"שר האוצר מדבר על זכייה בזכות לדירה ולא בדירה - וזה המצב"

היזם גלעד יפרח: "אמרתי למשרד האוצר שהפרויקט לא מוכן להגרלה הגדולה, ולמרות זאת שילבו אותו בה"(...) אין מה להגריל. אנשים יזכו, ובטלפון שאני אקבל אחרי ההגרלה אני לא אדע מה לענות. זה מפספס המטרה של מחיר למשתכן" ■ האוצר: "נבחן את הסוגייה ונפעל לסייע"

בתקופה האחרונה מתקיים דיון נרחב אודות ההגרלות הגדולות של מחיר למשתכן והשאלה האם נכון לקיים הגרלות בפרויקטים שטרם אישרו את התכנון מול הרשות המקומית. בעקבות העובדה שבחלק מהפרויקטים התכנון עוד לא מאושר ועוד לא הוגשו בקשות להיתר בנייה, הזוכים בהגרלות לא יודעים עדיין מה האפשרויות שעומדות בפניהם, אילו דירות יהיו בפרויקטים, מה השטח שלהן ומה יהיה המחיר המוזל לכל דירה. למעשה, חלק מהזוכים יודעים רק שהגרילו זכות לרכישת דירה, במיקום גיאוגרפי מסוים, וזהו.

כעת מסתבר שגם במקרה בו יזמים וקבלנים מתריעים מראש מפני מצב שכזה, ומבקשים ממשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון להמתין עם שילוב הפרויקטים בהגרלה, הבקשה לא נענית. כך קרה למשל בפרויקט מחיר למשתכן בחצור הגלילית, פרויקט המשתתף בהגרלה הגדולה הנוכחית שנפתחה להרשמה בתחילת השבוע.

מדובר במכרז בחצור הגלילית שנסגר במאי 2016, בשכונת הבוסתן בעיר, וכלל מגרש לבניית 32 יחידות דיור בו זכה היזם גלעד יפרח אחזקות וניהול. כעת, למרות שהקבלן אינו מוכן עם המגרש, ולמרות שהתריע בפני משרד הבינוי והשיכון כי אינו מוכן להשתתפות בהגרלה הגדולה, הפרויקט בו זכה נכלל בהגרלה. על פי אתר מחיר למשתכן, נכון להיום טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה במגרש ומועד בחירת הדירות על ידי הזכאים שיזכו בהגרלה עוד לא ידוע.

"ביום ראשון שמעתי לראשונה, ובמקרה לגמרי, שאני משתתף בהגרלה הגדולה", סיפר גלעד יפרח, בעלי חברת גלעד יפרח אחזקות. "התקשרו אליי לפני כמה שבועות ממשרד האוצר ושאלו אם אפשר להכניס את הפרויקט להגרלה ואמרתי שלא, ולמרות זאת הכניסו ולא עדכנו אותנו".

יפרח מסביר מדוע ביקש שלא להיכלל בהגרלה, והסיבה אמנם מתייחסת לפרויקט הספציפי בחצור הגלילית אך מהווה דוגמה למקרים דומים גם במקומות אחרים בארץ ובפרויקטים אחרים. "זכינו בקרקע כבר לפני למעלה משנה. מההתחלה היה נראה שמנסים לקדם ולמנוע בירוקרטיה והצמידו לנו מישהו מהאוצר והשיכון וחשבנו שיעבוד מהר. הבעיה היא שברשות המקומית ציפו לדירות קטנות בפרויקט, אבל התב"ע מדברת על דירות גדולות, שגם אחרי קבלת הקלת שבס, מדובר על ממוצע של סביב 122 מ"ר לדירה. זה לא מאפשר לי לעשות דירות קטנות כמו שהרשות המקומית רוצה.

"שלחו אותי לעשות כבר הרבה חלופות תכנון, אפילו החלפתי אדריכל, אבל בשורה התחתונה אין הסכמות, ועוד אין הגשה של תוכנית לוועדה כי פשוט לא יאשרו מה שאגיש. הפרויקט תקוע".

יפרח מסביר שלפני ההגרלות הגדולות התנאי של יציאה להגרלה היה החלטת ועדה לפחות, כדי שיידעו שהפרויקט מתקדם. אבל בהגרלות הגדולות תנאי זה בוטל וכעת הוא נמצא בבעיה. "עכשיו אין פשוט מה להגריל. אנשים יזכו, ובטלפון שאני אקבל אחרי תוצאות ההגרלה אני לא אדע מה לענות, כי עוד אין לי תכנון. אין הסכם שאושר על ידי משרד השיכון כי עוד לא הגענו למצב הזה.

"שר האוצר מדבר על לזכות בזכות לדירה ולא בדירה, וזה בדיוק המצב הזה. אני לא יודע איזה דירות יהיו לי בפרויקט, ויהיו אכזבות כמו במקומות אחרים. זה סוג של פרדוקס וזה בטח לא מאפשר לעשות הגרלה עכשיו. זה מפספס המטרה של מחיר למשתכן".

ממשרד האוצר ומטה הדיור נמסר בתגובה כי: "משרד האוצר ייבחן את הסוגיה ויפעל בכדי לסייע לגורמים המעורבים, וזאת במטרה לאפשר לזוגות צעירים, בסופו של יום לרכוש דירה במחיר הנמוך מהשוק".