גוגל משתפת פעולה עם שיאומי כדי לחזור לשוק ההודי

השתיים משתפות פעולה כדי להציע מכשירים זולים יחסית בשווקים המתעוררים ■ ישיקו את הסמארטפון Mi A1 שיופץ גם בווייטנאם ובאינדונזיה

הטלפון Mi A1 של שיאומי / צילום: בלומברג, Anindito Mukherjee
הטלפון Mi A1 של שיאומי / צילום: בלומברג, Anindito Mukherjee

גוגל חוברת לחברה הסינית שיאומי (Xiaomi) במטרה לחדש את פרויקט הסמארטפון של גוגל, אנדרואיד וואן, בהודו, לאחר שהשעתה את מאמציה לקדם את מערכת ההפעלה שלה בשווקים מתעוררים.

מכשיר Mi A1 בעל המצלמה הכפולה של שיאומי שוחרר אתמול (ג') לשוק במחיר של 14,999 רופי (234 דולר), והוא יהיה המכשיר הראשון בפרויקט אנדרואיד וואן. ענקית החיפושים המקוונים שבבעלות אלפבית החלה את הפרויקט בהודו לפני שלוש שנים כדי להציע, במחיר שווה לכל נפש, מכשירי טלפון שמכילים את כל הפיצ'רים החדשים - על מנת להתחרות באייפונים היקרים והמצוידים יותר של אפל.

שותפותיה הקודמות של גוגל, בייחוד בהודו, לא הצליחו למכור מספיק מכשירים והיוזמה נבלמה.

השותפות בהודו היא חריגה מגישתה הקודמת של גוגל לתחום הגאדג'טים הזולים, ומטרתה היא לחזק את נוכחותה של גוגל בשוק הסמארטפונים מהיר הצמיחה ביותר בעולם. Mi A1 הוא מכשיר טלפון באיכות בינונית שיימכר במדינות שונות - החל בווייטנאם ואינדונזיה וכלה ברוסיה ומקסיקו.

שיאומי, כיום המותג מספר שתיים בהודו, מבקשת להרחיב את פעילותה מחוץ לסין כדי להמריץ את צמיחתה ולבלום את התכווצות נתח השוק שלה. גוגל רוצה להגדיל את מספר המשתמשים, ויעדה הסופי הוא ליצור סדר באקוסיסטם של אנדרואיד. "גוגל פנתה אלינו ברבעון הרביעי אשתקד מכיוון שחיפשה דרך לפתח את פרויקט אנדרואיד וואן שלה", כתב באימייל וונג שיאנג, סגן נשיא בכיר בשיאומי. "Mi A1 הוא סוג חדש לחלוטין של מכשיר".

הסמארטפון שעשוי כולו מאלומיניום הוא מכשיר שיאומי הראשון עם מצלמה כפולה שהושק בהודו, ויש לו גם יכולת אחסון חינמית בלתי מוגבלת של צילומים וסרטוני וידיאו, לדברי שיאנג. המכשירים פועלים באופן שמאפשר להתקין בהם את העוזרת הדיגיטלית מופעלת-הקול של גוגל.

פרויקט אנדרואיד וואן, שהושק בהודו בסוף 2014, היה פרויקט מובהק של המנכ"ל סונדר פיצ'אי, שעמד אז בראש חטיבת אנדרואיד של גוגל. פיצא'י, יליד הודו, עשה מאמצים להגדיל את מספר האנשים המחוברים לאינטרנט - ולשירותי גוגל - בשווקים מתעוררים, הוא גם פעל לשפר את אנדרואיד ביחס למצב שבו מותקנות במרבית מכשירי הטלפון הפועלים של אנדרואיד גרסאות ישנות ופחות בטוחות של מערכת ההפעלה. בסיס הפרויקט הוא שיתוף-פעולה עם יצרניות חומרה כאמצעי למכירת מכשירים זולים שפועלים על תוכנה עדכנית - נועד להשיג את היעדים האלה. בשלב הראשוני אמרה גוגל שתציע לשותפותיה למכור מכשירים תמורת כ-100 דולר.

שלוש יצרניות הטלפונים הגדולות ביותר בהודו - מיקרומקס, ספייס וקרבון - שחררו שורת דגמים שתומחרו בסביבות מחיר זה, אך המכירות היו גרועות. לאחר מכן חלה הפסקה בהשקות המכשירים החדשים מכיוון שהתוכנית לא נחלה הצלחה.

המכשיר החדש של שיאומי מיועד לצרכני מכשירי הטלפון ברמת הביניים. הוא יגיע למספר קטן יותר של קונים הודים, אך יימנע מהתחרות הרצחנית בשוק המכשירים הזולים, שבו הזיקה למותג חשובה פחות ושולי הרווח צרים יחסית.

היתה זו סופטבנק גרופ קורפ ששכנעה את גוגל להתרחק מגאדג'טים זולים, לדברי ג'יימי רוזנברג, סגן נשיא לאנדרואיד. ב-12 החודשים האחרונים הכריזה החברה היפנית כי תציע בחנויותיה מכשירי טלפון במפרט אנדרואיד וואן בטווח מחירים של 200-500 דולר למכשיר.

בניגוד לאפל, ששומרת על שליטה הדוקה בסביבת האייפון, תלויה גוגל ברשת של שותפות שכוללות חברות שירותי טלפון ויצרניות מכשירי טלפון. רבות מהן מספקות מכשירים שפועלים על תוכנות מיושנות שעברו מספר קטן יותר של שדרוגי אבטחה. פחות מ-14% ממכשירי אנדרואיד פועלים על הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה.

שותפות אחרות של גוגל מתקינות תוכנה משלהן בנוסף לשירותים הנדרשים כמו חנות היישומים גוגל פליי, ג'ימייל וגוגל מפות.

בסין בנתה שיאומי תוכנת Mi מותאמת ספציפית, שהותקנה במכשירים בנוסף לאנדרואיד. במכשיר Mi A1 הותקנו מראש מצלמה של שיאומי וכן אתרי מדיה חברתית, אתרי קניות מקוונים ויישומים נוספים של שיאומי.

שיאומי אינה חושפת את יעדי המכירה שלה, אך היא ציינה כי המכשיר יימכר גם באינטרנט וגם בקרב קמעונאיות פיזיות. רוזנברג אמר שאנדרואיד וואן אמור למשוך בעתיד מספר רב יותר של שותפות, ללא קשר למחיר. ג'נרל מובייל התחייבה להציע למכירה מגוון מלא של מכשירי אנדרואיד וואן בטורקיה, ולאחרונה השיקה בטורקיה את מכשיר הטלפון הרביעי שלה במדינה, GM 6.

"מה שמושך את הצרכנים זו החוויה על טהרת האנדרואיד בצירוף ההבטחה לשדרוגים עתידיים", אמר רוזנברג.