו במזומן וללא רכיבים מבוססי ביצועים, כפי שנהוג ברוב המקרים בתחום. בנוסף, קייט 'עשתה זאת' בתוך שמונה שנים מהיווסדה, וזאת לאחר שהורגלנו בפרקי זמן של 15 ועד 20 שנים לאקזיט בתחום התרופות". למעשה, החברה שהונפקה לפי שווי של כ-630 מיליון דולר ב-2014, הניבה למשקיעים תשואה יוצאת דופן.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים שהמחיר של קייט מעיד על כך שהתרופה שלה לסרטן, אם תאושר, צפויה להיות בלוקבאסטר בסדר הגודל של הקופקסון, אשר רושם מכירות של 4 מיליארד דולר בשנה. בפרומתאוס מזכירים ששתי התרופות יצאו ממכון ויצמן, כאשר הקופקסון אחראי להפיכת טבע לחברה ענקית ורב-לאומית, אשר עדיין שווה היום מעל ל-16 מיליארד דולרים, גם לאחר ירידה של כ-75% מהשיא אותו רשמה המניה ב-2015. "אין ספק שהאקזיט של קייט לא יחמוק מתעשיית ההון סיכון", מוסיף שבח. "אחרי שנים בהן הורגלנו לראות בתחום הפארמה בעיקר אכזבות, מגיעה קייט ומוכיחה שהסבלנות משתלמת".

הקלוזינג של עסקת רכישת קייט תמורת 11.9 מיליארד דולרים צפוי להתבצע רק ברבעון הרביעי של השנה, ושווי השוק של החברה עומד כיום על 10.2 מיליארד דולר "בלבד". "הפער ממחיר האקזיט הנקוב משקף את ההסתברות שהשוק נותן לביטול העסקה", אומר שבח. "ככל והעסקה תושלם והתרופה של קייט תגיע לשוק, יהיה מעניין לעקוב ולראות את היקף המכירות הכולל שלה, אשר צפוי להיות גבוה מאוד לאור התמחור הצפוי של התרופה - חצי מיליון דולר לכל חולה".

בפרומתאוס מציינים גם כי מניית הרוכשת גיליאד עלתה בכ-10% מאז ההודעה, בזכות הרכישה ואישור FDA שניתן יומיים אחריה לתרופה בטכנולוגיה דומה של חברת נוברטיס. גיליאד נסחרת כיום לפי שווי של כ-109 מיליארד דולרים, משמע שמאז ההודעה על רכישת קייט נוצרה עליית ערך של כ-10 מיליארד דולר בגיליאד. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי יחד עם המחיר שמשלמת גיליאד עבור קייט, נראה שמשקיעי גיליאד מעריכים את התרומה של קייט לשווי של גיליאד ב-22 מיליארד דולרים; יש לקוות שהתרופה תאושר ותימכר היטב ושההימור של גיליאד יוכח כמשתלם.

בהערת ביניים מזכירים בפרומתאוס את המתחרה העיקרית של קייט, ג'ונו תרפיוטיקס, גם היא חברה ציבורית, שנהנתה סביב ההודעה של קייט מקפיצת שווי של עשרות אחוזים, הרבה הודות לחדשות על האקזיט של קייט. עם זאת, ג'ונו עדיין נסחרת לפי שווי של 4.5 מיליארד דולרים, הנמוך בהרבה מהשווי של קייט, כאשר ישנם גורמים בשוק שמעריכים שג'ונו היא דווקא בעלת המוצר העדיף מבין השתיים.

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2017
 גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2017