מש' התקשורת: ניסויים בגלים מילימטריים גם לחברות אינטגרציה

מדובר בטכנולוגיה שנפוצה ומקובלת בכל העולם, המאפשרת השלמה או הארכה של הסיב האופטי ביישובים עירוניים ומוזילה את עלויות הפריסה

משרד התקשורת החליט לצאת ביוזמה שתאפשר ניסויים שיווקיים להפעלת קווי תמסורת אלחוטיים.

הניסויים יעשו שימוש בטכנולוגיית הגלים המילימטריים, הנפוצה והמקובלת ביותר בעולם כפתרון משלים לחברות שפורסות סיבים אופטיים ביישובים עירוניים ולחיבור בין בניינים.

הטכנולוגיה האלחוטית מאפשרת הקמה מהירה במיוחד (תוך שעות אחדות) של חיבורים במהירות עד 10 ג'יגה ביט לשנייה, עם יכולת הבטחת טיב שירות (SLA) דומה מאוד לסיב אופטי .

שר התקשורת איוב קרא הורה לקדם את הניסוי כחלק מהמטרה להפקת תוצרים מהשקעות שבוצעו בעבר בפריסת סיבים, ולעידוד השקעות נוספות בהרחבת פריסת סיבים.

בפגישה שנערכה השבוע במשרד התקשורת אצל מנכ"ל המשרד בפועל, מימון שמילה, הציגו החברות סיקלו, והמפיצים שלה בארץ SMBIT ואורי לוי תקשורת בפני ראשי אגף הספקטרום את היתרונות הטכנולוגיים הרבים בשימוש באותה טכנולוגיה. לדבריהם הטכנולוגיה היא למעשה מאריך לנקודת קצה של סיב אופטי. הקיבולת דומה מאוד לסיבים אופטיים, מג'יגה אחד ועד 10 ג'יגה - "נל"ן אלחוטי". 

במצגת הם הסבירו כי הסיב הוא כמו כביש בינעירוני רחב מאד אבל מאד יקר, והנדל"ן האלחוטי הוא כביש פנים-עירוני. הסיב מביא את התעבורה אל העיר, ויש לו נקודות POP בכל שכונה. בכל שכונה צריך משהו אמין ופשוט ליישום כדי לפצל את התעבורה אל היעד הסופי, תוך שמירה על מהירות גבוהה מאד.

הטמנת סיב היא מאד יקרה ומורכבת מבחינת האישורים לעבודות ההנדסיות, לכן אין מספיק סיבים ורוב הלקוחות לא יכולים לעמוד בתשלום. לעומת זאת, התקנת הנל"ן האלחוטי היא זולה ומהירה מאד - כמה שעות עבודה, ויש קישור של מאות מטרים, מבלי להפריע לשגרת החיים בעיר.

ככל שיהיו יותר נל"נים שכונתיים אלחוטיים, כך השימוש בסיב המוליך יהיה יותר מסיבי. יותר שימוש בסיב משמעו החזר מהיר יותר של עלויות, וסיבה להטמין עוד סיבים על מנת שיתחברו אליהם יותר לקוחות באמצעות נל"ן אלחוטי. 

הנל"ן האלחוטי הוא לא רשת אלא מקטע חיבור, ומקימים אותו על-פי הזמנה ספיציפית מהלקוח. אחד הנושאים שיבחן המשרד במסגרת הניסוי הוא למי לאפשר לעשות את הניסוי - מפעילי תקשורת, חברות אינטגרציה ורשויות מקומיות. לגבי האחרונות כפי שכבר דווח ב"גלובס" נרשמו מספר ערים שהחלו להשתמש בטכנולוגיה.

על-פי הניסיון בעולם, רשויות תקשורת מאפשרות לבעלי רישיונות מיוחדים לבצע את הנל"נים האלחוטיים. וזאת מפני שבכל העולם מי שעוסק בזה אינם המפעילים הגדולים, אלא חברות אינטגרציה, שמקבלות הזמנות מהלקוחות לביצוע החיבור.

אם אכן משרד התקשורת מוכן לבחון בצורה מעשית באמצעות ניסוי שיווקי את הקונספט הנ"ל שהנפוץ ברוב מדינות המערב (ולא רק, לדוגמה, גלים מילימטריים ברוסיה זה בחינם, כמו( Wi-Fi יש לברך על כך.