שינוי כיוון: וול סטריט מפנה כתף קרה לרוכשים מסין

אחרי ש-2016 נסגרה כשנת שיא של עסקאות רכישה של תאגידים סיניים, בארה"ב, באירופה ואפילו ביפן נערמים על הרוכשים מכשולים פוליטיים ורגולטוריים שמפחיתים את סיכוייהם להתרחב באמצעות רכישות חוצות גבולות

דגל סין בוול סטריט. הרוכשות הסיניות שנחשבו לאמינות מאבדות גובה / צילום: רויטרס
דגל סין בוול סטריט. הרוכשות הסיניות שנחשבו לאמינות מאבדות גובה / צילום: רויטרס

עסקאות מיזוגים ורכישות סיניות לפי שוק, 2017
 עסקאות מיזוגים ורכישות סיניות לפי שוק, 2017

חברות סיניות שמבקשות לרכוש או להשקיע בעסקים בחו"ל נתקלות בקשיים גוברים גם אם הן מסכימות לטווח המחירים הגבוה ביותר.

בארה"ב, באירופה ואפילו ביפן נערמים מכשולים פוליטיים, רגולטוריים ואחרים לעסקאות רכישה חוצות-גבולות של חברות סיניות, וחלק מהמוכרים נרתעים אפילו מעסקאות עם חברות בעלות קשרים הדוקים לסין היבשתית.

במקביל, ממשלת סין מטילה מגבלות על חלק מהחברות הסיניות שעשו את העסקאות הגדולות ביותר בחו"ל, מחשש שיציאת הון מהמדינה ורמות החוב הגבוהות מסכנות את הכלכלה.

כל המגבלות האלה מפחיתות את סיכוייהן של חברות סיניות שעדיין יש להן המשאבים והיכולת להרחיב את פעילותן בחו"ל. מגבלות אלה גם מקדירות עוד יותר את סצנת המיזוגים והרכישות העולמית, שמתאפיינת השנה באפרוריות. התפתחות שלילית זו מבחינתן של החברות הסיניות מתרחשת לאחר שבשנים האחרונות הן מיצבו את עצמן כרוכשות אמינות של חברות אמריקאיות.

"במובנים מסוימים הן היו הקונות האידיאליות, מכיוון שהיה להן חזון ארוך טווח ופנקס צ'קים ללא הגבלה", אמר סקוט ברשיי, מנהל עולמי של מיזוגים ורכישות במשרד עורכי הדין Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & Garrison בניו-יורק. עסקאות הרכישה שלהן "בהחלט העלו את מחירי הנכסים", הוסיף ברשיי.

עסקאות סיניות של חברות ונתחי חברות אמריקאיות
 עסקאות סיניות של חברות ונתחי חברות אמריקאיות

צניחה של שליש בהיקף העסקאות

מתחילת השנה הנוכחית הכריזו חברות סיניות על עסקאות חוצות-גבולות בשווי כולל של 113 מיליארד דולר - צניחה של קרוב לשליש לעומת התקופה המקבילה אשתקד, על פי נתוני דיאלוג'יק.

בימים אלה, עצם העובדה שמדובר בחברה סינית עלולה להפוך לחיסרון במו"מ במיזוגים ורכישות.

במועד מוקדם יותר הקיץ, הציעה יצרנית מוצרי החלב הגדולה ביותר בסין, Inner Mongolia Yili Industrial , יותר מ-900 מיליון דולר עבור סטוניפילד פארם (Stonyfield Farm), יצרנית יוגורט מלונדונדרי, ניו-המפשייר שבארה"ב, לדברי מקורות יודעי דבר.

אך הבעלים של סטוניפילד, ענקית המזון האירופית דנונה, מכרה את החברה ליצרנית מוצרי החלב הצרפתית לקטליס. אחת הסיבות לניצחונה של לקטליס הייתה שדנונה ויועציה חשו כי מכירת סטוניפילד לחברה סינית תהיה כרוכה בחוסר ודאות רגולטורי רב מדי, לדברי מקורות יודעי דבר.

ביפן הקדישה טושיבה חודשים ארוכים לחיפוש אחר קונה לחטיבת שבבי הזיכרון הגדולה שלה. תחילה דחתה טושיבה הצעת רכש גבוהה מ-Hon Hai Precision Industry, הידועה יותר בשם פוקסקון, לאחר שפקידים בממשלת יפן הביעו דאגה מהסיכון שטכנולוגיית השבבים של טושיבה תודלף לסין, שבה מחזיקה פוקסקון - שמשרדיה הראשיים שוכנים בהונג-קונג - בפעילויות ייצור נרחבות של מוצרי אלקטרוניקה.

אך המו"מ על העסקה עדיין לא נפסק סופית, וטושיבה ממשיכה לשקול הצעות שונות, כולל הצעה של פוקסקון.

סין עצמה מגבילה השקעות

לאחרונה פרסמה ממשלת סין תקנות רשמיות שמבהירות את סוגי העסקאות שחברות סיניות יכולות לבצע. התקנות מגבילות השקעות בחו"ל בתעשיות כגון נדל"ן, בתי מלון ושירותי בידור, ומעודדות עסקאות במגזרים כגון טכנולוגיה. לפני פרסום התקנות הרשמיות, היו החברות הסיניות כפופות לביקורת רגולטורית הדוקה עוד יותר. רכישות שקשורות לעסקי הליבה של חברה זוכות בדרך כלל לאישור, והן ממשיכות להתבצע, אך עסקאות בהיקף מסוים נבדקות בקפדנות רבה יותר, לדברי בנקאים.

עם זאת, התקנות - שנועדו לבלום עסקאות חוצות-גבולות ובריחת הון - הובילו להאטה ניכרת בקצב העסקאות הסיניות לאחר שנת השיא 2016, שבה הכריזו תאגידים סיניים ממשלתיים ופרטיים על עסקאות רכישה בחו"ל בשווי כולל של יותר מ-220 מיליארד דולר.

אשתקד הכריזה כמצ'יינה על השתלטות בת 43 מיליארד דולר על ענקית מוצרי החקלאות סינג'נטה, בעסקה שאמורה הייתה להיות העסקה הסינית הגדולה ביותר בחו"ל. ביצוע העסקה נדחה כמה פעמים בשל חששות מפגיעה בתחרות מצדה של נציבות האיחוד האירופי, ולבסוף היא נסגרה כמה חודשים לאחר מועד הסגירה המקורי.

התכווצות חדה בעסקאות בארה"ב

פעילות המיזוגים והרכישות הסינית-אמריקאית רשמה התכווצות חדה יותר. מתחילת השנה הנוכחית הוכרזו 86 עסקאות סיניות בארה"ב בשווי כולל של 9.9 מיליארד דולר, לעומת 118 עסקאות בשווי כולל של 3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אחת הסיבות לכך היא שהוועדה להשקעות זרות של ארה"ב)CFIUS(- גוף רב-משרדי שבודק את השפעתן של עסקאות על הביטחון הלאומי בארה"ב - החמיר את בדיקת העסקאות הסיניות באופן שמאריך את זמן אישורן.

במהלך יוצא דופן, הודיעו החודש קניון ברידג' קפיטל פרטנרס, הנתמכת בידי ממשלת סין, ולאטיס סמיקונדקטור, הפועלת מפורטלנד במדינת אורגון, כי יבקשו מהנשיא דונלד טראמפ לאשר עסקה שעל מניעתה או השעייתה CFIUS מתכוונת להמליץ, לטענתן. עד כה ניסו שתי החברות לזכות באישור העסקה שלוש פעמים מאז הסכימה לאטיס אשתקד להירכש בידי קניון ברידג'.

כעת שוקלת קניון ברידג' לצאת בהצעת רכש עבור יצרנית השבבים Imagination Technologies הפועלת מבריטניה, לדברי מקור יודע דבר. אך לנוכח האפשרות לבדיקה נוספת מצדה של CFIUS, החליטה החברה הסינית להגיש הצעת מחיר שאינה כוללת את פעילויות Imagination בארה"ב, לדברי המקור.

הלחץ הרגולטורי הגובר מגביר את זהירותם של חלק מבנקאי ההשקעות. בנקים שונים, כולל גולדמן זאקס, מבקשים מלקוחותיהם הסיניות לספק פרטים רבים יותר על מבנה הבעלות ומקורות המימון שלהן לפני שהם מתחילים לעבוד עמן על הפרטים, לדברי מקורות יודעי דבר.

רוכשות סיניות גם הפכו לפחות מבוקשות מכיוון שהשנה מקבלים המוכרים הצעות רכש ממדינות רבות יותר, לדברי כריס ונטרסקה, מנהל עולמי משותף של מיזוגים ורכישות בג'יי.פי מורגן צ'ייס.

באירופה, הגישה השנה החברה הסינית לג'נד הולדינגס, בעלת המניות הגדולה ביותר של יצרנית המחשבים לנובו, הצעת רכש תחרותית עבור החברה הספרדית Allfunds Bank, שמוכרת קרנות נאמנות, לדברי מקור יודע דבר.

המוכרים - כולל הבנק הספרדי בנקו סנטנדר והבנק האיטלקי אינטסה סאופאולו - בחרו בהצעה משותפת של Hellman & Friedman, חברת פרייבט אקוויטי מסן פרנסיסקו, ו-GIC, קרן ההשקעות הריבונית של סינגפור. ההחלטה נבעה בחלקה מחששות בנוגע ליכולתה של לג'נד לזכות באישור ממשלת סין למימון העסקה, על פי מקור יודע דבר.

לג'נד ממשיכה לבצע עסקאות באירופה. החודש היא גיבשה עסקה לרכישת קרוב ל-90% מהבנק הפרטי הוותיק ביותר בלוקסמבורג, Banque Internationale a Luxembourg, תמורת 1.48 מיליארד אירו (1.76 מיליארד דולר).

מכיוון שחברות סיניות נתקלות בקשיים גוברים לחתום - ולסגור - עסקאות בשווקים שבהם הן היו מבוקשות אשתקד, תרות חלק מהן אחר עסקאות רכישה במקומות שבהם הן חשות רצויות יותר, כולל הונג-קונג, סינגפור, ברזיל, הפיליפינים והודו.

לדברי בנקאים, ישראל הופכת לשוק חם עבור חברות סיניות כאלה, לדברי בנקאים. איתמר הר-אבן, אחד ממייסדי Ion Pacific, בנק השקעות שפועל מהונג-קונג, אמר כי לחלק מיעדי הרכישה הישראליים, שהערכות השווי שלהם סבירות, יש קניין רוחני שבו מעוניינות חברות סיניות. לדברי הר-אבן, מספר העסקאות הסיניות-ישראליות שבהן מייעץ בנק ההשקעות שלו, גדול השנה פי שלושה לעומת אשתקד.