פייסבוק: "לא מסוגלים" לחשוף את המודעות הקשורות לרוסיה

גובר הלחץ על הרשת החברתית לחשוף לציבור את המודעות שנרכשו בפלטפורמה שלה בידי גורמים רוסיים, במטרה להשפיע על הבחירות בארה"ב ב-2016 ■ פייסבוק: "העברנו את הממצאים לרשויות החוקרות"

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

 

למרות לחץ הולך וגובר עליה, הודיעה פייסבוק כי "אינה מסוגלת" לחשוף בפומבי אילו מודעות נרכשו בפלטפורמה שלה בידי חשבונות הקשורים לרוסיה, במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. 

"כתוצאה הן מהחוק הפדרלי והן מהעובדה כי החקירות מתנהלות מול הרשויות הרלוונטיות, איננו יכולים לחלוק את המודעות", נמסר אתמול (ו') מדוברות פייסבוק. 

מוקדם יותר השבוע חשפה הרשת החברתית כי רשת של חשבונות מזויפים המקושרים לארגון רוסי ידוע, המנהל פעילות תעמולה מקוונת, רכש מודעות בסך כולל של כ-100 אלף דולר, במטרה להעצים מסרים פוליטיים מעוררי פילוג.

מאז הודעתה של פייסבוק הולך וגובר הלחץ עליה לחשוף בפומבי את המודעות עצמן. שלשום (ה'), סנטור מארק וורנר, סגן יו"ר הוועדה המודיעין של הסנאט, קרא לפייסבוק לחשוף לציבור את המודעות שלפיה היו קשורות לפעילים רוסים.

האמריקאים "צריכים להיות מסוגלים לדעת האם ישנו מידע (אינטרנטי) במימון זר הזורם אל מערכת הבחירות שלהם", אמר שלשום וורנר במהלך פאנל באירוע שנערך בידי "הברית למודיעין ולביטחון לאומי. "ההשפעה של זה צוברת תאוצה אדירה, אני טוען, יותר מטלוויזיה ומרדיו".

בפוסט שהודיע על המודעות הרוסיות ביום רביעי, ראש מערך הביטחון בפייסבוק, אלכס סטאמוס, אמר כי החברה "חלקה את ממצאיה עם הרשויות בארה"ב החוקרות את הנושאים הללו". לפי רויטרס, פייסבוק העבירה את ממצאיה ליועץ המיוחד רוברט מולר, המוביל את חקירת הממשל בפרשת ההתערבות הרוסית במערכת הבחירות מהשנה שעברה.

דובר פייסבוק סירב לומר אתמול אם החברה הראתה למולר את המודעות עצמן או האם שיתפה מידע בנוגע לאופן שבו המודעות כוונו באופן ספציפי למשתמשים באתר שלה. הדובר גם סירב לומר האם פייסבוק תחשוף את המודעות לציבור לאחר שתושלם חקירתו של מולר.

כמה מומחים העריכו כי המודעות היו עשויות להגיע ולהשפיע על יותר מ-30% מאוכלוסיית ארה"ב.