מה מגלה יומן הפגישות העמוס של מנהל רשות המסים?

מנהל רשות המסים, משה אשר, ושר האוצר, משה כחלון, קיימו בחודשים האחרונים 4 פגישות בלבד - שתיים מהן באותו יום ■ עם נתניהו המצב יותר גרוע: השניים לא נפגשו

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

משפחה נטו, מס דירה שלישית, סכסוך העבודה ברשות המסים, המאבק בהון השחור בתחום הנדל"ן ובכלל - כל הנושאים הללו מונחים על שולחנם של העומדים בראש המערכות הכלכליות הגדולות במדינה - שר האוצר ומנהל רשות המסים, והעסיקו אותם רבות בשנה החולפת.

הנושאים הללו בנפשם, ושניהם אמונים על הטיפול בהם וקידומם, ולמרות זאת, במהלך ארבעה חודשים בשנה הנוכחית נפגשו מנהל רשות המסים משה אשר ושר האוצר משה כחלון ארבע פעמים בלבד. שתיים מהפגישות הללו אף נערכו באותו יום, בהפרש של כמה שעות. הייתכן? מסתבר שכן. כך מגלה יומן הפגישות של אשר, שנחשף פה לראשונה.

היומן, שנמסר מרשות המסים לבקשת עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, לפי חוק חופש המידע, משרטט את סדר יומו של מי שעומד בראש מערכת הגבייה של מדינת ישראל. סדר יום שמתחיל בשעה 8:00-8:30 ומסתיים בממוצע בשעה 21:00-21:30.

במהלך היום, כך עולה מהיומן, מקיים מנהל רשות המסים מרתון של פגישות רבות משתתפים, מעביר הרצאות, מתרוצץ בין לשכות המס השונות למשרד האוצר ומופיע רבות בהרצאות, כנסים וראיונות בתקשורת.

את הדברים "המעניינים" באמת - בהם הפגישות שמקיים אשר עם נישומים בעלי פרופיל גבוה - לא ניתן למצוא ביומנו של אשר. לא משום שאינן מתקיימות כלל, אלה משום שהן חסויות, חלה עליהן חובת סודיות, ואשר אינו מחויב לחשוף אותן, במסגרת חשיפת מידע על פי חוק חופש המידע.

יום בחיי משה אשר
 יום בחיי משה אשר

5 פגישות עם נישומים

התיעוד של הפגישות עם הנישומים או הדיונים על תיקים של נישומים שקיים אשר כולל שורה בלבד במסגרתה כתוב כי התקיים פגישה "בנושא נישום", ומצוינים המשתתפים בפגישה (בהם היועץ המשפטי של הרשות בד"כ וסמנכ"לית שומה וביקורת ואחרים). זאת, מבלי לחשוף את הנושא או את שמות מייצגי הנישום או הנישום, אם נכח בפגישה. ובכל מקרה, פגישות אלה נדירות יחסית. בארבעת החודשים האחרונים קיים אשר 5 פגישות בלבד בעניינם של נישומים ספציפיים. ניתן להניח כי מדובר בנישומים גדולים, שהשאלה המיסויית בעניינם מורכבת או שסכום המס שנמצא על הפרק משמעותי במיוחד.

מהיומן - שכולל את הפגישות והאירועים בהם השתתף משה אשר בין החודשים מרץ עד יולי השנה - עולה כאמור, כי גם הפגישות עם כחלון - השר האמון על רשות המסים - לא רבות. בתקופה האמורה נפגשו השניים ב-6 במרץ בלשכת שר האוצר בירושלים לצורך דיון בנושא "השפעה של שערי המטבע", כאשר מלבדם השתתפו בפגישה נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד.

ב-18 במרץ נפגשו השניים בשעות הצהריים המוקדמות בלשכת השר בת"א, לפגישה שהוגדרה כ"פגישת הנהלה" ובהמשך אותו יום נפגשו שוב בלשכה, וערכו מסיבת עיתונאים בנושא "תכנית משפחה נטו".

הפגישה הבאה בין השניים, כך על פי היומן, נערכה ב-28 במאי בלשכת השר בירושלים ובמסגרתה דנו השניים, יחד עם עובד החטיבה המקצועית ברשות המסים וסגן השר איציק כהן על תכנית "שכירות רוכשת" שמנסה השר לקדם (יוזמה של שר האוצר לפיה צעירים שישלמו שכר דירה 18 שנה, יוכלו בתנאים מסוימים לקבל את הדירה בתום התקופה, בדומה למודל הליסינג).

וזהו. אלה כל הפגישות של שני הקודקודים הללו בארבעת החודשים האמורים. ואולם, מטבע הדברים זהו לא כל הממשק של משה אשר עם משרד האוצר, ובאותה תקופה נפגש מנהל רשות המסים רבות, ובתדירות גבוהה מאוד, עם גורמים אחרים במשרד האוצר. בין היתר, קיים מרתון של פגישות באוצר בחודש מרץ.

במסגרתו, ב-1 במרץ השתתף אשר ב"סטטוס "mof to mof (מפגשים של משרד האוצר הישראלי מול משרד האוצר הפלסטיני) יחד עם מנכ"ל משרד האוצר ויועצו; ב-5 במרץ נכח בפגישה בלשכת סגן שר האוצר בירושלים, שעסקה ב"גיבוש חקיקה בנושא מיסוי עובדי חו"ל", בהשתתפות סגן השר, עובדי חטיבת השומה, עובדי אגף תקציבים במשרד האוצר ונציגי משרד החוץ; ב-8 במרץ הגיע ללשכת מנכ"ל האוצר בירושלים, לפגישת הכנה לישיבה עם הוועד של רשות המסים בעניין סכסוך העבודה ברשות, בהשתתפות שי באב"ד, סמנכ"ל בכיר משאבי והממונה על השכר באוצר; ויום למחרת התקיימה בלשכת מנכ"ל האוצר בת"א הפגישה בנושא סכסוך העבודה ברשות בהשתתפות שי באב"ד, משה אשר, סמנכ"ל בכיר משאבי אנוש, דיאא אסדי, נציגי אגף תקציבים, אבי ניסנ קורן, אריאל יעקובי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, וראשי ועד רשות המסים.

בהמשך אותו יום השתתף בפגישה נוספת בלשכת מנכ"ל האוצר בת"א, בנושא "ישיבת התנעה צוות תעשייה", יחד עם גורמים מהתעשייה והמשק בהם מוטי אלישע, יואל נוה (במיל'), שרגע ברוש, צבי מרום, ליאת גור, רון אייפר, עדי ברנדר, שמואל אברמזון, עמית לנג, נחום איצקוביץ', אהוד כהן ואבי חסון. באותו חודש התקיימו פגישות רבות נוספות בין נציגי האוצר לאשר, רבות מהן בנושא "סכסוך העבודה ברשות".

3 פעמים בחו"ל; 5 פעמים באילת

ובכלל, בארבעת החודשים שנחשפים ביומן התקיימו עשרות פגישות בין משה אשר לנציגי משרד האוצר, מנכ"ל המשרד וסגן השר. ומה העסיק אותם במיוחד, מלבד סכסוך העבודה ברשות המסים? פחות או יותר כל תחום המשפיע על החיים של הציבור הישראלי, החל משוק ההון, דרך המס על העובדים הזרים והורדת המכס על בגדי תינוקות ונעליים וכלה בשוק הדיור.

בין היתר, עסקו נציגי האוצר ומנהל רשות המסים בנושא מיסוי קרנות נסחרות למימון עסקים קטנים ובינוניים (ptp); בעידוד שכירות ארוכת טווח, תיקונים לחוק עידוד השקעות הון, בחינת שוק הון בורסאי ייעודי לעסקים קטנים, שכר הבכירים, היטל עובדים זרים, הורדת מכס על בגדי תינוקות ונעליים ועוד.

עוד מגלה היומן כי בארבעת החודשים החולפים השתתף אשר בשתי פגישות לבד בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר שתיהן התקיימו באותו יום ובאותו נושא - הסכמי השכר של עובדי משרד החוץ-כללי חו"ל. את נתניהו, מתברר, הוא לא זכה לראות באותם ארבעה חודשים.

"קשר טלפוני עם שר האוצר כחלון"

אגב, אשר טס שלוש פעמים בחו"ל בארבעת החודשים האחרונים, במשלחת לפולין, נסיעת עבודה בלונדון וטיסה לבריסל לכנס מנהלי המכס העולמי. בנוסף, שהה חמש פעמים באילת, בכנסים של לשכת רו"ח ולשכת עורכי הדין, כנס התאחדות בוני הארץ וכנס של לשכת סוכני הביטוח.

מרשות המסים נמסר בתגובה, כי "מנהל רשות המסים, משה אשר, מקיים קשר רציף, יום יומי, עם שר האוצר משה כחלון. כמו כן, משה אשר נוכח בדיונים המתקיימים אצל השר בנושאים הם נדרשת נציגות של הרשות".

לשאלת "גלובס" האם חלק מהפגישות הללו לא מתועדות ביומן או שמדובר בקשר יום-יומי טלפוני, מסרו מרשות המסים כי מדובר בקשר "טלפוני".

מרתון פגישות בערב יום הזיכרון

היומן חושף סדר יום עמוס במיוחד של מנהל רשות המסים, אשר רץ מפגישה לפגישה, מכנס לכנס, מהרצאה להרצאה וגם מעניק ראיונות לכלי תקשורת שונים כדבר שבשגרה. על רמת העומס המוטלת על כתפיו ניתן ללמוד בין היתר מסדר יומו העמוס ב-30 באפריל השנה - ערב יום הזיכרון. הבוקר של מנהל רשות המסים התחיל ב-8:30 בפגישה בנוגע "להגשת הדו"ח השנתי ללא נייר", בהשתתפות סמנכ"לית בכירה שומה וביקורת ונציגיה, סמנכ"ל בכיר משאבי אנוש, מנהל שע"מ ונציגיו, החשב הכללי, סמנכ"ל בכיר שירות לקוחות, וסגן פ"ש גוש דן; בתום הפגישה הוא נסע מיד ללשכת שר האוצר בירושלים, שם השתתף בין 11:00 ל-12:30 בפגישה בנוגע לעידוד התעשייה; בשעה 13:00 הוא כבר חזר ללשכתו ונפגש עם מבקר הפנים ועובד מחלקת חקירות וב-13:45 קיים בלשכתו פגישה מקדימה בנושא התקציב וב-15:15 כבר התייצב בלשכת מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד להצגת דו"ח בנושא "נכים". כשפגישה זו הסתיימה נשאר אשר עם באב"ד לדיון על נושאים שוטפים ועדכונים, וב-16:30 השתתף בפגישה נוספת בנוגע לתקציב אצל עופר מרגלית במשרד האוצר. הפגישה הסתיימה ב-17:30, אז יצא אשר מהעבודה. וזה נחשב לחצי יום עבודה אצל מנהל רשות המסים.