בואו לעשות אצלנו שבת: אפליקציית One Table צוברת תאוצה

אפליקציית One Table, שהושקה בארה"ב, נועדה לחבר בין יהודים (וגם לא יהודים שרוצים לחוות את חוויית השבת) ולתאם ארוחות שישי בעלות אופי ייחודי

ארוחת טעימות / צילום: נועם הוד
ארוחת טעימות / צילום: נועם הוד

מה כבר לא נאמר על הקהילה היהודית של עמק הסיליקון? ממארק צוקרברג ועד מארק בניוף (שעומד מאחורי "סיילספורס"), הרבה חברים לשבט עומדים בעמדות מפתח בעמק - ופוקדים לא מעט את "אורן חומוס" הישראלית של פאלו אלטו, או את בתי הכנסת הרבים שפזורים ברצף הטריטוריאלי שבין פאלו אלטו רבתי לסן פרנסיסקו.

זו אולי הסיבה שהקהילה הזו מושכת אליה הרבה מאוד צעירים מהקהילה היהודית שרואים את השיוך הדתי שלהם כיתרון ואפילו דלת כניסה לתפקידי מפתח - והסיבה שעוד ועוד אפליקציות קמות לחבר בין צעירי הקהילה היהודית בעמק הסיליקון ומעבר לו. כבר סיפרנו כאן במדור בעבר על Jswipe שהפכה את חוויית ההיכרויות בטינדר ל"כשרה" - עכשיו הגיע הזמן לאפליקציית ארוחות שישי שצוברת תאוצה מפתיעה.

וואן טייבל" (One Table), שמזכירה בשמה את "אופן טייבל", אפליקציית הזמנת המקומות הפופולרית ביותר בארצות-הברית, היא אפליקציה שנועדה לחבר בין יהודים (וגם לא יהודים שרוצים לחוות את חוויית השבת) ולתאם ארוחות שישי בעלות אופי ייחודי.

כותב שורות אלה, למשל, זכה לפני כמה שבועות להיות חלק מארוחת "שבת סאלאם" מסורתית שארגנו צעירים מהקהילה היהודית ביחד עם צעירים מהקהילה המוסלמית שכללה תפילות משתי הדתות לצד מאכלים מסורתיים מהמטבח האיראני, הלבנוני והארצישראלי. החוויה הייחודית כללה לצד תפילות שישי גם המהומים של שירי עם ערביים, סיפורים על הגירה ממדינות ערב לארצות-הברית, ועוד.

בואו לעשות אצלנו שבת
 בואו לעשות אצלנו שבת

האפליקציה מציעה שלל ארוחות שבת בשלל ערים, עם דגש חזק על ערים גדולות עם קהילה יהודית מבוססת - כמו ניו-יורק, סן פרנסיסקו ושיקגו. מארוחת שבת ואמנויות לחימה, דרך ארוחת שבת-הינדו באווירה הודית ועד שבת מיוחדת למתאוששים מפסטיבל ה"ברנינג מן" במדבריות נבאדה - האפליקציה מציעה חוויית שבת ייחודית לכל אחד.

האפליקציה מאפשרת הרשמה לארוחות ותשלום נוח ופשוט באמצעות האתר, כדי לתרום לעלויות ההפקה של האירוע למארגנים. אפשר גם להירשם ולהציע לארח ארוחת שבת. כמה וכמה זוגות יצאו מהארוחות הללו, כמו גם הרבה חוויות מרגשות של פגישות בין אנשים שונים מתרבויות שונות שמעבירים ערב שישי נעים ביחד. על-פי הדיווחים, לא מעט מובילי דעה בעמק הסיליקון גם הם הצטרפו לטרנד ומופיעים לארוחות ברחבי העמק כדי לחוות חוויית שישי "אותנטית" שלא יזכו לקבל במסעדה.

לדברי היזמים שמאחורי האפליקציה הצומחת, ארוחת שישי היא הגורם המרכזי שמחבר צעירים (ומבוגרים) מהקהילה היהודית לדת שלהם, מאחר ומדובר במנהג משפחתי שמערב תרבות ופולקלור עם אוכל ושיחה, ומאפשר ליצור קשרים משמעותיים בין המשתתפים. חלק מהארוחות באפליקציה הן אינטימיות ומיועדות לקבוצות קטנות, אחרות הן בגדר אירוע של ממש ל-30 ואף 50 איש. חלק מהארוחות מיועדות לזוגות, בעוד אחרות מושכות אליהן רווקים שמחפשים פרטנר או פרטנרית להעביר איתם עוד כמה שבתות בעתיד.

היזמים מאחורי האפליקציה הייחודית מקווים להרחיב את השימוש באפליקציה בחודשים הקרובים ולהתרחב לערים נוספות באמצעות אירועים ייחודיים ויצירתיים שמערבים, לצד קהל היעד הטבעי, גם אנשים ש"בדרך-כלל לא ממהרים לפנות עצמם לארוחות שישי".