טראמפ מתחיל לסגת מאיומו לגרש מאות אלפי מהגרים צעירים

מחאות מכל קצווי הקשת הפוליטית בעקבות החלטת הממשל לגרש 800 אלף בני מהגרים נטולי ניירות שהובאו לארה"ב בילדותם ■ אובמה יצר עבורם מסגרת חוקית – ואת המסגרת הזו איים טראמפ לבטל; לפנות בוקר הוא צייץ: אולי אבחן זאת מחדש אם הקונגרס לא יפעל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

פחות מ-12 שעות לאחר שממשל טראמפ הכריז על כוונתו לגרש מארה"ב מאות אלפי מהגרים צעירים, שהובאו אליה בילדותם, נראה שהבית הלבן מתחיל להתקפל. בציוץ בשעת ערב מאוחרת הודיע דונלד טראמפ, כי בכוונתו "לבחון מחדש" את החלטתו לגרש את הצעירים נטולי הניירות, אם, בתוך חצי שנה, הקונגרס לא יקבל חוק שיאפשר להם להוסיף לחיות בארה"ב.

לא מן הנמנע שהציוץ החפוז הזה נובע מגל מחאות גדול - לא רק מ-800 אלף הצעירים שמעל ראשם מתנופפת עתה חרב הגירוש, ולא רק מדמוקרטים, אלא גם מרפובליקאים רבים ומהעולם התאגידי, לרבות חברות היי-טק מובילות כמייקרוסופט ואפל. מותחי הביקורת מוקיעים את ההחלטה כ"מרושעת וחסרת לב".

הם מציינים, שההחלטה פוגעת במהגרים חפים מפשע, שלא יזמו את בואם לארה"ב, בהיותם ילדים קטנים, ולפיכך אי-אפשר לייחס להם כוונות פליליות. הממשל מתכנן לגרש את המהגרים הצעירים למדינות שבהן נולדו למרות שרובם לא ביקרו במדינות אלה מאז שעזבו אותן כתינוקות או כילדים קטנים ואין להן שום קשר עימן. לרבים מהם יש אחים ואחיות אזרחי ארה"ב (מכוח העובדה שנולדו בה) ולכן החלטת הגירוש תיצור קרע ברבבות משפחות.

"נשיא ארה"ב מנצל את כוחו לאמלל מיליונים בהינף קולמוס", אמר אמש אנליסט בתוכנית חדשות בטלוויזיה. המהגרים הצעירים - רובם היספנים ממדינות אמריקה התיכונה וממקסיקו - מכונים "חולמים", רמיזה לנכונותם לעבוד קשה כדי להגשים את החלום האמריקאי. הפרופיל הכלכלי והחינוכי שלהם שונה מזה של האוכלוסיה הכללית של מהגרים נטולי ניירות: הם משכילים יותר ותורמים תרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, על פי נתונים של מכון החשיבה הליברטאריאני CATO. פול קרוגמן, הכלכלן בעל פרס נובל ובעל טור ב"ניו-יורק טיימס", אומר שהפרופיל של "חולמים" דומה לזה של זרים, אנשי מקצועות טכנולוגיים שמגיעים לארה"ב באמצעות אשרות מומחים H-1B

הנשיא הקודם, ברק אובמה, יצר מסגרת חוקית ל"חולמים", לאחר שהקונגרס לא שעה להפצרותיו ולא חוקק מערכת חוקים שתפתור אחת ולתמיד את בעיית כל המהגרים נטולי הניירות בארה"ב. מספרם נאמד ב-11 מיליון ב-2015, על פי הערכות של מרכז המחקר פיו (Pew Research Center), ומתוכם, כאמור, 800 אלף מוגדרים כ"חולמים".

אובמה אמר בזמנו, כי העדיף להתמקד בפתרון בעיית ה"חולמים" בגלל העוול שייגרום להם גירוש על לא עוול בכפם, למדינות שאותן אינם מכירים. המסגרת החוקית שיצר ממשל אובמה - DACA, ראשי תבות באנגלית "דחיית צעדים חוקיים לאלה שהגיעו (לארה"ב) בילדותם" - איפשרה ל"חולמים" לעבוד וללמוד בארה"ב ופתחה לפניהם מסלול לקבלת אזרחות. את המסגרת הזו ביטל ממשל טראמפ וחשף בכך את מאות אלפי ה"חולמים" לסכנת גירוש. יחד עם זאת הודיע הממשל על על השהיית הביטול לשישה חודשים כדי לתת לקונגרס חלון הזדמנויות לתיקון המצב.

במהלך מסע הבחירות ב-2016, הכריז המועמד טראמפ, כי יבטל את ה"פריווילגיות" של ה"חולמים" מיד עם כניסתו לתפקיד. זו הייתה אחת מקריאות הקרב הפופולריות ביותר שלו בקרב ה"בסיס", גרעין האוהדים השרופים שהלכו אחריו באש ובמים, יחד עם "לכלוא את הילארי" ו"נחזיר את הגדולה לאמריקה". השמרנים הקיצוניים במפלגה הרפובליקאית טענו מאז ומתמיד שיזמת ה"חולמים" של אובמה לא הייתה חוקית מפני שלא היה לה גיבוי של חקיקת הקונגרס. מבחינתם זה היה צו שרירותי של נשיא פורע חוק. בכל זאת, למגינת ליבם של האוהדים, נדרשו לטראמפ שמונה חודשים בבית הלבן כדי לממש את ההבטחה, וגם זאת בחצי לב.

בחודשים שחלפו הוא החל להשמיע הצהרות אוהדות, אמר שיש לו "לב גדול" וש"כולנו אוהבים את ה'חולמים'", והוא לא היה יכול להתעלם מהלחץ החזק של התאגידים שקראו לו לא להיכנע לדרישות הימין הקיצוני. הפשרה שטווה טראמפ - ביטול הצו של אובמה שסוכך על ה"חולמים" מפני גירוש, אך השהיית הביטול לחצי שנה כדי לתת לקונגרס הזדמנות לפעול - לא קנתה לה חסידים רבים. הקונגרס מפולג ללא תקנה. מאמציו ליזום חוקי רפורמה במערכת ההגירה עלו תמיד על שרטון, ואין שום ודאות שהפעם מאמץ כזה יעלה יפה. כשהבין טראמפ את מלוא המשמעות של הצעד שעשה ושהקונגרס כנראה לא יוכל לגאול אותו - הוא הודיע לעולם על כוונתו "לבחון שוב" את סוגייצת ה"חולמים".

קרוב לוודאי, שההתנגדות החזקה של אפל ומייקרוסופט סייעה בריכוך עמדתו של הנשיא. "בשם מאות מעובדינו שלעתידם נשקפת סכנה; בשם עמיתיהם ובשם המיליונים ברחבי ארה"ב, שמאמינים, כמונו, בעוצמתם של חלומות, אנו יוצאים בקריאה דחופה למנהיגינו בוושינגטון להגן על ה'חולמים', כדי שעל עתידם שוב לא יאיימו סכנות חדשות", כתב מנכ"ל אפל, טים קוק.

ונשיא מיקרוסופט, ברד סמית, כתב, כי החברה תעשה כל מה שביכולתה כדי להגן על ה'מגינים', לרבות 39 'חולמים' שעובדים עתה במיקרוסופט. "אנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת הממשל להסיר את ההגנה מעל ה'חולמים'; אנו מאמינים שזה גדול אחורה לארה"ב כולה", נאמר בהודעה. "... אנו צריכים לזכור ש-800 אלף הצעירים האלה באו לכאן כילדים. הם גדלו כאן. הם למדו בבתי-הספר שלנו ויש להם מיליוני חברים בקרב אזרחי ארה"ב. הם מצייתים לחוקים, משלמים מסים והם נרשמו אצל השלטונות הפדרליים כדי ליהנות מההגנה שהובטחה ל'חולמים'... ה'חולמים' הם חלק ממארג האומה. הם שייכים לכאן".