עלות שכרו של שולץ בטבע: עד 100 מיליון דולר ב-5 שנים

חבילת התגמולים של שולץ היא הגבוהה ביותר שניתנה אי-פעם למנכ"ל של חברה ישראלית ■ טבע נחשבה לאורך השנים כצנועה יחסית לתעשייה בה היא פועלת, בכל הקשור לשכר הבכירים בה שולץ רק יצטרך לשרוד את כל תקופת החוזה

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

"האיש השווה 30 מיליארד קרונות דניות", זו הייתה אחת הכותרות בתקשורת הדנית בעקבות הדיווח על מינויו של קאר שולץ למנכ"ל טבע . 30 מיליארד קרונות שוות כ-4.8 מיליארד דולר, ובאתר TV2 הדני חישבו זאת בכך שבעקבות הדיווח על מעברו של שולץ מלונדבק לטבע, שווי השוק של טבע זינק אתמול ב-3 מיליארד דולר, בעוד ששוויה של לונדבק נפל בכ-1.8 מיליארד דולר.

אז כמה באמת שווה שולץ לטבע? אם לשפוט לפי חבילת השכר הנדיבה שניתנת לו, התשובה היא הרבה מאוד. שולץ חתם על חוזה העסקה לתקופה של חמש שנים, ובהנחה שישרוד בטבע בכל התקופה הזאת (לאור ההיסטוריה העגומה של מנכ"לים קודמים, זה לא מובן מאליו), עלות שכרו עשויה להגיע במקסימום להיקף כולל של 100 מיליון דולר - הרבה יותר מכל מנכ"ל של חברה ישראלית לפניו. סכום זה יתקבל רק אם שולץ יעמוד בכל היעדים שיוצבו לו ויקבל בהתאם את הבונוס המקסימלי מדי שנה.

חבילת השכר מורכבת משכר בסיס שנתי של 2 מיליון דולר, בונוס בהיקף שיגיע עד 200% מהשכר השנתי (כלומר 4 מיליון דולר), וכן תגמול הוני בשווי הוגן של 6 מיליון דולר - ובסך הכול עד 12 מיליון דולר לשנה - כלומר עד 60 מיליון דולר במשך חמש שנים. בנוסף יקבל שולץ עם הגעתו לטבע מענק חתימה בגובה של 20 מיליון דולר, וכן שלוש חבילות של מניות חסומות, בסכום כולל שיגיע גם הוא עד 20 מיליון דולר: הראשונה בהיקף 5 מיליון דולר, ועוד שתיים בהיקף 7.5 מיליון דולר כל אחת, שאותן יקבל אם המניה תגיע לרמת מחיר מסוימת תוך שלוש שנים, ותוך חמש שנים, מתחילת כהונתו. המניות החסומות ניתנות לו על בסיס מחיר המניה לפני ההודעה על כהונתו, כלומר כ-15.5 דולר, ובכפוף לכך שימשיך לכהן בתפקידו במועד ההבשלה של אותן מניות.

טבע נחשבה לאורך השנים כחברה צנועה יחסית לתעשייה בה היא פועלת בכל הקשור לשכר הבכירים בה, בטח בהשוואה למתחרה מיילן, שב-2016 עלות שכר היו"ר שלה רוברט קורי הגיעה ליותר מ-100 מיליון דולר (כולל תגמולים הקשורים לפרישתו מתפקיד יו"ר פעיל), והמנכ"לית הת'ר ברש קיבלה שכר בעלות של 13.8 מיליון דולר.

שכרו של שולץ הוא הגבוה ביותר שניתן למנכ"ל טבע עד כה. בעוד ששכר הבסיס השנתי של ג'רמי לוין ב-2013 עמד על 1.2 מיליון דולר, ושכר הבסיס של המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן היה כ-1.52 מיליון דולר (בדומה לזה שאושר למנכ"ל הזמני, יצחק פטרבורג), השכר הבסיסי של שולץ הוא 2 מיליון דולר.

"כשאתה נואש - אתה משלם הרבה"

ובכל זאת, נראה שהפעם בשוק מקבלים את הנושא בהבנה. "אין לזלזל בחבילת התגמולים", כתבה האנליסטית ליאב אברהם מסיטי. בראיון שפורסם בבלומברג צוטט אורי הרשקוביץ, מנהל השקעות ראשי בקרן Nexthera, באומרו שטבע "הייתה נואשת. אם אתה מחפש מנכ"ל הרבה זמן ואף אחד לא מוכן לקחת את התפקיד, אתה משלם הרבה".

אגב, בעוד שלפני שלושה חודשים, כשהתגמולים למנכ"ל הזמני פטרבורג עלו להצבעה באסיפה הכללית, הדבר גרר תגובות חריפות מצד פוליטיקאים (שלי יחימוביץ' למשל הגדירה זאת אז "שערוריית השכר המופרע בטבע") - הפעם לא נצפו ציוצים בנושא בטוויטר.

עבור שולץ, מדובר בשדרוג לעומת שכרו בלונדבק. ב-2016, עלות שכרו בחברה הדנית עמדה על 37.8 מיליון קרונות, כ-6 מיליון דולר בשער החליפין הנוכחי. מתוך זה, שכר הבסיס שלו היה כ-1.2 מיליון דולר, והיתר - בונוסים, תגמול מנייתי ותגמולים אחרים.

המלצות אנליסטים על טבע אחרי הדיווח על מינוי שולץ
 המלצות אנליסטים על טבע אחרי הדיווח על מינוי שולץ