הוריקן אירמה: שני הרוגים בקאריביים; הדלק אזל במיאמי ביץ'

הסופה העוצמתית נכנסה לים הקריבי וצפוייה לפגוע בטריטוריה האמריקנית, לפני שתגיע לפורטו ריקו. הנשיא טראמפ הכריז על מצב חירום, סופה טרופית נוספת באזור מקסיקו עלולה להפוך להוריקן בימים הקרובים

הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס
הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס

סופת ההוריקן "אירמה" עושה את דרכה לאיי הבתולה שבים הקריבי, הסמוכים לפורטו ריקו. לפי מרכז ההוריקנים הלאומי בארצות הברית, הסופה עשויה להגיע לדרגה 5 המקסימלית וצפויה לפגוע בטריטוריה האמריקנית בהמשך היום. שני בני אדם נהרגו ושניים נוספים נפצעו קשה בטריטוריה הצרפתית.

הסופה מתקדמת כעת במהירות של כ-225 קילומטר בשעה ומתקרבת ממזרח לסן חואן, בירת פורטו ריקו. היא עברה באי סן מרטין, והותירה אחריה הרס גדול. המהירות המקסימלית של הרוחות הנלוות לסופה היא כ-295 קמ"ש.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אתמול על מצב חירום בפלורידה, בפורטו ריקו ובאיי הבתולה האמריקניים. בעקבות ההכרזה, יוכלו המחלקה לביטחון המולדת והסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום לתאם את הפעולות באזורים הללו.

"מוקד הסערה מסוכן ביותר, והוא יעבור מעל חלקים נרחבים של איי הבתולה בקרוב מאוד, בדרך לפורטו ריקו או מצפון לה", נמסר מהמרכז, הממוקם במיאמי. ההוריקן צפוי להגיע מחר לחופי הרפובליקה הדומיניקנית, ועד סוף השבוע גם לדרום פלורידה. עיריית מיאמי ביץ' עדכנה הערב שהדלק אזל בכמה מן התחנות בעיר.

כהכנה לסופה, הממשל בפורטו ריקו הכריז על מצב חירום והפעיל את המשמר הלאומי. "למרות האתגרים הכלכליים שעמה פורטו ריקו מתמודדת, התקציב מקצה 15 מיליון דולר לקרן החירום", אמר המושל ריקרדו רוסלו. מושל פלורידה ריק סקוט אמר כי "על כולם להיות מוכנים להוריקן".

בפורטו ריקו חיים כ-4.3 מיליון בני אדם, אך רק 456 מקלטי חירום המסוגלים לקלוט עד 100,62 מהם. כדי לעזור לתושבים, קבע המושל הקפאת העלאת מכירים למוצרים בסיסיים כולל אוכל, מים, תרופות, גנרטורים וסוללות. תחנת הטלוויזיה "טלמונדו" במדינה הציגה תורים ארוכים של תושבים הממתינים לרכישת פריטים שיסייעו להם לצלוח את הסערה. עם זאת, המנהל בפועל של רשות החשמל במדינה אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה כי רשת החשמל פגיעה מאוד בעקבות היעדר תקציבים והשקעה.

בנוסף, נמסר מהמרכז כי הסופה הטרופית "קטיה" העושה דרכה לחופי מקסיקו עלולה להתחזק להוריקן בימים הקרובים, לפני שתגיע לחופי וראקרוס.