מושב ניר צבי יקבל קרקע ל-180 וילות בפטור ממכרז

מועצת לוד תקבל 4,000 שקל לכל יחידת דיור - כך סיכמו עיריית לוד ומועצת עמק לוד, ללא ידיעת אגף תקציבים באוצר, החשכ"ל, רמ"י ומשרד הפנים - שהגיבו בזעם להחלטה

מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר
מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר

אגף תקציבים שבאוצר, אגף החשב הכללי, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הפנים הגיבו בזעם על ההסכם החדש שנחתם מעל ראשם בין עיריית לוד למועצת עמק לוד, שנועד להוציא לדרך תוכנית להקמת 11 אלף דירות חדשות בלוד.

לפי ההסכם, שאת פרטיו פרסמנו לראשונה ב"גלובס" לפני כשבועיים, מועצת עמק לוד ומושב ניר צבי יסירו את התנגדותם ויסכימו להעברת שטחים לעיר לוד, ובתמורה הם יקבלו קרקע בפטור ממכרז להקמת 180 בתים צמודי קרקע במושב. בנוסף, "כפיצוי בגין העברת השטחים", תשלם העירייה למועצת עמק לוד 4,000 שקל לכל יח"ד שתשווק המדינה על שטחי המועצה, שיושקעו בתחומי המועצה "לפי שיקול דעתה".

ההסכם גובש במסגרת דיונים עם חברת דירה להשכיר (חברה ממשלתית של האוצר), המקדמת את התכנון במסגרת הוותמ"ל - ועדת העל הממשלתית לקידום מהיר של מתחמים למגורים. מהוותמ"ל כבר הודיעו לדירה להשכיר שהם לא יקבלו שום התנגדויות לתוכנית, "ולכן או שהתוכנית תאושר כמו שהיא, או שימשכו אותה". דירה להשכיר בחרה למשוך את התוכנית כדי לתקן אותה בהתאם להבנות שנחתמו בסוף השבוע, הליך שכמובן ידחה את יישום התוכנית בעוד חודשים ארוכים.

בכירים באוצר הדגישו כי ההבנות הללו עקפו את כל הגורמים המוסמכים: הסכם חלוקת הכנסות הכפוף לאישור משרד הפנים, מתן קרקע בפטור ממכרז הכפוף לאישור רמ"י, ושינוי הסכם הגג הכפוף לאישור אגף תקציבים והחשכ"ל - גורמים שכלל לא היו מעורבים בהבנות. ל"גלובס" נודע כי ביולי האחרון נערכה ישיבה מיוחדת של מטה הדיור, דירה להשכיר, עיריית לוד ומועצה אזורית עמק לוד, בה נכח גם יו"ר המועצה האזורית חבל מודיעין שמעון סוסן (המקורב מאוד לכחלון), שבמסגרתה גובשו ההבנות האחרונות. שלא במקרה, בישיבה לא נכחו כל הגורמים בעלי סמכות להכריע באותן הבנות.

שלא לציטוט, בכירים באוצר ובמשרד הפנים כינו היום את ההסכם "הסכם סחיטה, שאילץ את עיריית לוד להיכנע ללחצים פוליטיים ואחרים". בכירים בוותמ"ל הודו היום במפורש כי ייתכן שגם חברי הוועדה "ייאלצו בסופו של דבר להתכופף בפני אותם גורמים פוליטיים, ולאשר את התוכנית השערורייתית".

נזכיר, כי תוכנית "לוד - הרובע המערבי" מבקשת לשנות שטח חקלאי בהיקף של 1,690 דונם שלא נמצא כיום בתחום השיפוט של לוד, לטובת הקמת שכונת מגורים הכוללת יותר מ-11,150 יח"ר, 32,890 מ"ר שטחי מסחר ו-83,540 מ"ר תעסוקה. מדובר בתוכנית הדגל של הסכם הגג שנחתם בין עיריית לוד לאוצר במאי האחרון. כחלון אמר בטקס החתימה כי מדובר ב"הסכם הגג הגדול ביותר שנחתם עד כה, בהשקעה של 6.9 מיליארד שקל".