אמות מערערת על ביטול ההיתר בכפ"ס; השכנים אספו 12 א' ש'

הסאגה סביב הקרקע של חברת אמות בכניסה לכפר-סבא, עליה אמורה הייתה החברה להקים מגדל, נמשכת

המגרש של אמות בכפר סבא/ צילום: איל יצהר
המגרש של אמות בכפר סבא/ צילום: איל יצהר

רקע:

ביוני האחרון, בעקבות תחקיר "גלובס" וערעור שהוגש בעקבותיו על ידי תושבי שכונת כפר-סבא הירוקה, ביטלה ועדת הערר המחוזית את היתר הבנייה שניתן לחברת אמות להקמת מגדל בכניסה לעיר. אמות ציינה בבית המשפט כי ביטול ההיתר למגדל, שהתמודד בשלב הסופי במכרז לבניית הקמפוס של חברת אמדוקס, גורם לחברה "נזק אדיר במספרים שאי אפשר לתאר אותם". אף על פי כן, לפי החלטת הוועדה שהתקבלה פה אחד, "לא ניתן להותיר על כנה החלטה שסוטה באופן כה בוטה מהתוכנית החלה, ויוצרת עיוות תכנוני לא ראוי ולא חוקי".

הוועדה קבעה כי החלטת עיריית כפר-סבא לתת היתר לבניין, "לוקה באי חוקיות", ויש לבטלה. הוועדה מנתה את שלל הפגמים שהובילו להחלטת הוועדה המקומית. לדברי ועדת הערר, "מבין הפגמים שצוינו, הפגם הנוגע למספר מקומות החניה המבוקשים ביחס למספר המטרים המותרים לבנייה במגרש הוא פגם שמביאנו למסקנה כי ההחלטה לוקה באי חוקיות בולטת, והוא פגם היורד לשורשו של עניין, קל וחומר אם מתווספים אליו פגמים נוספים".

מה קרה:

בימים האחרונים הגישה אמות ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז. לטענת החברה, "לביטול ההיתר יש השלכות קריטיות על העותרת... ביטול ההיתר מעמיד את העותרת, השכונה והעיר במצב בלתי אפשרי, וגורם לפגיעה לא מידתית, לא סבירה באופן קיצוני ושניתן להימנע ממנה בנסיבות העניין".

בתגובה, פתחו התושבים, "ועד הפועלה השכונות הירוקות", חשבון באתר לגיוס התרומות giveback לצורך מימון הייצוג המשפטי הנדרש בערעור. עד כה הם גייסו כ-12 אלף שקל מ-100 תורמים, מתוך יעד לגיוס 25 אלף שקל. בבקשה לתרומה הם מציינים כי "חשבנו שהשכונה ניצלה והסאגה המטורפת הזו נעצרה. אבל הסאגה הזו לא נעצרה, ושוב אנחנו במלחמת הישרדות מול 'אמות', אשר גוררת אותנו להליכים משפטיים יקרים".

תזכורת:

ב-19 בפברואר פורסם ב"גלובס" תחקיר שעסק בהיתר בנייה חריג שקיבלה חברת אמות השקעות על מגרש בבעלותה בעיר כפר-סבא. על פי התחקיר, התב"ע על המגרש כללה זכויות ל-34,194 מ"ר משרדים ו-800-1,000 מקומות חניה בלבד, אולם באמות ביקשו להגדיל את מספר החניות ל-3,262. בגוף הבקשה (גרמושקה) נכתב כי לחברה זכויות ל-70 אלף מ"ר.

ההיתר עצמו ניתן במהירות: ב-21 ביולי 2016, בתוך יומיים מהדיון בבקשה ויומיים לפני כניסתם לתוקף של תקני החניה החדשים שהיו מכווצים עוד יותר את מספר החניות, הוציאה הוועדה המקומית היתר להקמת 3,262 חניות (תשע קומות תת-קרקעיות). התנאים לקבלת ההיתר שנקבעו בדיון בוועדה הפכו בדיעבד ל"תנאים לתחילת עבודה". בזכות ההיתר, עמדה אמות בדרישות הסף לקמפוס שביקשה להקים חברת אמדוקס - 70 אלף מ"ר ו-3,300 חניות, והגיעה לקו הגמר במכרז של החברה. בינתיים, בעקבות ביטול ההיתר, הספיקה אמדוקס לסכם בימים האחרונים על רכישת הקרקע של טבע ברעננה.

העותרים טענו כי הבקשה להיתר לא פורסמה לציבור הרחב וההחלטה ניתנה על ידי הוועדה המקומית בלי שהדבר נודע לעוררים ולכלל המתגוררים בסביבה - עד שהם גילו אותה בדיעבד בכתבה ב"גלובס". העותרים, תושבי האזור, חששו בעיקר מעומסי תנועה שייוצרו בשכונה במקרה שהמגדל יוקם.

עו"ד ענת בירן, שייצגה את אמות בערר (הערעור כעת הוגש על ידי עו"ד דוד פורר ולימור לוי), מחתה על הגשת ערר שמונה חודשים לאחר הוצאת היתר. לדבריה, "כתבה עוינת של 'גלובס', שאני לא יודעת מי עמד מאחוריה, לא מכתיבה מועד להגשת ערר".