מבחן כוח ראשון: ועידת העבודה אישרה את השינויים של גבאי

יו"ר מפלגת העבודה התייצב לראשונה מול ועידת המפלגה והצליח לחזק את סמכויותיו ■ בין היתר הוא הצליח לשריין 4 מקומות ל"פנים חדשות" ■ "גם הבית שלנו זקוק לשינוי", אמר

אבי גבאי/ צילום: שלומי יוסף
אבי גבאי/ צילום: שלומי יוסף

ועידת מפלגת העבודה אישרה הערב (ה') את השינויים שהציע היו"ר אבי גבאי בחוקת המפלגה. השינויים עברו ברוב גדול בכינוס שנערך בגני התערוכה בתל-אביב, ואליו הגיעו 400 איש בלבד, והם מחזקים את כוחו וסמכויותיו של היו"ר ומחלישים את המנגנון המפלגתי. במסגרת השינויים בחוקה, הועברו לידי היו"ר סמכויות הניהול של המפלגה והשליטה במינויים ובתקציבים. בכך נפגע דרמטית תפקידו ומעמדו של מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני.

בנוסף, הצליח גבאי לשריין ארבעה מקומות ברשימת העבודה לכנסת הבאה, עד המקום ה-30, ל"פנים חדשות" ולדחוק את המקום שמשוריין למזכ"ל ברשימת המועמדים מהמקום השביעי הרחק אל המקום ה-11. כמו כן, אם יוסכם עם סיעות או מפלגות אחרות על שיבוץ מועמדים מטעמן לכנסת ברשימה אחת, המקומות שמוקצים ליו"ר יכולים להיות חלק מהסכמות אלה. שינויים נוספים ברשימה, שמירת והרחבת המחנה הציוני, ואיחוד מפלגות, יובאו לאישור הוועידה.

"הבנתי שגם שהבית שלנו זקוק לשינוי. שינוי שיהפוך את הבית שלנו לבית של כל הישראלים". אמר גבאי לפני ההצבעה. "אם לא נדע להשתנות מדוע שהציבור יחשוב שנדע לשנות את המדינה? ואם נעצור את התקווה מדוע שיראו בנו את התקווה לשינוי? אני אעשה הכול כדי שבמפלגה שלנו לא יהיו יותר מחנות".

לדבריו, "מפלגת העבודה חייבת לחזור להנהיג את המדינה. אני מאמין בכל ליבי וכל מאודי שאנחנו יכולים לנצח ושננצח". גבאי התייחס לפרשות שבהן חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו . "אזרחי ישראל קמים כל בוקר מחדש ומגלים כמה עמוק הריקבון השלטוני בישראל. בכל יום אנחנו נחשפים לעוד טפח של תרבות השחיתות במערכות השלטון. ראינו את זה במתווה הגז ולחרדתנו זה הגיע למערכות הביטחון. אנחנו רואים רשת שחיתות שלמה שמופעלת נגד בטחון המדינה", אמר.

"כשהאנשים הכי קרובים לראש הממשלה הם עדי מדינה זו פגיעה בכבודה הלאומי של המדינה", הוסיף. "ראש הממשלה וקבוצת הסייענים שלו מעמיקים את הקרעים מדי יום. במקום לפרוס דרך של עשייה והתקדמות, במקום להוביל בבטחה לפתרונות ולשינוי, קואליציית ה'סלפי' מקדישה את סדר היום שלה לדימויים ולצילומים. יש בעיה עם המסתננים בדרום תל-אביב אז נלך ונצטלם שם. ומרגע שהצטלמנו, כבר אין צורך לפתור את הבעיה. משפחתו של אברה מנגיסטו כועסת, אז נלך ונצטלם גם שם. בגלל צילום אחד יותר מדי אין לנו שגרירה בירדן. מדינה כל כך חשובה ורגישה לנו".

ח"כ עמיר פרץ , שהיה בראש המתנגדים לרפורמות של גבאי, איחל ליו"ר החדש הצלחה "בהחלפת ראש הממשלה והמדיניות הכושלת שלו". לדבריו, "מצפים מאתנו לייצר תקווה לדור הצעיר, אנחנו מפלגה סוציאל דמוקרטית, מפלגת צדק חברתי. אנחנו מייצרים אלטרנטיבה. זעקתם של הנכים - זאת הזעקה שלנו. הפקק שהנכים מייצרים הוא פקק האטימות של הממסד".

פרץ התייחס לשריון המקומות ברשימת המפלגה בבחירות הבאות. "אם תגיד שאתה רוצה להביא את בני גנץ או את גבי אשכנזי אני אצביע, אפילו על חשבוני. אבל שריונים עיוורים לא מתאימים", אמר. "אני רוצה להזהיר את גבאי מפני היועצים החדשים, זן חדש, היועצים המצייצים", הוסיף בהתייחסו ל אהוד ברק . "הוא הוריד את המפלגה שלנו ל-13 מנדטים, אני קורא לכם לסמוך על עצמנו".

מאז שהוצגה התכנית לראשונה בחודש שעבר, היא עוררה סערה פנימית של ממש במפלגה, וגבאי התפשר וריכך חלק מסעיפיה. לפי התכנון המקורי גבאי רצה לבטל לגמרי את השריון למזכ"ל, ובסוף רק ביקש לדחוק את השריון אחורה.

לפי ההצעה הראשונה, היו"ר לבדו היה אמור להחליט על מינוי חברי הכנסת לוועדות השונות. כעת, המינוי ייקבע בשיתוף הנהלת סיעה שתורכב מח"כים, ותינתן גם זכות ערעור. כך, למרות שהתכנית מאיימת על מקומם של חברי הכנסת המכהנים, רבים מהם יצאו בקריאה להצביע בעדה, ואחרים פשוט שמרו על זכות השתיקה.