רוזנטל: ל-IDB יש 7 שכבות בחו"ל - דרך טובה להלבנת הון

ועדת הכספים דנה בהחלטת שקד, שנחשפה ב"גלובס", שלא להתערב במהלך הקיפול שהציעה אי.די.בי ■ משרד המשפטים: "תכלית המהלך של אי.די.בי - עקיפת חוק הריכוזיות"

"תכלית המהלך של אי.די.בי הוא להתחמק מחוק הריכוזיות, לא מצאנו לו תכלית אחרת" - כך אמרה היום נציגת משרד המשפטים בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, בעקבות חשיפת "גלובס" על החלטת שרת המשפטים איילת שקד שלא להתערב במהלך הקיפול שהציעה אי.די.בי לצורך עמידה בדרישת חוק הריכוזיות לקיפול הקומה הרביעית עד סוף 2017.

נציגת משרד המשפטים, רוני טלמור, אמרה כי "אי.די.בי תיתן לחברה הפרטית הלוואת מוכר כנגד שיעבוד מניות דסק"ש לטובת אי.די.בי ונושיה. הכספים של אי.די.בי ממשיכים להיות מקור המימון המרכזי לשליטה של אלשטיין בדסק"ש. גם אנחנו ראינו את החשש הרוחבי שאותו מקרה יוכל לשמש תקדים למקרים נוספים בעתיד. שרת המשפטים החליטה משיקולי מדיניות שלה שהיא לא רוצה לקדם בעת הזו שיקולי חקיקה".   

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, אמר כי "אני תומך בדעה של שרת המשפטים, משום שאנחנו לא יכולים לקום בבוקר ולהגיד 'וואוו טעינו'. אי.די.בי באו עם רעיון שבאמת עוקף את ועדת הריכוזיות, מהבחינה הזאת שחברת אג"ח נחשבת כשכבה. זאת פרצה שקיימת בחוק. אתם באים אליי ואומרים לי שצריך להוריד את הרגולציה. לא פחות חשוב לטפל באי-ודאות רגולטורית".

האוזר נשאל מה יקרה אם חברות נוספות יבקשו להתבסס על התקדים, ואמר: "ככל שיבואו מקרים כאלה, נצטרך לטפל בהם, ואז נשקול לעשות שינוי חוק. אני לא חושב שצריך לשנות היום את החוק בגלל שיש לנו מקרה אחד. חוק הריכוזיות השיג את מטרתו".

טלמור ציינה כי "חוק הריכוזיות לא כולל מנגנון של בחינה ואישור מראש של עסקאות - ולכן שרת המשפטים לא אישרה שום דבר. הבהרנו לנציגי אי.די.בי שאנחנו לא נותנים להם אור ירוק לשום עסקה, אלא להפך - הבהרנו להם שהעסקה מנוגדת לתכלית חוק הריכוזיות כפי שאנחנו מבינים אותה".

טלמור הוסיפה כי "ישנן דרכים מקובלות רבות לקפל שכבות - רוב החברות לצערנו בחרו ללכת בדרך של מחיקת החברה מהבורסה".  

האוזר ציין כי "בעיית הריכוזיות בישראל היא באמת אחת הבעיות היותר חשובות. למעט ארה"ב ובריטניה, בכל המדינות באירופה והמזרח הרחוק - יש שם בעיית שליטה, בעיית ריכוזיות, כמו אצלנו. במדינת ישראל עשו כמה צעדים מאד חשובים כדי להתמודד עם הריכוזיות. יכול להיות מישהו שהוא בעל שליטה שעם מעט הון הוא שולט על גופים מאד גדולים. בשנות ה-90 עשו השוואת זכויות הצבעה. ב-2013 וועדת הריכוזיות הלכה על מהלך שלא עשו אותו באף מקום בעולם - הקיפול. היו 67 חברות ציבוריות בכל השכבות מעל שכבה שלישית בשווי שוק של 90 מיליארד שקל, ומתוכן נשארו היום 13 חברות בשווי שוק של 50 מיליארד, מתוכן 3 בשכבה הרביעית, כולן של אי.די.בי. לאי.די.בי היו 27 חברות, ומתוכן נשארו היום 7, ו-20 חברות קופלו".

הוועדה דנה בשאלה האם שכבת אג"ח צריכה להיות חלק מהשכבות הנספרות. "שכבת אג"ח לא משפיעה על הפער בין הון להצבעה, אני חושב שהיא לא מוסיפה ולא מורידה לעניין השליטה".

יוזמת הדיון, ח"כ זהבה גלאון, הציעה לחוקק חוק הקובע שתאגיד ציבורי או חברת אג"ח לא תיתן אשראי לחברת אחות. "המשמעות היא שחברות לא תוכלנה לקבל הלוואות מחברות ציבוריות אחיות. אם לא נעשה את זה, נראה התפרסות לרוחב של חברות, ונראה עסקאות מימון של חברות בינן לבין עצמן - בדיוק כפי שראינו בפירמידה האנכית. זו קומבינה ושערורייה שאין כדוגמתה מה שאי.די.בי מבקשת לעשות".

גלאון ציינה כי שקד אמרה בתשובתה כי היציבות הרגולטורית מונעת ממנה מלחוקק תקנות שיסתמו את הפרצה ואמרה כי "בשם היציבות הרגולטורית מכשירים כל שרץ. אני אומרת הפוך: צריך לסתום את הפרצה הזו בדיוק כדי להבטיח יציבות רגולטורית. נותנים כאן עדיפות פסולה לחברה שפוגעת ביציבות הרגולטורית. רצינו לחוקק חוק שימנע עקיפת חוק הריכוזיות ושימוש בכסף ציבורי בידי בעל שליטה יחיד כדי להשיג שליטה על הפירמידה. עכשיו אומרים 'לא. אתה מוצלח, אדוררדו אלשטיין, אתה יודע לעשות אקרובטיקה פיננסית, אז אישרו לך. זו לא פרצה זה תמריץ. למה כל שאר החברות פראייריות? למה הם קיפלו? הם יעשו את אותו טריק שעשה אלשטיין - במקום לעשות פירמידות לגובה, יעשו פירמידות לרוחב. יש כאן גם מימון צולב של חברות-אחיות, וגם המימון הזה נועד לאפשר מכירה עצמית, זה חמור כפליים. חברת בננות תקנה בכסף ציבורי".  

ח"כ מיקי רוזנטל ציין כי יש לקונה נוספת בחוק כיון ששכבות בחו"ל אינן נספרות, וציין כי אי.די.בי עצמה נשלטת על-ידי חברה ציבורית הנסחרת בבורסה של ארגנטינה. " לאי.די.בי יש 7 שכבות בחו"ל מעל הארבע הישראליות - זו הדרך הכי טובה להלבנת כספים, אין דרך טובה יותר", אמר רוזנטל. "המחוקק התכוון לזה שאי-אפשר יהיה לקנות חברה ששווה מיליארדים בכמה מאות מיליונים. אם לא נתקן את החוק, המשמעות תהיה החזרת הריכוזיות והעלאת מחירים".

האוזר אמר בתגובה כי "הרשות החליטה במכוון שהיא לא נוגעת בחברות זרות, משום שאנחנו מגינים על משקיעים שלנו - לא לנו לעשות את זה". 

באי.די.בי מציינים כי בצד ההון, הצד המהותי של חוק הריכוזיות, החברה עמדה בדרישות החוק במלואן, ובכלל זה ביטול שתי קומות על-ידי הזרמת הון של 650 מיליון שקל לצורך מחיקת אי.די.בי פיתוח. לדברי גורמים בקבוצה, "נותר רק עניין החוב, שהוא משני, משום שאפילו חברה בעלת אג"ח אחד נספרת כשכבה. אף אחד לא יכול לחלוק על כך שאנחנו עושים פעולה לגיטימית שעומדת בכל דרישות החוק כלשונן. לעשות תיקון חקיקה רק כדי לעצור חברה אחת - זה מהלך לא הגיוני".