הוריקן "אירמה": טראמפ הכריז על פלורידה כאזור אסון

לפחות שלושה בני אדם נהרגו מאז היכה ההוריקן העוצמתי במדינה, כשהוא גורם לשיטפונות ענק ולקריסת עצים ומנופים ■ גובה המים באזורי החוף עלול להגיע ל-4.5 מטר

הוריקן "אירמה" מכה בפלורידה רוייטרס
הוריקן "אירמה" מכה בפלורידה רוייטרס

עם רוחות במהירות של 210 קמ"ש, סופת ההוריקן "אירמה" הותירה מאז אתמול (א') יותר משלושה מיליון בתים ובתי עסק במדינת פלורידה ללא חשמל, עם התקדמותה במדינה שבחוף המזרחי של ארצות-הברית, כשהיא גורמת לשיטפונות ענק. חברת החשמל המקומית העריכה כי עבודות תיקון רשת החשמל עלולות להימשך שבועות.

לפחות שלושה נהרגו בפלורידה אחרי ש"אירמה" זרעה הרס באיים הקריביים, שם נהרגו לפחות 25 בני אדם. לבקשת מושל פלורידה ריק סקוט הכריז הנשיא דונלד טראמפ על הסופה כעל אסון טבע גדול - צעד שמאפשר העברת סיוע מהממשל הפדרלי למדינה וכן מתן עזרה למשקי בית שנפגעו מהסופה.

הסופה שהביאה עמה גשמי זלעפות התקדמה לעבר החוף המערבי של מיאמי, אחרי שפגעה באיים הדרומים של פלורידה מוקדם יותר. בעיר נייפלס נרשמו הצפות בגובה של כשני מטרים. העיר צפויה לספוג נזק רב מ"אירמה" שנחלשה הלילה לדרגה 2, אולם לפי המרכז הלאומי להוריקנים היא עדיין עוצמתית ונעה במהירות של 192 קמ"ש כשהכתה במרקו איילנד שלחופה המערבי של פלורידה. עין הסערה הגיעה בשעות הבוקר אל מדרום לעיר טמפה. בהמשך צפויה "אירמה" לנוע אל צפון פלורידה ודרום-מערב ג'ורג'יה ולהיחלש לכדי סופה טרופית. בים הקריבי נחלשה סופת ההוריקן "חוזה" לדרגה 3 והיא מוסיפה לנוע לכיוון ארצות-הברית.

הרשויות בפלורידה העבירו הלילה אספקת חירום לאיים הדרומיים ("הקיז") שנפגעו מהסופה, הצפויה להגיע בהמשך היום ליעדה. על אף שהסופה נחלשה העוצר שהוכרז בערים ברחבי המדינה נותר בתוקף והתושבים נקראו להישאר בבתיהם או במקומות מקלט. כך למשל, בעיר אסטרו נאספו כ-8,000 תושבים באולם הוקי ששימש כמקלט מהסופה.

הנשיא דונלד טראמפ מתכנן לבקר באזור מוכה האסון, ואמר עם שובו לוושינגטון מקמפ דייוויד כי "הוא מקווה שלא הרבה אנשים יישארו" בנתיב הסופה, שאותה הוא כינה "מפלצת ענקית". לדבריו, "ניסינו להזהיר את כולם. זהו נתיב רע מאוד להיות בו". הנשיא שיבח את רשויות החירום ואת משמר החופים, ואמר כי תגובתם להוריקן מתנהלת "היטב". לפי הבית הלבן , טראמפ שוחח עם מושלי ג'ורג'יה, אלבמה, קרוליינה הדרומית וטנסי, שכולן עלולות להיפגע מהסופה.

מושל פלורידה ריק סקוט, אמר כי "זה היה שבוע מאתגר למדינה שלנו". לדבריו, "החובה שלי היא להגן על תושבי פלורידה. הסופה פה כעת והחיים של כולם חשובים. עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי להתכונן לסופה, אבל אף פעם אי אפשר להתכונן מספיק. קיבלנו סיוע ישיר מ-16 מדינות. נעבור את זה יחד".

בכמה ערים בפלורידה תועדו מקרים שבהם ניצלו פורצים את העזיבה ההמונית של תושבים וניסו לגנוב רכוש. חלק מן המקרים התגלו הודות לתושבים שהזעיקו שוטרים לאחר שצפו בגנבים במצלמות האבטחה. במקרה אחר, בעיר סיינט פטרסבורג, הגיע אדם לבית משפחתו כדי לוודא שכל מכשירי החשמל מנותקים וגילה שאירעה פריצה.