מחר פגישת נתניהו-טראמפ: ישראל תבקש שינוי בהסכם איראן

בין הדרישות של ישראל: הארכת תקופת ההסכם, הגברת הפיקוח על מכוני המחקר וטיפול בסוגיית הטרור האיראני בסוריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי לשכתו/ צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי לשכתו/ צילום: אבי אוחיון, לע"מ

מחר (ב') יפגשו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשולי עצרת האו"ם   השנתית בניו יורק. זו תהיה פגישתם השלישית מאז שנכנס טראמפ לתפקידו בינואר השנה. מבחינת הישראלים, שני נושאים מרכזיים נמצאים על הפרק. האחד, הובלת תהליך לשינוי או תיקון הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות באמצעות נספח להסכם. השני, דיון על התבססות איראן בתוך סוריה והאיום על ישראל מן הגבול הסורי. מן הצד האמריקאי, יועלה גם הנושא הפלסטיני, אך הניסיון מלפני כחודש של ממשל טראמפ לארגן מפגש משולש בין אבו-מאזן, נתניהו וטראמפ בשולי עצרת האו"ם - לא צלח.

נאום נתניהו שובץ ליום הדיונים הראשון של עצרת האו"ם, 19 בספטמבר, לקראת השעה 13:00 שעון מזרח ארה'ב. הנאום נופל בדיוק על שעת שידורי המהדורה המרכזית בישראל וחלק מכלי התקשורת הישראלים מתארגנים לשידורים חיים בליווי פרשנים של נאום נתניהו.

באו"ם נתקבעה מסורת על פיה נשיא ברזיל הוא הנואם הראשון בעצרת מדי שנה וכך את מושב הבוקר יפתח הנשיא מישל טמר ומיד אחריו, יעלה לנאום הנשיא דונלד טראמפ. נאומי מרבית המנהיגים, מוגבלים ל-15 דקות כל אחד ונתניהו שובץ לנאום מיד אחרי נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן, ואחרי אמיר קטאר, שייח' תמים בן חמד אל ת'אני. אחרי יום הנאומים הראשון ימריא נתניהו בחזרה לישראל כדי להספיק להגיע לפני כניסת ראש השנה.

רוסיה וסין מתנגדות לשינויים

שינוי הסכם הגרעין עם איראן ניצב בראש סדר העדיפויות של ישראל. ב-15 באוקטובר אמור הנשיא טראמפ לחתום על מסמך המאשר את עמידת איראן בתנאי ההסכם הגרעין ובהתאם - עליו אף להנחות את הקונגרס האמריקאי אם לאפשר את המשך הפסקת הסנקציות הכלכליות אמריקאיות על איראן. חתימה זו נדרשת מדי 90 יום לפי תנאי ההסכם עליו חתמה ארה'ב בתקופת נשיאותו של ברק אובמה, ולכן זו אמורה להיות הפעם השלישית שטראמפ יחתום. טראמפ הפך את נושא הגרעין האיראני לאחד מעיקרי הקמפיין שלו, אך למן הרגע שנכנס לבית הלבן הוא התנהל בזהירות בעניין.

רוסיה וסין, שהן צד להסכם, מתנגדות לשינויו. בנות הברית של ארה'ב, בריטניה, גרמניה וצרפת לא מעוניינות גם הן במהלך.

יחד עם התמודדות בנושא הגרעין האיראני, ארה'ב ניצבת בפני משבר גרעיני ובליסטי של צפון קוריאה וטראמפ אמור לייחד חלק משמעותי בנאומו לכך. ייתכן שטראמפ לא ימהר להוביל מהלכים אגרסיביים מול איראן, כאשר הוא זקוק לגיבוי בינלאומי מול צפון קוריאה.

פגישה עם אבו-מאזן

מבחינת נתניהו הוא יבקש מטראמפ, להתמקד בפתיחת ההסכם ו/או הוספת נספח מאוחר להסכם בנוגע לשלוש נקודות מרכזיות. האחת, יישום מלא של הפיקוח על מתקני מחקר ופיתוח. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ה-IAEA משגרת כיום פקחים למתקני גרעין הקבועים בהסכם, אך בישראל מתעניינים במחקר ופיתוח המתבצע על פי החשש באתרים נוספים. הנקודה השנייה נוגעת למועד פקיעת ההסכם בעוד עשור. ישראל מעוניינת שאיראן תוכנס למסגרת זמן בלתי מוגבלת ולכל הפחות הארכה של ההסכם במספר שנים. הנקודה השלישית קשורה לזרועות הטרור המופעלות על ידי איראן, עם דגש על הנעשה כיום בסוריה. בסוגיה הרגישה הזו ארה'ב השאירה את הזירה לרוסיה ונתניהו עסק בשבועות האחרונים בהעלאת הסוגיה הזו גם בפגישה אישית עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

אחרי שנתניהו יעזוב את ניו יורק ויעשה את דרכו לראש השנה בישראל, מתוכננות לטרמאפ פגישות בנוגע למצב המזרח התיכון. ביום ד' הוא אמור לפגוש את נשיא מצרים א-סיסי, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועבדאללה מלך ירדן. הפגישות הן לשיחות בילטרליות ולא מפגש קבוצתי.