פיתוח ישראלי בשיתוף נאס"א: מגן הקרינה הראשון בעולם

אחת הסכנות שטמונות במשימות חלל למאדים היא הקרינה הקוסמית, שמעמידה בסימן שאלה את פרויקט הדגל של נאס"א בו הושקעו מיליארדי דולרים ■ חברה ישראלית בשם סטמרד החלה בשת"פ עם לוקהיד מרטין לייצור מגן הקרינה הראשון בעולם שיאפשר לאסטרונאוטים לבצע משימות ממושכות בחלל

סוכנות החלל נאס"א חידשה את את מסעות החלל המאוישים לחלל, כשבעיקר כוכב הלכת מאדים נמצא על הכוונת שלה. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בכל הקשור במשימות אלו הוא התגברות על סכנת הקרינה הקוסמית החזקה שאף העמידה את כל המסעות לכוכב האדום בסימן שאלה אחד גדול.

פיתוח חדש, כחול-לבן, יאפשר לאסטרונאוטים לצאת למסעות ממושכים בחלל ועדיין להישאר מוגנים מפני הקרינה. חברת סטמרד StemRad הממוקמת בת"א החלה לאחרונה בתהליך מחקר ופיתוח בשיתוף-פעולה עם ענקית הטכנולוגיה לוקהיד מרטין, אשר משמשת בין היתר כקבלנית ראשית של נאס"א לבניית חללית מדור חדש, שנועדה להטיס בפעם הראשונה מאז שנות ה-70 אנשים לעומק החלל.

לסטמרד יש נסיון קודם בפיתוח חליפות הגנה מפני קרינה שנועדו להגן על כוחות הצלה במתקנים רדיואקטיבים או חבלנים שישלחו לנטרל פצצות רדיואקטיביות וכעת כאמור פורצת החברה את גבולות האטמוספרה בכיוון החלל. עלות המחקר המדובר מוערכת במעל ל-2 מליון דולר.

המחקר המשותף הניב את מגן הקרינה הראשון מסוגו בעולם ה AstroRad, שפותח בכדי לאפשר לאסטרונאוטים לצאת למשימות ממושכות כמו זאת המתוכננת למאדים ב- 2035 ע"י נאס"א.

המגן, בסיוע סוכנות החלל הישראלית והגרמנית, ייבחן כבר במהלך 2019 בטיסה סביב הירח על גבי חללית האוריאון כאשר הוא מולבש על בובה מיוחדת שתאפשר מדידות מדוייקות של הפחתת כמות הקרינה הישירה.