נתניהו יציג לטראמפ מתווה לביטול הסכם הגרעין עם איראן

רה"מ נתניהו נערך לפגישה החשובה עם נשיא ארה"ב, לקראתה הוא מגבש הצעה לביטול הסכם הגרעין עם איראן - או לכל הפחות להחיל בו שינוי משמעותי

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

שבוע עמוס מצפה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע בסוף השבוע לניו-יורק. מחר ייפגש עם הנשיא טראמפ, בהמשך יקיים עוד מספר פגישות מדיניות, ומחרתיים ינאם בפתיחת עצרת האו"ם. הנושא המרכזי בביקורו של נתניהו הוא הסוגייה האיראנית: אמש (שבת) פורסם בחדשות סוף השבוע כי נתניהו יציג לטראמפ הצעה קונקרטית, ובמהלך הפגישה רה"מ יציע מתווה משלו לביטול הסכם הגרעין - או לכל הפחות הצעה לשינויים משמעותיים בהסכם.

ראש הממשלה לא מתכוון רק לדבר ולהתריע מפני הסכנה, אלא גם להציג תכנית שתמנע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית: הוא גם יתייחס לכך בנאום באו"ם, עליו הוא עובד בקדחתנות במהלך סוף השבוע.

אחרי שנים רבות בהן כל מפגש עם נשיא אמריקאי לווה במתח וחשש, נתניהו מגיע הפעם למגרש ביתי עם נשיא אוהד וממשל שרואה עין בעין ברוב הסוגיות - אם כי בעניין הסורי הממשל בוושינגטון לא "מספק את הסחורה" שנתניהו חפץ בה.

"מתייחסים לאמירות נתניהו ברצינות"

עם נחיתתו בניו-יורק ערך נתניהו קבלת פנים לחברי המשלחת שמלווה אותו ולנציגי הקונסוליה בניו-יורק, ושב וחזר על המסר נגד איראן: "ישראל לא תסבול התבססות איראנית בגבולנו הצפוני. זו התבססות צבאית שמסכנת לא רק אותנו אלא גם את שכנותינו הערביות ואנחנו מחויבים לפעול נגד זה. אני חושב שהיום מתייחסים לישראל ולאמירות שלה ברצינות, כדאי שכך".

נתניהו ינאם השנה ביום הראשון לפתיחת העצרת, בו נואמים הנשיא טראמפ, נשיא צרפת מקרון ומנהיגים רמי דרג אחרים. קדמו לכך מאמצים רבים של המשלחת הישראלית לאו"ם בהובלת השגריר דנון, מכיוון שהיום הראשון וה"יוקרתי" של העצרת שמור לראשי מדינות (נשיאים ומלכים) ולא לראשי ממשלות וקיום נאומו של רה"מ ביום הזה מהווה חריגה משמעותית מהפרוטוקול ומכללי הטקס של האו"ם.

השנה פתיחת העצרת מתקיימת יום לפני ראש השנה ובמידה וראש הממשלה לא היה נואם ביום הראשון, הוא היה נאלץ לנאום בימים האחרונים של העצרת, בהם מנהיגי המדינות המובילות כבר לא נמצאים בניו-יורק. השגריר דנון פנה באופן אישי למזכ"ל האו"ם, וכן לגורמי או"ם נוספים העוסקים בנושא, בבקשה חריגה להקדים את נאום רה"מ. בנוסף, דנון יכהן השנה כסגן נשיא העצרת הכללית של האו"ם וינהל את הישיבה במליאת העצרת הכללית במהלך נאום נתניהו.

"רוח חדשה באו"ם"

במקביל לביקורו של נתניהו, ישראל עדה בתקופה האחרונה לשינויים משמעותיים באו"ם - בהובלת המשלחת האמריקאית בראשותה של השגרירה ניקי היילי. שתי שחקניות חיזוק חדשות מצטרפות למהלך האמריקאי להפסיק את האפליה לרעה של ישראל במועצה לזכויות אדם - בריטניה והולנד, שהודיעו שהן ייקחו על עצמן להוביל את המהלך ביחד עם ארצות-הברית.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, בירך בחדשות סוף השבוע על התפניות המדיניות: "יש עידן חדש באו"ם בהובלת ארצות-הברית, כולם נערכים לנאום של טראמפ ושל נתניהו - ובזמן שכולם מדברים על הנאומים, סגן נשיא ארה"ב מגיע לאו"ם ביום שלישי לערוך דיון במועצה לזכויות אדם, מועצה שכבר שנים עוסקת רק בישראל ויש להם סעיף מיוחד נגד ישראל".

"סגן הנשיא פנס בא ואומר שארה"ב לא תתמוך במועצה אם לא תהיה רפורמה מקיפה", הוסיף דנון. "זה מעולם לא היה פה, וזה מראה שארה"ב לא רק מדברת היא גם עושה. ראינו את היילי מובילה מהלך במועצת הביטחון בנוגע לכוח יוניפי"ל והיא עכשיו מובילה מהלך משמעותי, בהחלט רוח חדשה באו"ם".

רה"מ סירב לפגישה עם ראש ממשלת שוודיה

אמש פורסם גם כי ראש ממשלת שוודיה, סטפן לפבן, ניסה להיפגש עם נתניהו במהלך ביקורו בניו-יורק - וזכה לסירוב. בחצי היום בו נתניהו יקיים פגישות מדיניות, הוא ישוחח עם מנהיגי פנמה, יפן, ברזיל ורואנדה. לעומתם, ראש ממשלת שוודיה זכה לתשובה שלילית: בשפה דיפלומטית נאמר לו שהלו"ז לא מאפשר פגישה.

מדובר בשנה השניה שנתניהו מפנה ללפבן כתף קרה, מדוע? עם כניסתו לתפקיד, ראש ממשלת שוודיה מיהר להכיר במדינה פלסטינית, ושרת החוץ השוודית מרגוט ולסטרום השמיעה התבטאויות קשות בזמן גל הטרור וטענה שישראל "מוציאה להורג ללא משפט".