מחלוקת בין משרד הכלכלה והחקלאים תייקר שמן הזית

משרד הכלכלה דרש להגדיל את כמות השמן המיובא שיגיע בבקבוקים, אך החקלאים דרשו מכסה גדולה יותר שהם יוכלו לארוז - והמו"מ התפוצץ

בקבוק שמן זית / צלם: תמר מצפי
בקבוק שמן זית / צלם: תמר מצפי

שמן הזית צפוי להתייקר בשל החלטה של הרגע האחרון לבטל מכסות ליבוא פטורות ממכס בכמות של 2,000 טונות, כלומר 2 מיליון ליטר שמן. מדובר במכסות וולונטריות שמחולקות מדי שנה לקראת החגים כשיש מחסור בגידול המקומי.

בחודשים האחרונים ניסו במשרדי הכלכלה והחקלאות להגיע להסכמות על הטבה מכסית ל-2,000 טונות לקראת החגים, שמשמעותה הוזלה של כ-6 שקל לליטר, ובסך כ-12 מיליון שקל. אולם מחלוקת על חלוקת ההטבה בין שמן הזית המיובא ארוז מראש בבקבוקים לבין השמן שמיובא בצוברים ומבוקבק בישראל, הביאה לביטול המכסות הפטורות.

המחלוקת נוצרה בשל דרישה של שר הכלכלה אלי כהן להביא כמות גדולה יותר בבקבוקים, שכן העובדה שהבקבוקים מגיעים ארוזים מאפשרת למכור אותם במחיר מוזל יותר ומונעת מהחקלאים המקומיים לגזור רווח בתהליך האריזה והביקבוק. בין הגנה על התעשייה להוזלת העלות לצרכן, העדיף כהן את השיקול הצרכני.

במו"מ, ההבנות שהסתמנו בין משרד הכלכלה ומשרד החקלאות היו שתהיה נטייה ברורה לכיוון הצוברים בכמות, כ-1,800 טון בצוברים, ו-200 בבקבוקים - בלי תשלום פיצוי לחקלאים. אולם המהלך הזה התפוצץ וכניסת המכסות הפטורות בוטלה.

ממשרד הכלכלה נמסר: המשרד ביקש להקצות את המכסה הנוספת, שווה בשווה, כפי שהיה עד היום, בין יבוא בצוברים לבין יבוא בבקבוקים, ככל שמשרד החקלאות יביא לפתחנו בקשה, כפי שהיה עד היום, אשר תכלול גם הקצאה בבקבוקים אשר מבטיחה הוזלה לצרכנים - אנו נתמוך בה.

ממשרד החקלאות נמסר: "לאחר מו"מ ארוך עם משרד הכלכלה, מועצת הצמחים ומגדלי זיתים לשמן הגיע משרד החקלאות להבנות על פתיחת מכסת שמן זית פטורה ממכס בהיקף של 1,800 טון: 1,200 טון באריזות גדולות למשווקי שמן זית ישראלי, 300 טון באריזות גדולות לקמעונאים ו-300 טון בבקבוקים. למרות שהמגדלים התנגדו נחרצות לכל מכסה בבקבוקים עקב התחרות הישירה לשמן הזית הישראלי, הצלחנו להגיע להסכמות לטובת הצרכנים והתעשייה. ההבנות הושגו כאמור לאחר מו"מ ארוך וממושך שעבר את אישור כל גורמי המקצוע במשרד הכלכלה. נשמח לחזור למו"מ בכל שלב לטובת הצרכן".

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מסר: "מדובר ברשעות לשמה. הדבר יגרום נזק למגדלים, ולא יוזיל את המחירים לצרכן". עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, אמר היום בשיחה עם "גלובס": "יש פה דמגוגיה של פתיחת מכסים. כשהמכסות הוולונטריות נעשות בצורה לא מקצועית, הן לא תורמות לצמצום עלויות יוקר המחייה לצרכן, כי אם מגיעות לכיסו של היבואן ומהוות פגיעה משמעותית במגדל הישראלי".

שמן זית
 שמן זית