הרעה: המדינה מקצרת את תקופת התשלום על קרקע לבנייה

ברשות מקרקעי ישראל קיצרו בחצי את מועד התשלום עבור קרקעות המיועדות לבנייה רוויה מ-180 ל-90 יום; "מצב זה מפשט מאוד את העסק"

תיבות המכרזים ברמ"י / צילום: דרור מרמור
תיבות המכרזים ברמ"י / צילום: דרור מרמור

בשקט-בשקט החליטו ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לשנות פרט מהותי מאוד במכרזי המקרקעין. בעקבות החלטה שהתקבלה לאחרונה, מועד העברת התשלום על הקרקעות למדינה על ידי הזוכים במכרז יהיה בתוך תקופה של 90 יום.

עד היום, במכרזי רשות מקרקעי ישראל לבנייה רוויה (בניינים), התשלום עבור הקרקע היה בתוך תקופה של עד 180 יום, לאחר 30 יום הצמדה, והתשלום עבור הפיתוח היה עד 60 יום. במקביל, במכרזים משותפים עם משרד הבינוי והשיכון, בבנייה רוויה ובבנייה נמוכה מרוכזת, התשלום עבור הקרקע היה עד 180 יום והתשלום עבור פיתוח היה עד 170 יום. בעסקאות בפטור ממכרז, מועדי התשלום היו עד 60 יום.

במכרזים שלא בבנייה רוויה, התשלום עבור הקרקע ועבור הפיתוח היה ככלל לא יותר מ-60 ימים, כאשר לאחר 30 יום בחלק מן המכרזים הייתה הצמדה, ובחלק הייתה ריבית פיגורים.

כעת, ברמ"י החליטו לשנות את המצב ולאחד את התקופות בכל סוגי המכרזים. בבנייה רוויה מדובר בהרעת תנאים מובהקת, כאשר מועד התשלום נחתך בחצי - מ-180 יום ל-90 יום בלבד.

מרמ"י נמסר בהקשר זה כי "על מנת לפשט ולקבוע מועדים אחידים לתשלום עבור הקרקע ולתשלום עבור הפיתוח, הוחלט שכלל התשלומים במכרזי רשות מקרקעי ישראל (לרבות מכרזים משותפים עם משרד השיכון) יהיו ככלל 90 ימים ללא ריבית והצמדה". עוד נמסר כי ישנה סמכות לרשות או למשרד השיכון להאריך את התשלומים ל-180 יום (עם הצמדה לאחר 90 יום). סמכות זו תופעל בין היתר במכרזים בהם מסירת הקרקע מאוחרת מאוד.

"חלק הרוויחו"

"מצב זה מפשט מאוד את העסק. היזמים מקבלים שובר שתקף ל-90 יום ללא כל הצמדה או ריבית והם אינם נדרשים להגיע למרחבים ולעדכן את השוברים. נוסף לכך, כללים אחידים יגרמו לכך שלא יהיו פספוסי מועדים של זוכים רבים, שגרמו לביטולי זכיות. נציין כי חלק ניכר מהעסקאות הרוויחו מהעניין, שכן מתשלום של 60 יום זה הפך ל-90 יום".

ברמ"י אמנם בוחרים להדגיש את המצב שבו חלק מהמכרזים קיבלו הארכה, אך מצד שני קבלנים ויזמים מלינים על שינוי המצב בבנייה רוויה, ודאי בתקופה שבה דורשים מהם (במסגרת מכרזי מחיר למשתכן) לכווץ מראש את שולי הרווח על מנת לזכות במכרז. "אני לא מצליח להבין את ההיגיון מאחורי המהלך הזה", אומר מנכ"ל אחת מחברות הנדל"ן הגדולות למגורים, "למה לקצר עכשיו את התקופה? לחברות גדולות זה לא משנה, אבל יש לא מעט קבלנים קטנים שזה יכול להיות מהותי בעבורם".

יתרה מכך. בעוד זמן העברת התשלום על רכישת הקרקע מתקצר, בחלק לא מבוטל ממכרזי מחיר למשתכן מועד מסירת הקרקע ליזמים ולקבלנים דווקא הולך ומתרחק. אמנם ברמ"י אומרים שבמקרים כאלו יכולה להרשות להאריך את התקופה ל-180 יום, אך לא פורטו קריטריונים לנושא.

יזם שפועל במחיר למשתכן אמר על כך כי "המדינה מצד אחד אומרת שהיא הולכת לקראת הקבלנים והיזמים כדי לקדם את אותם פרויקטים, אבל מצד שני היא מגיעה עם מהלך של קיצור זמן התשלום, הפועל בדיוק לכיוון ההפוך".

המצב עד עכשיו

- מכרזי בנייה רוויה: תשלום עד 180 יום, לאחר 30 יום הצמדה, דמי פיתוח עד 60 יום

- בנייה נמוכה מרוכזת: תשלום עד 180 יום, תשלום על פיתוח עד 170 יום

- עסקאות בפטור ממכרז: תשלום עד 60 יום

- תשלום תוך 90 יום