עשרות הרוגים במקסיקו: "האדמה זזה כפי שלא ראיתי מעולם"

לפחות 32 בני אדם איבדו את חייהם באחד מרעשי האדמה החזקים שנרשמו אי-פעם במדינה ■ בניינים שלמים קרסו ברצועת החוף הדרומית, והחשמל נפל במקסיקו סיטי

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו / צילום: רויטרס
נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו / צילום: רויטרס

לפחות 32 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה במקסיקו, שהכתה הלילה (ו') ברצועת החוף הדרומית במחוז אואחקה בעוצמה של 8.1 בסולם ריכטר - אחת החזקות שתועדו אי-פעם במקסיקו. בניינים רבים ניזוקו מהרעידה, שגרמה לצונאמי קטן.

רעש האדמה גרם גם לגלים בגובה של כ-70 סנטימטרים ולנסיגת קו החוף, ועקב כך הופעלה אזהרת צונאמי ופונו חופים רבים במערב מקסיקו. עם זאת, נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו אמר כי סכנת הצונאמי לא הייתה משמעותית. בשעות הראשונות לאירוע הוא הגדיר את הרעידה כ"חזקה ביותר במקסיקו זה קרוב למאה שנים".

מרבית הנזק נרשמה בעיר חוצ'יטאן, שבה בניין העירייה ובתי עסק נוספים חרבו לגמרי. מושל אוחאקה, אלחנדרו מוראט, אמר כי 17 מן ההרוגים נרשמו בעיר, מתוך 23 שאיבדו את חייהם במחוז, וגורמי הצלה הוסיפו כי שבעה בני אדם איבדו את חייהם במדינת צ'יפאס הסמוכה. מושל מחוז טבסקו, ארתורו נונייז, אמר כי שני ילדים מתו באזור.

עובדי ההצלה פועלים משעות הלילה בתנאים קשים כדי לאתר לכודים. בשדה התעופה של מקסיקו סיטי נשברו חלונות רבים, והחשמל קרס בחלקים נרחבים בבירה עצמה, כך שלמעלה ממיליון בני אדם הושפעו. הלימודים באזורים נרחבים בדרום מקסיקו בוטלו היום.

"מעולם לא הייתי במקום שהאדמה זזה בו כך", סיפר תושב מקומי. "בתחילה צחקתי, אבל כשהאורות כבו, לא ידעתי מה לעשות. כמעט נפלתי". ברחבי הבירה יצאו אנשים מביתם באישון לילה כשהם בפיג'מות ועטופים בשמיכות. "זה הרגיש נורא, חשבתי שהבניין עומד ליפול", סיפרה תושבת מקסיקו סיטי.

הרשויות במקסיקו מעריכות כי הרעידה, שהמוקד שלה היה באוקיינוס השקט, הייתה חזקה יותר מהרעידה ב-1985 שפגעה במקסיקו סיטי והרגה אלפים, אך הנזק שנגרם הפעם היה קטן יותר.

הסוכנות הגיאולוגית של ארצות-הברית מסרה כי מוקד הרעש היה במרחק של כ-87 קילומטרים מהעיר פיחיחיפן, בדרום מערב מקסיקו, ובעומק של כ-69 קילומטרים מתחת לפני הים. הרעידה הורגשה גם בגוואטמלה השכנה. שורה של רעשי משנה בעוצמה של 4.3 עד 5.7 בסולם ריכטר הורגשו לאורך הלילה.