אקטיביזם משתלם: ההמלצות החמות על פריגו ואימפרבה

חברת התרופות וחברת הסייבר רושמות עליות במניותיהן מאז כניסת הקרנות האקטיביסטיות

בדיוק לפני שנה הקרן האקטיביסטית Starboard Value נכנסה להשקעה בחברת התרופות פריגו , והחלה "לנער" את הדירקטוריון ולהעלות דרישות לשינוי. בכנס של CNBC שנערך אתמול בניו יורק, דיבר מנכ"ל הקרן ומנהל ההשקעות הראשי שלה, ג'פרי סמית', ואמר כי פריגו הייתה "רעיון ההשקעה הטוב ביותר" שלו. בתגובה זינקה מניית פריגו בניו יורק ב-4.6% למחיר של 89 דולר, שמשקף לחברה שווי של 12.7 מיליארד דולר.

פריגו היא חברת תרופות גנריות שפעילה בעיקר בשוק התרופות ללא מרשם במותג הפרטי (Store brand OTC), ולדברי סמית', "זה עסק יפה, והמותג הפרטי היום גדול יותר מכל מותג אחר". סמית' התייחס לאיום אפשרי מצד ענקית הקמעונאות און-ליין אמזון, ואמר כי "בעוד שאמזון מהווה איום אמיתי לחברות צרכניות רבות, אנחנו דווקא מאמינים שהיא מייצגת הזדמנות גדולה לפריגו", בהתכוונו לכך שאמזון עשויה להיות ערוץ הפצה מרכזי למוצריה של פריגו.

מניית פריגו
 מניית פריגו

סטארבורד השקיעה לראשונה בפריגו לפני שנה על רקע החולשה במניה, ובספטמבר שעבר פורסם שהיא מחזיקה 4.6% ממניות פריגו. מאוחר יותר רכשה הקרן מניות נוספות, והיא מחזיקה כעת ב-6.7% ממניות החברה בשווי נוכחי של 798 מיליון דולר. הרכישות של הקרן בשנה האחרונה בוצעו במחירים שנעו בין 77-98 דולר למניית פריגו, לעומת כ-89 דולר כיום.

לפני מספר חודשים, בעקבות הלחץ מצד סטארבורד חתמה פריגו על הסכם עם הקרן, שבעקבותיו עזבו ארבעה דירקטורים את תפקידם ומונו שלושה דירקטורים חדשים מטעם סטארבורד. נוסף על כך, לקרן ניתנה אפשרות להמליץ על שני דירקטורים נוספים, כך שבסיום המהלך, מתוך 11 דירקטורים שלושה הם נציגי הקרן ושניים נוספים הומלצו על ידה. הקרן לא מסתירה את הכיוון הרצוי מבחינתה לפריגו - מכירה של חלקים מפעילות החברה, ובראשם הפעילות הגנרית. על כך אמר אתמול סמית' כי החברה עורכת "בחינה אסטרטגית" של העסק הגנרי שלה, והמהלך עשוי להסתיים במכירה, פיצול או שיתוף פעולה.

נזכיר, שמנכ"ל פריגו ג'ון הנדריקסון הודיע לפני שלושה חודשים על כוונתו לפרוש, ועד כה לא מונה לו מחליף. ההערכות הן שגם עזיבתו של הנדריקסון קשורה במידה מסוימת ללחצים מצד סטארבורד.

אליוט מימשה מניות אימפרבה

קרן אקטיביסטית אחרת שגם היא מרוצה מההשקעה שביצעה בשנה שעברה היא קרן הגידור Elliott Associates, שמחזיקה במניות חברת אבטחת הסייבר אימפרבה.

אליוט נכנסה להשקעה באימפרבה, אותה הקים שלמה קרמר, במאי-יוני 2016 כשרכשה מניות במחירים שבין 33-41 דולר למניה, והגיעה להחזקה של 10.9% בחברה. הקרן הניו-יורקית הכריזה שהיא מאמינה כי אימפרבה "פועלת בתחום אסטרטגי במיוחד בתעשיית הטכנולוגיה, עם מעמד תחרותי אטרקטיבי והיצע מוצרים משכנע" - היבטים שלדעתה אינם באים לידי ביטוי בשווי הנוכחי של אימפרבה. בהשפעת הקרן ובעקבות דיאלוג עם החברה, דווח מאוחר יותר כי אימפרבה שכרה בנק השקעות במטרה לחפש אפשרויות אסטרטגיות, כולל מכירת החברה.

מאז חלפה מעל שנה, ואימפרבה אמנם לא נמכרה, אך הקרן האקטיביסטית דווקא מרוצה מהנעשה בחברה. מדיווח שהועבר אתמול (ג') עולה שהקרן מכרה חלק מהמניות שברשותה וירדה להחזקה של 9.5% באימפרבה. בימים האחרונים נמכרו מניות תמורת כ-5 מיליון דולר ולפי מחיר של קרוב ל-46 דולר למניה - פרמיה בשיעור דו-ספרתי על המחיר שבו נרכשו. לפי הדיווח, הקרן "מרוצה מההתקדמות התפעולית שהושגה בחברה בשנה האחרונה, כולל שיעור הצמיחה בהכנסות של 29% ברבעון האחרון והשיפור המשמעותי ברווח התפעולי". בקרן מרוצים גם ממינוי כריס היילן לתפקיד המנכ"ל לאחרונה.

אימפרבה נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר, ושווי ההחזקה של אליוט בחברה הוא כ-146 מיליון דולר.

מניית אימפרובה
 מניית אימפרובה