רשות המקרקעין לסלינגר: לנהוג בזהירות במימון פרויקט אור ים

בפנייתה מתריעה רשות מקרקעי ישראל כי היא לא תאפשר עבודות פיתוח והעברת זכויות בקרקע, מכיוון שלא הושגה הסכמה עם קרן קיסריה ■ החברה לפיתוח קיסריה: ההיענות למכרז מעידה שהשוק רואה בהתנהלות רמ"י ובאיומיה פעולות-סרק פסולות ומנוגדות לחוק

שלט הפרסומת לאור ים / צילום: גיל ארבל
שלט הפרסומת לאור ים / צילום: גיל ארבל

ימים ספורים לאחר שמכרזים לרכישת קרקע בשכונת אור ים באור-עקיבא נסגרו למתן הצעות, ברשות מקרקעי ישראל מדגישים הן לקרן קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה, שפרסמו את המכרזים, והן לגורמים שאמורים לממן את רכישות הקרקע והבנייה במקום, כי עדיין אין הסכמות בין רמ"י לקרן קיסריה שמאפשרת שיווק הקרקע ויציאה לבנייה.

ל"גלובס" נודע כי במקביל למכתב שנשלח לקרן קיסריה בנושא, החליטו ברמ"י גם לפנות למפקחת על הבנקים בבנק ישראל, חדוה בר, ולממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, כדי להתריע בפניהן כי הצדדים טרם הגיעו להסכמות בנוגע לקרקע.

"בימים הקרובים החברה לפיתוח קיסריה, החברה המבצעת של קרן קיסריה, צפויה להכריז על הזוכים בהליך תחרותי לרכישת זכויות במגרשי מגורים בהיקף כולל של כ-900 יחידות דיור בפרויקט אור ים שבאור-עקיבא", כך במכתב שהגיע לידי "גלובס". "פרויקט זה מתוכנן על קרקעות אשר הוחכרו על ידי מדינת ישראל לקרן קיסריה בשנת 1962 בחוזה חכירה לתקופה ארוכה. מדובר בחוזה חכירה ייחודי השונה מנוסח חוזה החכירה הסטנדרטי המוכר ליזמים ולבנקים.

"בין רשות מקרקעי ישראל ולבין קרן רוטשילד והחברה לפיתוח קיסריה נתגלעו מחלוקות בקשר לתנאים לפיהם תאשר רשות מקרקעי ישראל העברת זכויות במקרקעין ובעניין תשלום חובות עבר ועדכון דמי חכירה עבור חכירת משנה של המקרקעין. מחלוקת זו נוגעת אף למקרקעין אשר שווקו לאחרונה כאמור. מחלוקות אלה נוגעות לתנאים יסודיים בהתקשרות בין הצדדים, על כל המשתמע מכך.

"לצורך השמירה והפיקוח על הגופים הפיננסיים שמלווים את הפרויקטים, ברצוני להביא לידיעתכן, כי ככל שלא יסתיים המו"מ ולא יוסדרו הנושאים שבמחלוקת, הרשות לא תיתן הסכמתה לביצוע עבודות פיתוח ובנייה במקרקעין ואף לא תסכים להעברת הזכויות על פי ההסכם לצדדים שלישיים". על המכתב חתום מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון. גורמים ברמ"י אישרו כי גם היום טרם הגיעו הצדדים להסכמה בנוגע לשיווק הקרקע ורמזו כי המעשה הנכון מצד קרן קיסריה יהיה להשהות את פתיחת המעטפות עד שיגיעו להסכמות.

במקביל, ל"גלובס" נודע כי המכרז האמור ריכז תשומת לב רבה בקרב יזמים וקבלנים וככל הנראה הוגשו לו עשרות הצעות.

נזכיר כי הקרקע המשווקת בשכונה החדשה אטרקטיבית ליזמים ולקבלנים במיוחד מכיוון שבשנתיים האחרונות כמעט כל מכרזי הקרקע שפרסמה המדינה היו במסגרת התוכנית הממשלתית מחיר למשתכן.

במקביל יש לציין כי המחלוקת בין רמ"י לבין קרן קיסריה הנוגעת לשכונת אור ים לא נעלמה מעיני היזמים. בשבוע שעבר, במסגרת פורום הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט בשיתוף "גלובס", גם נושא זה עלה כאשר מנכ"ל קבוצת משולם לוינשטיין, שאול לוטן, אמר: "היום יש מכרז בקיסריה, לא יודע כמה משתתפים. יש ויכוח ברמה של גן ילדים בין החברה לפיתוח קיסריה בין רשות מקרקעי ישראל. לא יודע מי צודק, אבל הבנקים לא נותנים מימון לדבר הזה, במקום שישימו שלושה אנשים בחדר ויפתרו את הבעיה הזו, פשוט ממשיכים עם אי-הוודאות".

נכון להיום מדובר בשיווק הראשון של קרקע לכ-900 דירות חדשות במסגרת השכונה החדשה שעתידה לכלול בסופו של דבר כ-3,480 דירות. השטח עליו מתוכננת לקום השכונה ממוקם על פני 1,060 דונם בין שכונת אורות באור-עקיבא, כביש 4, כביש החוף וצומת פל"ים.

מהחברה לפיתוח קיסריה נמסר בתגובה: "החברה נמצאת בשלבי בדיקה של תוצאות הבקשה לקבלת הצעות מחיר (RFP) לשיווק קרקע ל-973 יחידות הדיור הראשונות בפרויקט אור ים. מאחר שהרבה חברות, חלקן ציבוריות, הגישו הצעות, אין אנו יכולים לחשוף פרטים נוספים בשלב זה של הבדיקה.

"באמירה כללית, היענות החברות הרבות שניגשו, כמו גם ההצעות עצמן מצביעות, על העניין הרב והפוטנציאל שיש לעיר אור-עקיבא ולפרויקט אור ים ועל כך שגם השוק רואה בהתנהלות רמ"י ובאיומיה פעולות-סרק פסולות, חסרות תוחלת הנעשות בניגוד להוראות החוק".