מיטב דש במו"מ לרכישת פעילות הברוקראז' של בנק ירושלים

המגעים לפי מחיר של 21 מיליון שקל ■ בנק ירושלים רכש את הפעילות רק לפני 4 שנים מכלל פיננסים

 

 

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

נמשכת הקונסולידציה בשוק הברוקראז', והפעם בית ההשקעות מיטב דש בדרך לבלוע את הפעילות של בנק ירושלים. בית ההשקעות מיטב דש דיווח כי הוא במגעים מתקדמים ל"רכישת פעילויות של מסחר בניירות ערך מבנק ירושלים", כאשר "לעסקה, אם וככל שתצא לפועל, לא צפויה להיות השפעה מהותית על פעילות הקבוצה".

בנק ירושלים הוסיף כי "בהתאם לדיונים בין הצדדים עד כה, צפוי כי בתמורה לפעילות הנמכרת ישלם הרוכש לבנק סך כולל של 21 מיליון שקל". טרם נחתם הסכם מחייב בין הצדדים, הגם שלא צפויה בעיה מיוחדת בהשלמת עסקה זו. בנק ירושלים ימשיך לאחר עסקה זו להחזיק בחבר בורסה, אך הוא יתמקד במתן שירותי קנייה ומכירה של ני"ע ללקוחות הבנק בסניפים. לעומת זאת פעילות המחקר והמסחר ללקוחות המתוחכמים יותר צפויה לעבור למיטב דש. פעילות זו נרכשה רק לפני 4 שנים מכלל פיננסים בטוחה.

בסוף 2013 מוזגה לבנק ירושלים כלל פיננסים בטוחה - פעילות הברוקראז' של קבוצת כלל ביטוח, שבעבר נמנתה עם מובילי השוק, וברבות השנים איבדה גובה. באותה עסקה רכש בנק ירושלים את פעילות חבר הבורסה של כלל פיננסים, נוסף על חבר הבורסה שכבר היה קיים אצלו, ומיזג בין שניהם.

מבחינת מיטב דש, המנוהל על ידי אילן רביב, מדובר במיזוג חמישי בתחום הברוקראז'. חבר הבורסה של מיטב דש הוא, למעשה, חיבור של כמה חברי בורסה, שמוזגו אליו לאורך השנים. זה התחיל עם חבר הבורסה של גאון טרייד; המשיך עם "בליעת" חברת הבורסה של ישיר בית השקעות; לאחר מכן, מוזג חבר הבורסה של דש; אחריו מוזג חבר הבורסה של אי-אונליין (אי-ברוקר, שהיה בעבר של הראל בית השקעות); ועתה - המיזוג של בנק ירושלים. כלומר, מדובר בגוף שיודע לצמוח אורגנית באמצעות רכישות ומיזוגים, ושנוקט מהלכים כאלה בשלל תחומי פעילותו.

מבחינת מיטב דש, המנוהל על ידי אילן רביב, מדובר במיזוג חמישי של חברי בורסה בתוך שנים ספורות. חבר הבורסה של מיטב דש הוא, למעשה, חיבור של כמה חברי בורסה, שמוזגו אליו לאורך השנים. זה התחיל עם חבר הבורסה של גאון טרייד; המשיך עם "בליעת" חברת הבורסה של ישיר בית השקעות; לאחר מכן, מוזג חבר הבורסה של דש; אחריו מוזג חבר הבורסה של אי-אונליין (אי-ברוקר, שהיה בעבר של הראל בית השקעות); ועתה - המיזוג של בנק ירושלים. כלומר, מדובר בגוף שיודע לצמוח אורגנית באמצעות רכישות ומיזוגים, ושנוקט מהלכים כאלה בשלל תחומי פעילותו.

מבחינת מיטב דש, ההיגיון ברכישת חבר הבורסה של בנק ירושלים הוא חיזוק פעילות הריטייל - כלומר, זרוע המסחר עם פעילים פרטיים בשוק ההון, ולא עם הגופים המוסדיים. ככל הידוע, חבר הבורסה של בנק ירושלים מכיל את שתי הפעילויות: פעילות הריטייל, שכוללת כמה אלפי לקוחות, והשוק המוסדי. מבחינת מיטב דש רכישת אלפי לקוחות ריטייל של פעילים בבורסה תניב פירות במיטב דש טרייד, המנוהל על ידי אושר טובול.

מגמת הקונסולידציה לא עוצרת אצל מיטב דש. עסקה גדולה אחרת נסגרה כשחבר הבורסה הגדול של בית ההשקעות אי.בי.אי מיזג לתוכו את חבר הבורסה של בית ההשקעות מגדל שוקי הון, בשלהי 2015. לפיכך, כיום יש מעט חברי בורסה שאינם בנקים (חש"בים) ושנמצאים בבעלות בתי ההשקעות המובילים: חבר הבורסה של מיטב דש, זה של אי.בי.אי, זה של אקסלנס (שמעליו רובצת עננת החקירה הפלילית של רשות ני"ע, שטרם התפזרה) וזה של פסגות.

עם זאת, בבורסה מקווים להצטרפות של חברים חדשים, לאחר שורה של עזיבות של חש"בים בשנים האחרונות, ובצל מהלכים שהיא מקדמת לצירופו של חבר בורסה חדש ראשון, קמעונאי ודיגיטלי בתפיסתו. באחרונה צוין בהקשר זה סוכן הביטוח האינטרנטי וובי (Wobi), וכמו כן, דווח כי הברוקר האלקטרוני הבינלאומי קבוצת אינטראקטיב ברוקרס (Interactive Brokers Group) מתכוון להצטרף כחבר רחוק בבורסה המקומית.

שינוי אסטרטגי שמוביל גיל טופז

המהלך של מכירת חבר הבורסה נעשה כחלק משינוי אסטרטגיה שמוביל מנכ"ל בנק ירושלים בשנתיים האחרונות, גיל טופז. בנק ירושלים, השביעי בגודלו במערכת הבנקאית, סובל מחיסרון לגודל. קודמו של טופז בתפקיד, אורי פז, ניסה להוביל אסטרטגיה של התרחבות בתחום הקמעוני, אבל המהלכים לא הביאו לשינוי משמעותי בנתח השוק של הבנק.

טופז החליט לבחור באסטרטגיה של מוצרים - כלומר, התמחות במוצרים בנקאיים מסוימים, שהלקוחות ירכשו מהבנק גם בלי להיות הלקוח שלהם. זאת, מתוך תפיסה שמעבר לקוחות בין בנקים הוא נמוך מאוד, והיכולת של בנק ירושלים להעביר את מלוא הפעילות של הלקוח אליו נמוכה למדי.

לצורך יישום האסטרטגיה, החליט גם הבנק להתמקד במוצרים מסוימים, ולצאת מפעילות בתחומים אחרים, כמו פעילות שוק ההון שאותה הוא צפויה למכור למיטב דש. לעומת זאת, הבנק מתכוון להתמקד בפעילות אשראי צרכני, הנחשבת לרווחית לאור המרווחים הגבוהים המאפיינים את התחום. הבנק גם מתמקד בתחום המשכנתאות, וכפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", אף החליט לנקוט אסטרטגיה של "אימוץ" יועצי המשכנתאות החיצוניים, בעוד מרבית הבנקים דווקא "קרירים" יותר כלפיהם.

חברי הבורסה בת"א
 חברי הבורסה בת"א