אוי חבל: החברה שמכריחה עובדים לצאת לחופש בכל 8 שבועות

חברה אחת החליטה להתמודד עם סוגיית החופשות באופן יוצא דופן: העובדים חייבים לצאת לשבוע חופש על חשבון המעביד, אחרי כל חודש וחצי של עבודה רצופה ■ התוצאה: עלייה חדה בפרודוקטיביות של העובדים

חופשה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חופשה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מערכת החופשות התאגידית הקלאסית עובדת ככה: מקבלים מספר ימי חופש בשנה, כשבועיים, כך שאין פלא שההיעדרות נותרה בעיה מאסיבית עבור חברות רבות, וזה כולל חופשות מחלה או נכות. המחלקה לעבודה ולפנסיה בבריטניה הצהירה כי ההיעדרויות עולות למדינה למעלה מ-100 מיליארד ליש"ט בשנה. אז מה יכול לעזור? האם ימי חופש נוספים יכולים לפתור את הסיפור? לא בטוח. על פי מחקר אמריקאי , כ-40% מהאמריקאים לא מתכוונים להשתמש בימי החופש שלהם בכל מקרה.

פתרון מעניין, שונה וכזה שהציל חברה אחת לפחות הוא להפוך את ימי החופש לחובה עבור העובדים. SimpliFlying, חברת ייעוץ ואסטרטגיה בתחום התעופה, החליטה לקחת שבוע חופש חובה מדי שבעה שבועות. עשרת עובדי החברה יוצאים לחופשה בת שבוע ברוטציה, ואם במקרה פנו למשרד בזמן החופשה - באמצעות דוא"ל, וואטסאפ, טלפון או בכל דרך אחרת - הם לא קיבלו תשלום על אותו שבוע. העונש הכספי למעשה קיבע את הנורמה של ניתוק מוחלט מהמשרד בזמן החופש.

לאחר הניסוי המנהלים נתבקשו לדרג את עובדיהם מבחינת יעילות, יצירתיות ורמת האושר לפני ואחרי החופשה. והרי התוצאות: היצירתיות עלתה ב-33%, רמות האושר עלו ב-25%, והפרודוקטיביות עלתה ב-13%. זהו מדגם קטן, כמובן, אבל אין ספק שיש כאן סיפור משמעותי.

העובדים סיפרו באמצעות משובים לחברה על מה תרמה להם החופשה: אנשים סוף סוף מצאו זמן לעשות "וי" על דברים שתמיד רצו לראות או לבצע, כמו ללמוד שפה חדשה או לנסוע למקום שלא היו בו מעולם. עם זאת, במשוב עלה כי אחת לשבעה שבועות הוא זמן קצר מדי עבור חברה קטנה - וכעת תדירות החופשות היא אחת לשמונה שבועות.

"בטלה היא הכרחית למוח. היא כמו ויטמין D", כתב לפני כחמש שנים טים קריידר בטור ל"ניו-יורק טיימס". "החלל והשקט שנותנת הבטלנות עוזרת לנו לראות את החיים מהצד, בשלמותם - כדי לייצר את הקשרים הבלתי צפויים ולחכות לאותה השראה שתכה בנו, ואלו, באופן פרדוקסלי, הכרחיים לביצוע כל עבודה".